• شنبه / ۷ آبان ۱۳۹۰ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: بین الملل2
  • کد خبر: 9008-04330
  • خبرنگار : 71424

محمود گلزاري درغرفه ايسنا: روانشناسان و مشاوران حوزه ازدواج را بايد ساماندهي كرد بيش از 80 درصد دوستي‌هاي پرالتهاب جوانان به ازدواج منتهي نمي‌شود

محمود گلزاري درغرفه ايسنا:
روانشناسان و مشاوران حوزه ازدواج را بايد ساماندهي كرد
بيش از 80 درصد دوستي‌هاي پرالتهاب جوانان به ازدواج منتهي نمي‌شود

استاد روانشناسي باليني دانشگاه علامه طباطبايي با بيان اينكه بيش از 80 درصد دوستي‌هاي پرالتهاب جوانان قبل از ازدواج به ازدواج منتهي نمي‌شود، اظهار كرد: همين مسئله باعث مي‌شود اين جوانان در امر ازدواج سختگيرتر شوند.

دكتر محمود گلزاري با حضور در غرفه ايسنا در هجدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها  با بيان اينكه چالش‌هاي پيشروي خانواده‌ها كم نيست، عنوان كرد: افزايش سن ازدواج از جمله همين چالش‌هاست.

وي ادامه داد: اكنون ازدواج در پسران به مرز 30 سالگي رسيده است وبا پديده‌اي به نام «تجردهاي ناخواسته» در دختران مواجه هستيم. دختران ما نمي‌خواهند مجرد بمانند ولي عوامل متعدد اجتماعي سبب شده است با هزاران دختر جوان تحصيلكرده مجرد روبرو باشيم. افزايش سن ازدواج و سخت شدن تشكيل خانواده عوامل متعددي دارند.

استاد روانشناسي باليني دانشگاه علامه طباطبايي با بيان اينكه حتي پس از ازدواج هم نگراني‌هاي ما ادامه پيدا مي‌كند، گفت: در اينجا نگران سست بودن بنيان‌هاي خانواده مي‌شويم. افزايش طلاق و آشفتگي‌ها، پيامد تشكيل خانواده‌هاي سست بنيان هستند.

وي ادامه داد: تعداد خانواده‌هاي بالنده ما كم شده است، اينكه در تهران 25 درصد ازدواج‌هاي زير 5 سال به طلاق ختم مي‌شود مبين همين مسئله است.

استاد روانشناسي باليني با بيان اينكه آمارها، بيشتر هشداردهنده هستند، گفت: بايد به دنبال دلايل و راهكارها بگرديم.

گلزاري درباره آشنايي‌هاي قبل از ازدواج عنوان كرد: بيش از 80 درصد دوستي‌هاي پرالتهاب جوانان درقبل از ازدواج به ازدواج منتهي نمي‌شود و عملا مسير اين دوستي‌ها به گونه‌اي است كه به سمت ازدواج نمي‌رود و همين مسئله باعث مي‌شود اين جوانان در امر ازدواج سختگيرتر شوند.

وي ادامه داد: دانشگاه عرصه خوبي براي انتخاب همسر است البته با در نظرگرفتن شرايطي مانند اينكه اين دو نفر نيتشان ازدواج باشد و ملاك‌هاي انتخاب همسر و ازدواج را براي يكديگر داشته باشند. همچنين مهم است كه اين دو نفر از ملاك‌هاي صحيح ازدواج آگاه باشند و بعد از آشنايي از خانواده پنهان‌كاري نكنند و زير نظر يك مشاور مساله را جلو ببرند و رابطه‌ها را طولاني نكنند كه به وابستگي عاطفي كشيده شود.

استاد روانشناسي باليني دانشگاه علامه طباطبايي با بيان اينكه اگر اين آشنايي‌ها به دوستي‌هاي طولاني تبديل شود و خانواده به طور اتفاقي در اين مسير قرار بگيرند و مطلع شوند، اين امر مي‌تواند آسيب رسان و اشتباه باشد اظهار كرد: اگر پسري آمادگي ازدواج داشته باشد و دريابد كه هم‌دانشگاهي دخترش با ملاك‌هاي او براي ازدواج مطابقت مي‌كند اگر با يكديگر صحبت كنند و تمام ملاك‌هاي صحيح ازدواج را از قبل به اين افراد آموزش داده باشيم، مي‌توانند شروع خوبي با يكديگر داشته باشند.

وي افزود: زماني مي‌گوييم دوستي‌هاي قبل از ازدواج زمينه طلاق هستند كه دختر و پسر بدون نيت ازدواج به يكديگر علاقه پيدا مي‌كنند و به علت همين علاقه متمايل مي‌شوند كه با يكديگر ازدواج كنند نه اينكه از ابتدا نيت ازدواج داشته باشند.

گلزاري ضمن اشاره به اين مطلب كه منابع روشن علمي و دقيقي را درباره ازدواج و ملاك‌هاي انتخاب همسر با روش‌هاي تشخيص جوانان نداريم، گفت: متخصصان، دانشگاهيان و كارشناسان ما مجموعه‌هاي فرهنگي و علمي صحيح و جامعي كه مورد تاييد صاحبنظران باشند را تدوين نكردند و تعداد كتاب‌هاي راجع به ازدواج ما بسيار اندك هستند و نهادهايي در دانشگاه‌ها وجود ندارند كه جوانان به آنها مراجعه كنند.

وي گفت: تمام افرادي كه در رشته‌هاي مشاوره و روانشناسي تحصيل كرده‌اند الزاما كارشناس و متخصص امر ازدواج نيستند. معتقدم حتي روانشناسان و مشاوران را بايد در اين زمينه سامان داد.

اين روانشناس باليني با بيان اينكه كم كاري‌ها را از چشم نهادهاي دانشگاهي و علمي مي‌بينيم عنوان كرد: وزارت ورزش و جوانان متولي ساماندهي و هماهنگي اين امر است و بايد به طور جدي وارد اين مقوله شود و توجه داشته باشند مبادا حوزه جوانان زير سايه ورزش قرار بگيرند.

وي در پايان اضافه كرد: جوانان ما به اين خاطر كه كسي راهنمايي‌شان نمي‌كند اين مسيرها را به خوبي طي نمي‌كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha