• شنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۸۵ / ۱۶:۳۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8511-14639

/امضاي قرارداد اجاره دكل حفاري براي توسعه ميدان پارس شمالي/ تركان: بايد 48چاه در چهار فاز پارس شمالي حفاري شود

18ميليون يورو در قالب دو پيش‌پرداخت 10 درصدي براي انجام عمليات اوليه حفاري در پارس شمالي به شركت ملي حفاري پرداخت مي‌شود.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اكبر تركان ـ مديرعامل شركت نفت و گاز پارس ـ در مراسم امضاي قرارداد اجاره دكل حفاري براي توسعه ميدان پارس شمالي با بيان اين مطلب اظهار كرد: از مبلغ 89 ميليون يورويي اين قرارداد 17 ميليون يورو آن به عنوان پيش پرداخت در حال حاضر به شركت ملي حفاري پرداخت مي‌شود.

وي با اشاره به اجراي پروژه‌هاي LNG در كشور افزود: مجموع پروژه‌هاي LNG قطر حدود 77 ميليون تن است كه پروژه‌هاي LNG كشور در پارس شمالي و جنوبي، گلشن و فردوس نيز مجموعا 76 ميليون تن مي‌شود و تقريبا توليد LNG ايران را با قطر يكسان مي‌كند.

به گفته او، قرار است 10 ميليون تن LNG در پروژه پارس LNG و 10 ميليون تن در پروژه ايران LNG و 16 ميليون تن در پروژه پرشين LNG و 20 ميليون تن در ميدان گازي پارس شمالي و 20 ميليون تن در ميدان‌هاي گلشن و فردوس توليد شود. در اين راستا قرار است 20 ميليون تن LNG در پارس شمالي توليد شود كه پروژه بالادستي آن در قالب قرارداد بيع متقابل امضا شده، ولي كارخانه LNG به صورت سرمايه‌گذاري توسط شركت سينوك چين انجام خواهد شد.

مديرعامل شركت نفت و گاز پارس با اشاره به اين كه سايت دو پارس جنوبي با وسعت 14هزار هكتار پس از مصوبه هيات دولت به سايت يك ملحق شده است، يادآور شد: در حال حاضر فاز‌هاي يك تا 10 پارس جنوبي، فاز‌هاي 15 و 16 و همچنين فاز‌هاي 17 و 18 در سايت يك مشغول به فعاليت هستند و پروژه‌هاي LNG در فاز‌هاي 11 تا 14 و شش فاز 19 تا 24 در سايت 2 قرار دارند. در حال حاضر تنها پروژه فعال در سايت 2 نيز پروژه‌هاي مربوط به بخش بالادستي پروژه ايران LNG در فاز 12 است و اميدواريم پروژه بعدي سايت 2 مربوط به فاز 11 باشد كه در اين صورت تا پايان امسال پروژه پارس LNG با شركت توتال به مرحله FID خواهد رسيد.

وي همچنين توضيح داد: پروژه‌هاي LNG يك بخش بالادستي دارند كه گاز در دريا توليد مي‌شود و توسط خط لوله به ساحل مي‌رسد تا پس از پالايش اوليه به عنوان خوراك به كارخانه LNG تزريق شود كه مجموع اين فعاليت‌ها بخش بالادستي را تشكيل مي‌دهند و بخش ميان دستي مربوط به ورود خوراك به كارخانه و توليد LNG است.

تركان در خصوص موافقت‌نامه امضا شده با چيني‌ها براي پروژه LNG پارس شمالي خاطرنشان كرد: مذاكرات براي نهايي شدن قرارداد بين تيم‌هاي فني دو كشور ادامه دارد. در اين راستا قرار نيست مديريت طرح پارس شمالي، پروژه را تا زمان نهايي شدن قرارداد متوقف كند، بلكه قصد داريم عمليات توسعه پارس شمالي را به صورت لاينقطع و بدون هيچ گونه تاخير انجام دهيم و هرگاه قرارداد با چيني‌ها نهايي شد، هدايت پروژه را به آن‌ها بسپاريم.

وي در خصوص قرارداد‌هاي مشترك شركت نفت و گاز پارس با شركت ملي حفاري نيز توضيح داد: تاكنون سه پروژه مشترك قرارداد چاه‌هاي توصيفي با موفقيت انجام شده است، عمليات حفاري فاز‌هاي 9 و 10، اجاره دو دستگاه دكل به مدت پنج سال براي فاز‌هاي 17 و 18 كه به صورت مشاركت شركت تاسيسات دريايي و شركت ملي حفاري بوده است و قرارداد اجاره دكل شهيد مدرس براي حفاري چاه‌هاي پارس شمالي با شركت ملي حفاري انجام شده است و شايد به زودي قرارداد پنجم نيز با اين شركت نهايي شود، زيرا شركت ملي حفاري براي حفاري فاز‌هاي 17 و 18 در مناقصه شركت كرده كه در ارزيابي فني، مهندسي نفت و گاز اين شركت را تاييد كرده و اكنون در مرحله باز كردن پاكت‌هاي مالي هستند.

او در ادامه افزود: براساس پيش‌بيني‌هاي اوليه قرار است 48 چاه در چهار فاز پارس شمالي در چهار سكو حفر شود؛ به طوري كه در هر فاز لازم است 12 چاه حفاري شود؛ ولي مشخصات نهايي در خصوص نياز حفاري چاه‌هاي اين ميدان پس از عمليات كامل مهندس مشاور مخزن كه شركت پارس پتروزاگرس آن را بر عهده دارد، اعلام خواهد شد.

همچنين حيدر بهمني ـ مديرعامل شركت ملي حفاري ـ با تاكيد بر اين كه مجموع چهار قرارداد مشترك با شركت نفت و گاز پارس حدود 700 ميليون دلار برآورد شده است، اظهار كرد: در حال حاضر شركت ملي حفاري در دريا حدود يك ميليارد و 500 ميليون دلار قرارداد در حال اجرا دارد.

وي، در خصوص نياز تغييرات دكل شهيد مدرس براي انجام عمليات حفاري ميدان پارس شمالي توضيح داد: با توجه به اين كه اين دكل حدود 140 حلقه چاه در خليج فارس حفر كرده است، پس از اين عملكرد طولاني نياز دارد با انجام تغييراتي بازسازي شود. همچنين از سوي ديگر موقعيت‌هاي حفاري در پارس جنوبي و شمالي و سكو‌ها نيز تغييراتي كرده است كه در اين زمينه براي ايجاد تغييرات مهندسي به مناقصه رفته‌ايم و شركتي برنده شده است كه يك تا دو ماه آينده طرح‌هاي موردنظر شركت نفت و گاز پارس بر دكل حفاري شهيد مدرس اعمال خواهد شد.

وي در ادامه افزود: در حال حاضر حفاري ششمين حلقه چاه اكتشافي ميدان آزادگان تمام شده و حفاري هفتمين حلقه چاه آغاز شده است و دكل 48 مشغول حفاري در ميدان آزادگان است و برنامه توسعه اين ميدان نيز به زودي آغاز مي‌شود. در بخش توسعه آزادگان مشكل دكل نداريم و منتظر برنامه‌ريزي كارفرما هستيم.

همچنين رجب‌علي خانچي ـ مدير پروژه پارس شمالي - در مراسم امضاي اين قرارداد با بيان اين كه دكل شهيد مدرس از لحاظ ارتفاع پايه‌ها براي انجام عمليات حفاري در پارس شمالي مناسب است، اظهار كرد: اين دكل نياز به مقداري عمليات توسعه‌اي و اصلاحات دارد كه بايد براي انجام آن‌ها برنامه‌ريزي شود.

وي افزود: اميدواريم هم زمان با تهيه برنامه توسعه عمليات اصلاحي، عمليات باز‌سازي موردنياز انجام و پروژه در زمان پيش‌بيني شده كامل شود. محل استقرار اين دستگاه حفاري در 35 كيلومتر ساحل خليج فارس در عمق 30 متري دريا خواهد بود.

به گفته او قرار است 20 درصد از هزينه پروژه به عنوان پيش پرداخت به شركت ملي حفاري داده شود كه انتظار مي‌رود صرف بخشي از عمليات باز‌سازي دكل شهيد مدرس شود.

به گزارش ايسنا، علي‌اكبر قرباني - مدير مهندسي نفت و گاز شركت نفت و گاز پارس - نيز با اشاره به اين كه شركت ملي حفاري از بين شش شركت حاضر در مناقصه براي انجام عمليات حفاري پارس شمالي انتخاب شده است، يادآور شد: هزينه اين قرارداد نيز همچون باقي مناقصات بسيار مناسب است و 20 درصد كمتر از قيمت متوسط منطقه در نظر گرفته شده است.

وي افزود: در حال حاضر دو دكل حفاري در منطقه پارس شمالي در اختيار شركت نفت و گاز پارس است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha