• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403022921089
  • خبرنگار : 71263

ناکامی اروپا در جلوگیری از واردات محصولات نفتی روسیه

ناکامی اروپا در جلوگیری از واردات محصولات نفتی روسیه

گزارش اخیر یک اندیشکده اروپایی نشان داد اتحادیه اروپا، محصولات نفتی به ارزش سه میلیارد یورو از بنادر ترکیه وارد کرده است که عمدتا نفت روسیه را جابجا می‌کنند.

به گزارش ایسنا، مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA) و مرکز مطالعه دموکراسی (CSD) معتقدند این تجارت، عملا تحریم‌های اتحادیه اروپا و گروه هفت علیه محصولات نفتی روسیه را دور زده است.

از زمان اجرایی شدن ممنوعیت اتحادیه اروپا و گروه هفت علیه واردات محصولات نفتی روسیه در پنجم فوریه سال ۲۰۲۳ تا پایان فوریه سال ۲۰۲۴، اتحادیه اروپا، ۵.۱۶ میلیون تن محصولات نفتی به ارزش ۳.۱ میلیارد یورو از بنادر جیحان، مرمره ارغلیسی و مرسین ترکیه، وارد کرده است. این بنادر که فاقد قابلیت‌های پالایشی هستند، ۸۶ درصد از محصولات نفتی خود را طی این مدت، از روسیه وارد کرده اند که ترکیه را به یک قطب بزرگ صادرات مجدد تبدیل کرده است.

واردات نفت از روسیه به ترکیه، طی یک دهه گذشته، بیش از پنج برابر افزایش پیدا کرده است. تا سال ۲۰۲۳، ترکیه به بزرگترین خریدار محصولات نفتی روسیه تبدیل شد و ۱۸ درصد از کل صادرات روسیه را دریافت کرد. این وابستگی از ۵۲ درصد در سال ۲۰۲۲، به ۷۲ درصد در سال ۲۰۲۳ رشد کرد و وابستگی عمیق‌تر به محصولات پالایش شده روسیه مانند دیزل، گازوئیل و سوخت جت را نشان داد.

تحقیقات این دو موسسه اروپایی نشان داد نهادهای اروپایی ممکن است محصولات نفتی روسیه را وارد کرده باشند که یا با محصولات منابع دیگر، مخلوط شده اند یا از پایانه‌های ذخیره سازی ترکیه، مجددا صادر شده اند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، تغییر مسیر صادرات نفت روسیه از طریق ترکیه، نه تنها تحریم‌ها را دور زده است بلکه درآمد مالیاتی قابل توجهی را نصیب روسیه کرده است که ۵.۴ میلیارد یورو برآورد می‌شود. این دو موسسه اروپایی خواستار تشدید مقررات اتحادیه اروپا و اجرای سخت‌گیرانه‌تر مقررات مبدا و تحقیقات درباره این محموله‌ها شده اند تا از دور زدن بیشتر تحریم‌ها جلوگیری شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha