• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۲
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1403022921065
  • منبع : وزارت بهداشت و درمان

مدیرعامل سازمان انتقال خون مطرح کرد

ضرورت راه‌اندازی پالایشگاه خون در کشور / نگرانی از اهدای پلاسما با مشوق‌های پولی

ضرورت راه‌اندازی پالایشگاه خون در کشور / نگرانی از اهدای پلاسما با مشوق‌های پولی
عکس تزیینی است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ضمن ابراز نگرانی از اهدای پلاسما با مشوق‌های پولی و لطمه به صنعت پلاسما و اهدای خون داوطلبانه، در عین حال با اشاره به نیاز کشور به آلبومین و IVIG، راه اندازی پالایشگاه‌های خون در کشور را ضروری دانست.

به گزارش ایسنا، دکتر مصطفی جمالی، مدیرعامل سازمان انتقال خون در این نشست نرم ‌افزار جامع سوم را مشتمل بر استانداردهای اتحادیه اروپا دانست و گفت: برای استفاده از این نرم ‌افزار لاجرم کاربر انتقال خون، استانداردهای خود را بالا خواهد برد.

وی، مزیت این نرم‌ افزار را قیمت بسیار مناسب و امکانات گسترده‌ نسبت به نرم‌ افزارهای مشابه دانست.

وی گفت: این نرم ‌افزار بر اساس آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا طراحی شده است و مشتمل بر ۱۱ سیستم جامع و ۸۷ سرویس است. این سامانه کاربر را قادر می ‌سازد تا به صورت مکانیزه فرآیندهای انتقال خون را مدیریت کند و پوشش دادن توسعه ‌های آینده در فرآیندهای انتقال خون از قابلیت‌ هایی است که با طراحی داینامیک این نرم‌ افزار در نظر گرفته شده است.
 
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ضمن جمع ‌بندی دستاوردهای این رویداد علمی، گفت: کشورهایی که در این برنامه شرکت کرده‌ اند، اغلب دارای ویژگی ‌های ژنتیکی مشابه با قومیت‌ های ایران هستند و تشکیل یک بانک منطقه ‌ای HLA می ‌تواند پیوند سلول ‌های خونساز غیر خویشاوند را در میان کشورهای منطقه تسهیل کند.

وی همچنین ضمن تشکیل بانک خون‌ های نادر در میان کشورهای منطقه به تجربه موفق تامین خون از طریق ایران برای یک بانوی عمانی اشاره کرد.

جمالی با اشاره به تولیدات مرتبط با طب انتقال خون در شرکت‌ های دانش بنیان ایران و ارائه آن در نمایشگاه این کنگره، گفت: این دستاوردها و کارخانه تولید کیسه خون در ایران که مورد بازدید قرار گرفت با استقبال کشورهای حاضر در سمینار مواجه شد و امکان تبادل این تکنولوژی و محصولات برای این کشورها وجود دارد.

وی با اشاره به تکنولوژی متفاوت پالایش پلاسما در کوبا گفت: از تبادل دانش و تکنولوژی از کشورهایی که دارای محصولات و تکنولوژی‌های طب انتقال خون هستند استقبال می کنیم. همکاری‌های پژوهشی و تبادل دانشجو از دیگر زمینه‌های همکاری مطرح شده در این نشست بود.

وی همچنین ضمن نگرانی از اهدای پلاسما با مشوق‌ های پولی، گفت: این کار می‌ تواند به صنعت پلاسما و همچنین اهدای خون لطمه بزند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، جمالی با اشاره به نیاز کشور به آلبومین و IVIG، راه اندازی پالایشگاه های خون در ایران را ضروری دانست.

مدیرعامل سازمان انتقال خون در جمع‌ بندی این نشست از مجموعه سازمان انتقال خون و موسسه آموزش عالی طب انتقال خون خواست تا با تشکیل کمیته‌ های پیگیری و گروه ‌های هم‌ اندیشی و هم افزایی و همکاری امکان تبادل مستمر و نزدیک دانش تجربه و تجهیزات بین کشورهای مشارکت کننده در این سمینار را فراهم کنند.

جمالی همچنین برای کمک به کشورهای محروم اعلام آمادگی کرد و گفت: در حالیکه حوادث دردناک فلسطین و جنایات غزه نیاز به خون را به همراه دارد، ۸۰ درصد مرگ و میر در جنگ ها به خاطر خونریزی‌ هاست و تامین خون در ۳۰ دقیقه اول می‌ تواند جان مصدوم را نجات دهد. انتقال خون ایران در حال حاضر برای کمک به فلسطین تجهیزاتی را کنار گذاشته است و ۲۰۰ نفر از متخصصان انتقال خون نیز برای همکاری با فلسطین ثبت نام کرده‌ اند.
 
وی در ادامه پیشنهاد داد که وبینارهای فصلی در میان کشورهای همکار به وجود آید و کشورهای بیشتری عضو جامعه همکاری ایران و کشورهای منطقه شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha