• دوشنبه / ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۶:۳۶
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 90122203692

مراسم ترحيم سيمين دانشور برگزار شد

مراسم ترحيم سيمين دانشور برگزار شد

مراسم ترحيم سيمين دانشور بعدازظهر امروز (دوشنبه، 22 اسفندماه) در مسجد جواد الائمه (ع) برگزار شد.

مراسم ترحيم سيمين دانشور بعدازظهر امروز (دوشنبه، 22 اسفندماه) در مسجد جواد الائمه (ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم كه با حضور تعدادي از مسؤولان فرهنگي و چهره‌هاي مختلف فرهنگي و هنري همراه بود، حجت‌الاسلام نقويان، خطيب مراسم، از سيمين دانشور به عنوان مادر ادبيات ايران ياد كرد و گفت:‌ به حق بايد سيمين دانشور را به خاطر رمان تأثيرگذار و ماندگار « سووشون» به عنوان مادر ادبيات داستاني ايران دانست. او بدون اين‌كه از جلال آل احمد تقليد كند، بانوي مستقل داستان‌نويسي، تأثيرگذار و شخصيتي فرهيخته و روشنفكر بود.

وي در ادامه متذكر شد: سيمين دانشور نه چشمش به دهان فمينيست‌هاي غربي بود و نه مانند جماعتي مرتجع، زن را ضعيفه مي‌دانست؛ بلكه با نگاهي مبتني بر فرهنگ ايران به زن نگاه مي‌كرد و با همين نگاه، شخصيت داستانش را شكل مي‌داد.

حجت‌الاسلام نقويان عنوان كرد: برخي مجالس ختم را نبايد صرفا مجلس ختم دانست؛ بلكه مجلس فاتحه و گشايش ديگري هستند و بي‌شك، مجلس خانم دانشور هم از اين دسته مجالس است. او زني مستقل بود كه جلال آل احمد را نگه مي‌داشت و به اذعان بستگانش، گاه به او خط مي‌داد؛ شخصيتي تأثيرگذار كه تمام عمرش را در راه فرهنگ سپري كرد.

در اين مراسم همچنين علي خلاقي، همسر فرزندخوانده‌ي سيمين دانشور، يادداشت كوتاه ليلي رياحي و شعري را كه او به بانوي ادبيات داستاني ايران تقديم كرده بود، خواند.

رياحي در اين يادداشت نوشته بود كه سيمين دانشور در بيمارستان با زبان نگاه با او حرف مي‌زد و دعايي را در زير لب زمزمه مي‌كرد كه او نمي‌شنيد.

در اين مراسم افرادي همچون سيدمحمد حسيني (وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، بهمن دري (معاون امور فرهنگي وزارت ارشاد)، محمود دولت‌آبادي، محمدرضا شفيعي كدكني، علي دهباشي‌، ميهن بهرامي،‌ عزت‌الله متوسلاني‌، كاظم ‌سادات اشكوري، ‌ايرج پارسي‌نژاد‌، قدرت‌الله مهتدي‌، سهيل محمودي‌، ساعد باقري‌، غلامحسين سالمي‌، رضا اميرخاني‌، يوسف عليخاني‌، ميرهاشم محدث و ‌محمد گلبن‌ حضور داشتند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha