• دوشنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۷:۳۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92052816458
  • خبرنگار : 71191

حضور رییس جدید سازمان میراث فرهنگی در بزرگداشت دکتر شیرازی

محمدعلی نجفی: بدن نحیف سازمان میراث فرهنگی لگدکوب شده است

محمدعلی نجفی: بدن نحیف سازمان میراث فرهنگی لگدکوب شده است

رییس جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در نخستین حضور رسمی‌اش در میان اهالی حوزه‌ی میراث فرهنگی، گفت: به‌نظر می‌رسد، یک بدن نحیف از این سازمان باقی مانده است که آن را به زمین زده و لگدکوب کرده‌اند.

رییس جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در نخستین حضور رسمی‌اش در میان اهالی حوزه‌ی میراث فرهنگی، گفت: به‌نظر می‌رسد، یک بدن نحیف از این سازمان باقی مانده است که آن را به زمین زده و لگدکوب کرده‌اند.

به گزراش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدعلی نجفی که عصر امروز (دوشنبه، 28 مردادماه) در مراسم بزرگداشت دکتر باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی - پدر مرمت نوین ایران - در مرکز هنرپژوهی نقش جهان سخن می‌گفت، ادامه داد: شرایط کنونی، شرایط خوبی نیست، شرایطی که بگوییم حتی از نقطه‌ی صفر کار خود را شروع می‌کنم. عجیب است که نه‌تنها متخصصان این سه حوزه این موضوع را تأیید می‌کنند، بلکه دیگر افراد این حوزه‌ها نیز درباره‌ی این قضیه صحبت می‌کنند، حتی در جلسه‌ای که با برخی دوستان امنیتی و اطلاعاتی داشتم، آن‌ها نیز بر اساس شغل خود می‌گفتند، این سازمان لگدکوب و له شده است. بنابراین براساس این صحبت‌ها و بررسی‌هایی که کرده‌ام و ارتباط دورادوری که با این سازمان داشتم، به‌نظر می‌رسد، یک بدن نحیف از این سازمان باقی مانده است که آن را لگدکوب کرده‌اند. بنابراین ابتدا باید این بدن نحیف را بلند کنیم، خاک رویش را پاک کنیم و در جای مناسب که در شأنش باشد، آن را بنشانیم تا قدری استراحت کند و سپس حرف بزند.

او اظهار کرد: به نظرم، این کار خیلی سخت است. با این وجود، باز هم شاگردی خود را ادامه می‌دهم و هر برنامه‌ای که دارم در معرض قضاوت، بررسی و نقد قرار می‌دهم. امیدوارم تدریجا با اجرای این برنامه‌ها به هدفی مناسب و خوب در این حوزه برسیم، این عشق و علاقه به فرهنگ و تمدن ایران اسلامی حتی در روستاهای دوردست نیز وجود دارد.

وی گفت: این تحرک فرهنگی بدون یک ریشه‌ی قوی در تاریخ ناممکن است، ما باید اذهان خود را متوجه این ریشه کنیم و به دیگران این شجاعت را بدهیم که در حوزه‌های مختلف وارد بحث شوند. امیدوارم با کمک مردم و کارشناسان، قدمی برداریم که شرمنده‌ی هیچ کسی نشویم.

نجفی در بخش دیگری از سخنانش، تأکید کرد: برای من افتخار بزرگی است که در جمع فرهیختگان باشم. این نخستین برنامه‌ی رسمی من حتی قبل از برگزاری معارفه‌ی رسمی به‌عنوان رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.

او ادامه داد: این جلسه برای زنده کردن یاد و خدمات مرحوم شیرازی تشکیل شده است. در جلالت او همین بس که نامش، نام میراث فرهنگی را به ذهن متبادل می‌کند. در واقع، به حق گفته‌اند که مرحوم شیرازی نماد میراث فرهنگی در کشور است، او مردی شریف و فاضلی بود.

وی اظهار کرد: یکی از افتخارات زندگی حرفه‌یی من، آشنایی و همکاری با مرحوم شیرازی و درس آموختن از او در مدت سه سال بود؛ در سال 1360 که مدیریت وزارت آموزش و فرهنگ عالی را عهده‌دار بودم، یکی از معاونت‌های این وزارتخانه قبل از انقلاب اسلامی در زمینه‌ی حفاظت از میراث فرهنگی و میراث باستانی بود. به همین دلیل، جلساتی با مرحوم شیرازی در این زمینه داشتیم. در آن جلسات، او چیزهای زیادی به من آموخت. دکتر شیرازی بر گردن من حق معلمی داشت. امروز نیز جمع بزرگی از صاحبان میراث فرهنگی که خوشه‌چینان خرد او هستند، در مراسم یادبودش حضور دارند. معتقدم نام نیک، اعمال خیر او و آثاری که در کشور باقی گذاشته است، تا ابدیت باقی می‌ماند.

نجفی افزود: امیدوارم روحیه‌ی قدرشناسی همیشه در همه‌ی ما وجود داشته باشد تا بتوانیم از او به نیکی یاد کنیم.

رییس جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یکی از راه‌های شاد کردن روح مرحوم شیرازی را پیروی از وصیت اصلی‌اش دانست و تأکید کرد: مرحوم شیرازی می‌خواست در عمل به ما بیاموزد که چگونه از میراث فرهنگی کشور حفاظت و مراقبت و با همه‌ی وجود از آن دفاع کنیم و حالا از بد حادثه، این مسوولیت برعهده‌ی من گذاشته شده است. امیدوارم در مدتی که در خدمت شما هستم، بتوانم این مسوولیت را به بهترین نحو انجام دهم.

او اصلی‌ترین دغدغه‌ی زندگی خود را از دوران جوانی، مسائل فرهنگی دانست و گفت: بسیار خوشحالم که در طول زندگی‌ام با افرادی مانند مرحوم شیرازی، اهل فرهنگ و فرهیختگان نشست و برخاست داشته‌ام. در دورانی که با ایشان همکار بودم، دست کم یک‌سوم از کل کار خود را در کنار ایشان شاگردی می‌کردم. در آن زمان که دکتر حجت نیز بود، همیشه به این قضیه فکر می‌کردیم که چگونه می‌توان از میراث فرهنگی حفاظت کرد. فراموش نمی‌کنم که شب‌های زیادی تا دیروقت با دکتر حجت و دکتر شیرازی بر سر مباحث میراث فرهنگی و ایجاد این سازمان که در آن زمان فقط شامل میراث فرهنگی بود، می‌گذراندیم، تا امروز که به سازمانی عریض و طویل با مسوولیت‌های بسیار زیاد تبدل شده است. آن زمان آنچه از دست‌مان برمی‌آمد انجام دادیم تا میراث فرهنگی را حفظ کنیم و به دست آیندگان بسپاریم.

او در ادامه با اشاره به علاقه‌مندان زیادی که هریک از سه حوزه‌ی تحت پوشش سازمان دارند، بیان کرد: علاقه‌مندان به میراث فرهنگی از من می‌پرسند که سازمان میراث فرهنگی را چه می‌کنید، علاقه‌مندان به صنایع دستی نیز نام این سازمان را به اختصار سازمان صنایع دستی می‌نامند و می‌گویند با این سازمان چه می‌کنید. وقتی قرار بود سازمان‌های میراث فرهنگی و گردشگری با یکدیگر ادغام شوند و مهندس بهشتی رییس سازمان میراث فرهنگی بود، او نخست با این اقدام برابر نظرات تخصصی‌اش در آن زمان مخالفت می‌کرد، ولی زمانی که این اقدام رخ داد، تلاش کرد دو کار را در رأس انجام دهد.

نجفی درباره‌ی نحوه‌ی انتخابش برای این سمت نیز توضیح داد: وقتی آقای روحانی - رییس‌جمهور - به من درباره‌ی پست وزارت آموزش و پرورش گفت، در این زمینه استنکاف کردم، ولی بنا به دلایلی به رفتن به این وزارتخانه تن دادم که در هر صورت امکان‌پذیر نشد. پس از آن، وقتی او درباره‌ی ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به من دستور داد، خواستم تا دوشنبه شب درباره‌ی اعلام این حکم صبر کند، چون می‌خواستم تا قبل از این اقدام از پیشکسوتان سه حوزه‌ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجازه بگیرم که فقط موفق شدم، از دکتر حجت این اجازه را بگیرم و بنا به دلایلی مجبور شدیم، حکم را زودتر اعلام کنیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین با بیان این‌که خود را شاگرد همه‌ی پیشکسوتان در سه حوزه‌ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌داند، خطاب به پیشکسوتان گفت: شما اهل نظر هستید، با نگرانی در طول سال‌های گذشته، مسائل مربوط به این سازمان را دنبال کرده‌اید و اتفاقاتی را که در این سه حوزه رخ داده است، بررسی کرده‌اید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha