با بازگشت حافظ ناظري به ايران سمفوني بزرگ رومي در تهران به‌صدا درمي‌آيد

حافظ ناظري پس از هشت سال به ايران بازگشته است تا مقدمات اجراي سمفوني رومي را در تهران براي مردم ايران فراهم كند. برنامه‌ي بزرگي كه به تعبير خودش قرار است نفس تازه‌اي در فضاي تكرارها باشد.

به گزارش خبرنگار بخش موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، او در اجراهاي تازه‌اي كه شواليه‌ي آواز ايران در شهرهاي مختلف كشور تدارك ديده با پدر همراه نمي‌شود، اما مولوي‌خوان ايران، ناظري جوان را براي اجراي سمفوني‌اش در سال آينده همراهي مي‌كند.

"سمفوني رومي" كار اركستر سمفونيك نيست و حافظ مي‌گويد فاز كاري‌اش تغيير كرده و حالا فصل ديگري است كه بايد كارهاي تازه‌تري كرد.

تحصيلات او در آهنگ‌سازي و رهبري اركستر بوده و شاهنامه‌ي فردوسي و پروژه‌ي سمفوني مولانا اصلي‌ترين پروژه‌هاي تحصيلي و علمي وي به‌شمار مي‌روند. او شاهنامه را چهارسال پيش به پايان رساند؛ بخش‌هايي از آن توسط اركسترهاي معتبر آمريكا با ساز اصلي "چنگ" اجرا شدند.

حافظ ناظري از سه سالگي درس آواز را آغاز كرد. از همان سال‌ها شروع به نواختن تنبور و سه‌تار كرد. هفت‌ساله بود كه مطالعاتش در اين‌باره آغاز شدند. پس از آن به دف روي آورد. خودش كار مي‌كرد؛ تكنيك منحصربه‌فردي را در دف ‌نوازي به‌وجود آورد كه از سوي بسياري از جوانان ايراني، اين روزها بسيار مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

حافظ 9 ساله، به‌همراه پدر در بسياري از كنسرت‌هاي سنتي اروپا و خاورميانه شركت مي‌كرد و به‌خاطر تكنيك خاصي كه در اجرا داشت، همواره مورد تقدير بود.

به 16 سالگي كه رسيد در فستيوال هسفينكس - بلژيك - شركت كرد؛ فستيوال دل‌كاپولو - ايتاليا - تئاتر دولاوير پاريس و فستيوال بيت‌الدين لبنان و... ازجمله ديگر برنامه‌هاي او بودند.

سال 2000 حافظ گروهي از نوازندگان جوان و با استعداد را گردهم جمع كرد تا گروه رومي - مولانا - را تشكيل دهند. كنسرت‌هايي را در 20 شهر ايران به اجرا درآورد؛ حضور 140 هزار نفر در اجراي گروه رومي ركوردي در خاورميانه به‌شمار مي‌رفت.

در سن 20 سالگي براي به‌دست آوردن عرصه‌هاي جديد در موسيقي به نيويورك رفت تا موسيقي كلاسيك غربي را بياموزد.

سال 2005 در رشته‌ي آهنگ‌سازي و رهبري اركستر از كالج موسيقي مانز - مهم‌ترين مدرسه‌ي موسيقي آمريكا - فارغ‌التحصيل شد.

در همين سال به‌همراه گروه رومي تور "راه مولانا" را در آمريكاي شمالي پشت سر گذاشت.

"راه مولانا" از نظر جذب مخاطب ركوردشكن بود؛ اجراي آن‌ها در سالن كداك تئاتر لس آنجلس (سالن اسكار)، آتلانتا سمفوني، سانفرانسيسكو، واشنگتن و بوستون از آن جمله است.

آثار حافظ از منظر بين‌المللي در رسانه‌هاي خارجي هم بسيار مورد توجه قرار گرفته است و ايستگا‌ه‌هاي راديويي مختلف در آمريكا آن‌ها را پخش ‌كرده‌اند و مورد توجه شبكه‌هاي مختلفي ازجمله CNN ،BBC ،ABC و... قرار گرفته است.

اين آهنگ‌ساز جوان، همچنين جايزه‌ي خلاقيت كه برجسته‌ترين جايزه‌ي دانشگاه يوسي‌ال‌اي كاليفرنياست به‌عنوان مصنف جوان دريافت كرد و از سوي شهرداري كاليفرنيا (سن‌ديه‌گو) 25 فوريه سال 2006 روزي را به نامش در اين ايالت شهر سانديه‌گو تعيين كردند. سازمان ملل هم از او تقدير كرد.

حافظ جوان به‌خاطر پيام صلح به جهانيان جايزه‌ي كنگره‌ي آمريكا را هم در كارنامه‌ي كاري‌اش ثبت كرده و بارها دعوت شده است تا در دانشگاه‌هاي هاروارد و اِموري سخنراني كند.

سال 2007 پروژه‌ي سمفوني رومي كه تلفيق تازه‌اي از موسيقي شرق و غرب به‌شمار مي‌رفت، با عنوان يك اثر برجسته در هشتصدمين سال‌روز تولد مولانا برگزيده شد.

كنسرت رومي در سالن فيلارمونيك ديزني هال به‌عنوان يكي از برگزيده و تاثيرگذارترين‌ برنامه‌ها معرفي شد.

سي‌دي رومي كه در ايران با عنوان مولويه منتشر شده است، از سوي نشريه‌ي لس آنجلس تايمز و بوستون گلوب براي نخستين‌بار به‌عنوان يكي از پنج سي‌دي موسيقي برتر جهان انتخاب شده است.

حافظ مي‌خواهد با كارهايش پيام صلح را كه روح اشعار مولاناست در زبان موسيقي بيان كند. او با تركيب نويني كه از اهالي موسيقي ملل مختلف جهان گردهم جمع كرده نغمه‌ي جهاني صلح و يگانگي را مي‌خواند و به اذعان بسياري از منتقدان بين‌المللي او و پدرش نقش چشم‌گيري در معرفي فرهنگ و موسيقي ايران در غرب داشته‌اند.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۳ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8705-06256
  • خبرنگار :