• جمعه / ۲۸ تیر ۱۳۹۲ / ۰۸:۴۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92042816849
  • خبرنگار : 71191

برای ایجاد قبر در شهرستان سی‌سخت رخ داد:

تخریب تپه‌ای تاریخی در فاصله‌ی دو نماز!

تخریب تپه‌ای تاریخی در فاصله‌ی دو نماز!

وقتی برای خواندن نماز شب، مقابل تپه‌ی «تل اسپید» ایستادم، در سیاهی شب حدود 20 ماشین سنگین را دیدم که روی تپه بودند؛ اما وقت نماز صبح، دیگر تپه‌ای نبود که روی آن ماشینی ایستاده باشد، تپه با خاک یکسان شده بود.

وقتی برای خواندن نماز شب، مقابل تپه‌ی «تل اسپید» ایستادم، در سیاهی شب حدود 20 ماشین سنگین را دیدم که روی تپه بودند؛ اما وقت نماز صبح، دیگر تپه‌ای نبود که روی آن ماشینی ایستاده باشد، تپه با خاک یکسان شده بود.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این گفته‌های یکی از اهالی شهر «سی‌سخت» در استان کهگیلویه و بویراحمد در بیستم فروردین ماه امسال است که بولدوزرها تنها تپه‌ی ساسانی - اشکانی استان کهگیلویه و بویراحمد به نام «تل اسپید» را بدون گرفتن استعلام از اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان، به‌طور کامل با خاک یکسان کردند، تا روی محوطه دو قبر ایجاد کنند!

نوروز رجبی - باستان‌شناس - در این‌باره به خبرنگار ایسنا توضیح داد: این تپه‌ی تاریخی که در شهر سی‌سخت در شهرستان دنا و در دامنه‌ی رشته‌کوه‌های دنا قرار دارد، در فاصله‌ی نماز شب تا سحر، به‌صورت شبانه و براساس گفته‌ی مردم بومی منطقه، با همکاری مسوولان محلی تخریب شد.

تل اسپید در سی‌سخت پس از تخریب

وی با بیان این‌که مدیران شهری کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان سی‌سخت، از فرصت بین نماز شب تا سحر برای تخریب این تپه‌ی تاریخی استفاده کردند، گفت: این تپه که در سال 1387 به‌شکل یک برجستگی شاخص با درازای 150 متر و پهنای 50 متر، 100 متر بالاتر از بستر زمین‌های اطراف تپه قرار داشت، شناسایی شد و پس از به‌دست آوردن اطلاعات تاریخی مناسب از محوطه که آن را به دوره‌ی اشکانی - ساسانی مربوط می‌کرد، در همان سال، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

او با ارزشمند دانستن این محوطه به‌عنوان تنها محوطه‌ای که در این استان با این قدمت وجود دارد، مدعی شد: این تپه با تلاش مسوولان محلی و با استقرار استانداری کهگیلویه و بویراحمد و به همت شهرداری سی‌سخت و با مراقبت‌های نیروی انتظامی، از بین رفت.

وی ادامه داد: برخی از اهالی شهر سی‌سخت در زمان تخریب این تپه‌ی تاریخی معتقد بودند که مسوولان برای این‌که با واکنش مردم مواجه نشوند و جلوی کار گرفته نشود، تاریکی شب را برای تخریب این تپه‌ی تاریخی انتخاب کردند و بدون گرفتن استعلام از اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان این تپه را به‌طور کامل تخریب کردند تا چند قبر روی آن ایجاد کنند.

رجبی همچنین با اشاره به وجود یک کمپ نظامی متعلق به دهه‌ی 40 در این تپه که آن نیز تخریب شده است، اظهار کرد: در اطراف این سازه و در بالای تپه، یک جنگل با درختان فراوانی بود که آن جنگل نیز با این هدف تخریب شد.

او که از حدود سال 73 تا امروز در کهگیلویه و بویراحمد کاوش و بررسی باستان‌شناسی انجام داده است، افزود: برخی از اهالی سی‌سخت معتقد بودند، کسانی که این تپه‌ی تاریخی را تخریب کردند، از احساس مردم شهر نسبت به این محوطه‌ی تاریخی درک و اطلاعی نداشتند و چون مردم و پدران آن‌ها، در طول 100 سال گذشته نماز عید فطر خود را روی این تپه می‌خواندند، این محوطه بخشی از هویت و خاطره‌ی آن‌ها شده بود، ولی با تخریب تپه‌ی «تل اسپید» بخشی از خاطرات مردم سی‌سخت و هویت شهر از بین رفته است.

نمایی از شهر سی‌سخت و محوطه تل اسپید

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۴-۲۹ ۱۲:۴۸

این نه اولین و نه آخرین بار است که تیشه به ریشه هویت ایران میزنند. رجبی عزیز تلاشت را جهت میراث‌داری از داشته‌هایمان تحسین میکنم ولی چه سود؟ شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار ... مجریان این کار چون همکاران دیگرشان ارزشی برای انسانیت قائل نیستند، چه رسد به هویتشان. آنها با یاسها نیز به زبان داس سخن می‌گویند