• دوشنبه / ۱۷ مرداد ۱۳۸۴ / ۱۶:۲۹
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 8405-07882

گفت وگوي مفصل علي كريمي با سايت فيفا: ايران پر است از اعجوبه‌هاي فوتبال بايرن مونيخ نخستين چالش بزرگ من است

گفت وگوي مفصل علي كريمي با سايت فيفا:
ايران پر است از اعجوبه‌هاي فوتبال
بايرن مونيخ نخستين چالش بزرگ من است

علي كريمي به عنوان يك ستاره‌ي محلي الاهلي دبي مي‌توانست به راحتي به زندگي آرام تن دهد اما‏ مرد سال 2004 فوتبال آسيا صحراي خورشيد را براي آب‌وهواي سرد‌تر مركز اروپا رها كرد و به بايرن‌مونيخ، غول آلمان پيوست.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‏‏‏‏ اين مقدمه‌ي گفت‌وگوي طولاني فيفا با علي كريمي است.

علي كريمي كه مي‌خواهد در بوندس‌ليگا بدرخشد به پرسش‌هاي FIFA.COM پاسخ داد.

* نخستين هفته‌هاي حضورت در بايرن‌مونيخ را تجربه مي‌كني. ‏‏‏عقيده‌ات در مورد باشگاه جديد چيست؟

همان چيز‌هايي كه از باشگاهي در سطح بالاي جهان انتظار داريم، اينجا وجود دارد. با آغوش گرم من را در رختكن پذيرفته‌اند. به طوري كه مي‌خواهم اينجا از ساير بازيكنان قدرداني كنم. همه چيز خوب پيش مي‌رود و من با هم تيمي‌هايم كنار آمده‌ام. تنها با زبان ايما و اشاره با بعضي از آنها ارتباط برقرار مي‌كنم‏ اما توانسته‌ام با روي ماكاي و اوون هارگريوز انگليسي حرف بزنم.

*چه زماني و چگونه متوجه شدي كه بايرن علاقه دارد كه با تو قرارداد ببندد؟

آنها ابتدا مدت‌ها پيش تحقيق خود را شروع كرده بودند. روشن است بايرن مونيخ گروهي از بازيكنان را در نظر مي‌گيرد. با گذشت زمان آنها علاقه‌شان را نشان دادند و سرانجام پيشنهاد رسمي خود را ارائه كردند. بي اندازه افتخار مي‌كنم كه به باشگاه با كلاس جهاني مانند بايرن رفتم. در الاهلي دبي بودم كه پيشنهاد آنها به دستم رسيد. طبيعي است از جايي كه آمده‌ام بسيار خوشحال هستم. از موناكو نيز پيشنهاد داشتم اما اگرچه آنها تيم عالي هستند اما بايرن در سطح متفاوتي قرار دارد. اگر شانس بازي كردن براي چنين باشگاه بزرگي به دست بياوري بايد از آن استفاده كني.

*سومين ايراني هستي كه به بايرن رفتي اما هم‌تيمي‌هايت دايي و هاشميان هرگز در اين تيم جا نيفتادند آيا سرنوشت متفاوتي خواهي داشت؟

علي دايي و وحيد هاشميان دو نفر از بهترين بازيكنان كشورمان هستند. شايد آنها بدشانش بودند يا اتفاق ديگري رخ داد. تاكنون من چيزي به دست نياورده‌ام پس اين نخستين چالش بزرگ من است. از تمام توانم استفاده مي‌كنم بايد ببينيم كه چه اتفاقي رخ مي‌دهد.

* آيا از دايي و هاشميان سفارش و توصيه‌اي پيش از بله گفتن به بايرن درخواست كردي؟

هنگامي كه براي تيم ملي تمرين مي‌كرديم در مورد اين موضوع حرف زديم. مي‌كوشم تا يكي دو گام در تمرين پيش بيفتم. اما نكته‌ي مهم اين است كه چگونه پيشرفت و بازي كنم. بايد به خودم توجه كنم. چيزي كه بيشتر از همه اين دو به آن اشاره كرده‌اند اساس تمرينات در بوندس‌ليگا بود.

* در مورد موضوع تمرين‌ها، فليكس ماگات را به عنوان پديده‌ي تمرين‌هاي سخت‌گيرانه مي‌شناسم...

از تمرين‌هاي سخت‌گيرانه‌ي ماگات آگاه بودم، براي همين خودم را براي اين فصل آماده كرده‌ام و مشكلي با آن نداشتم و به تمرين‌هايم ادامه مي‌دهم. اگرچه بايد اعتراف كنم در زندگي‌ام اين چنين تمريني نداشته‌ام. خوشبختانه تا كنون توانسته‌ام با آن كنار بيايم.

* بايد با فرهنگ و زباني كاملا جديد خو بگيري كه مدتي طول مي‌كشد. اما، تنها قراردادي يك ساله داري آيا اين مدت كمي نيست؟

حقيقت دارد كه من تنها براي يك سال قرارداد امضا كرده‌ام. اگرچه اين قرارداد يك گزينه هم دارد اگر معيارهاي روشن و معين كامل شود قرارداد به طور خودكار تمديد مي‌شود. اما، اكنون به آن فكر نمي‌كنم. تنها مي‌كوشم كه از تمام توانم استفاده كنم.

* نمي‌تواند آسان باشد چرا كه از فرهنگي كاملا متفاوت به اينجا آمده‌اي. چه كاري مي‌خواهي انجام بدهي تا هر چه زودتر با شرايط كنار بيايي؟

برنامه‌هاي پيش از شروع فصل بي‌اندازه سخت بوده‌اند. وقت آزاد نداشته‌ام. به محض اين كه بتوانم زبان آلماني را خواهم آموخت.

* اگر همه چيز مانند برنامه پيش برود در آينده چه چيزي در انتظار علي كريمي است؟

به آنچه كه ممكن است دو يا سه سال آينده رخ بدهد علاقه‌اي ندارم. تنها مي‌كوشم كه از تمام توانم استفاده كنم. آرزوي من كاميابي در بايرن است و بي‌ترديد اين اولويت نخست من است. اجازه بدهيد صبر كنيم و ببينيم پس از آن چه اتفاقي رخ مي‌دهد. اين دوران سرنوشت‌سازي در حرفه‌ي من است. براي همين صد در صد به فوتبال مي‌انديشم و هر كاري را كه سبب شود در بايرن موفق شوم را انجام مي‌دهم.

* به تازگي با راهيابي به رقابت‌هاي جام جهاني 2006 آلمان طعم موفقيت را چشيده‌اي. ايران در اين تورنمنت چه چيزي به دست مي‌آورد؟

تا حالا تنها رسيدن به مرحله‌ي نهايي اين رقابت‌ها به خودي خود موفقيت بزرگي بوده است اكنون كه ما به آن رسيده‌ايم مي‌خواهيم براي جامعه‌ي بزرگ ايران نمايش خوبي داشته باشيم و با سرهاي بالا به خانه بازگرديم. نمي‌گويم كه قهرمان مي‌شويم من انسان رويايي نيستم اما بالا رفتن از گروهمان موفقيت جالبي خواهد بود.

* اين نخستين حضور تو در رقابت‌هاي جام جهاني است از نظر شخصي اين براي تو چه معني دارد؟

هر بازيكن فوتبالي در روياي به ميدان رفتن در اين رقابت‌ها است. روند آماده‌سازي‌ام در بايرن به من اجازه مي‌دهد تا براي كشورم در بهترين شرايط باشم تا بتوانم به كشورم كمك كنم.

* جام جهاني آينده در آلمان برگزار مي‌شود آيا اين دليل انتقالت به اينجا بود؟

زماني كه پيشنهاد بايرن را دريافت كردم هنوز روشن نبود كه ايران بتواند به مرحله‌ي نهايي رقابت‌ها راه پيدا كند. هدف اصلي من رفتن به مونيخ بود و به ميزباني آلمان ارتباطي نداشت. اما روشن است كه اين يك امتياز است. يك سال براي گرم كردن خودم وقت دارم.

* ايران در هر مسابقه‌ي مرحله‌ي مقدماتي به طرز چشمگيري پيشرفت كرد دليل آن چه بود؟

از رقابت‌هاي مرحله‌ي مقدماتي‌مان راضي نيستم. در بعضي از بازي‌ها خوب نبوديم. اما، اين گونه كه آنها مي‌گويند در پايان نتيجه را به حساب مي‌آورند. امتيازهاي لازم را به دست آورديم و به هدفمان رسيديم. اما اگر مي‌خواهيم جايي در مرحله‌ي نهايي بازي‌ها داشته باشيم بايد عملكرد بهتري داشته باشم.

* بزرگ‌ترين رقيبتان براي رسيدن به مرحله‌ي نهايي جام جهاني چه تيمي بود؟

ژاپن حريف اصلي ما بود اما ساير تيم‌ها را هم به سختي مي‌توان ضعيف ناميد. انگيزه و اشتياق نقش اساسي در رقابت‌هاي جام جهاني بازي مي‌كند. خوشبختانه توانستيم به خوبي مبارزه كنيم.

* نقاط قوت ايران چيست و در چه منطقه‌هايي پيش از جام جهاني فضايي براي پيشرفت وجود دارد؟

همه‌ي تيم‌هاي مرحله‌ي نهايي از نظر بدني صد در صد آماده خواهند بود. مي‌توانيم از اين لحاظ پيشرفت كنيم. ما عجوبه‌هاي عالي‌اي داريم. مربي بايد بهترين تركيب را پيدا كند. البته اگر بخواهيم در آلمان شانسي داشته باشيم.

* تيم ملي ايران آميزه‌اي از حرفه‌اي‌هاي با تجربه و استعدادهاي جوان است. فكر مي‌كني چه كسي به عنوان ستاره از اين كشور چهره شود؟

نمي‌خواهم به نام ستاره‌اي اشاره كنم. اما، اين حقيقت دارد كه ما گروهي از استعدادهاي بي‌نظير را داريم. تا زماني كه با آنها با دقت برخورد مي‌شود ايران بايد هر سال نيرومند و نيرومندتر شود.

* فوتبال در ايران روند رو به رشدي دارد دلايل صعود منظم ايران در رده‌بندي‌هاي جهاني چيست؟

مردم اينجا بسيار عاشق فوتبال هستند. بسياري در رده‌هاي سازماندهي و مديريتي كار خود را انجام مي‌دهند. اگرچه من در اين زمينه از كار آنها راضي نيستم. به عقيده‌ي من بايد با ساير كشورها ارتباط نزديكي داشته باشيم. نكته‌هاي فراواني بياموزيم و فرصت‌ها و ويژگي‌هايي كه آنجا پيدا مي‌كني را به خانه بياوري. اگر اين اتفاق رخ بدهد راضي خواهم شد كه در رده‌ي ملي آينده روشني را پيش رو داريم.

* اين روزها شايعه‌ي سياسي كوچك اما غير قابل انكاري در مورد حضور بازيكناني از جهان اسلام به اروپا شنيده مي‌شود. نظر شما در اين مورد چيست؟

شخصا با هر كسي كه ملاقاتش مي‌كنم برخورد يكساني دارم. به طرز تفكر سياسي و مذهبي اشخاص علاقه‌اي ندارم. اساسا آمده‌ام كه فوتبال بازي كنم. من سفير هيچ كسي نيستم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha