• شنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۲ / ۰۱:۲۴
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92082514507

حسن ذوالفقاری مطرح کرد

بررسی نگارش و رسم‌الخط کتاب‌های درسی توسط فرهنگستان

بررسی نگارش و رسم‌الخط کتاب‌های درسی توسط فرهنگستان

مدیر گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی از بررسی وضعیت نگارش و رسم‌الخط کتاب‌های درسی خبر داد.

مدیر گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی از بررسی وضعیت نگارش و رسم‌الخط کتاب‌های درسی خبر داد.

حسن ذوالفقاری که از مؤلفان کتاب‌های درسی هم هست، در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به تلاشِ فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای یکسان‌سازی رسم‌الخط کتاب‌های درسی، تأکید کرد: زمانی فرهنگستان «ی» بزرگ میانجی را پذیرفت، اما چون غیرمصوب بود، برگشت به ی کوچک که الآن در کتاب‌های درسی هم اعمال می‌شود. اما در دوره‌ ابتدایی به دلیل مصالح، ی بزرگ استفاده می‌شود. فرهنگستان قصد دارد با رایزنی با آموزش و پرورش، وضعیت نگارش و رسم‌الخط کتاب‌های درسی را بررسی کند و از آموزش و پرورش بخواهد که این دوگانگی رسم‌الخط را در کتاب‌ها برطرف کند. ما می‌خواهیم آموزش و پرروش رسم‌الخط فرهنگستان را در همه کتاب‌ها رعایت کند و ی میانجی در کتاب‌های ابتدایی را هم به ی کوچک تبدیل کند.

ذوالفقاری همچنین خاطرنشان کرد: چیز دیگری که الآن از نظر من حساس‌تر است، این است که ما متأسفانه در کتاب‌های درسی درست‌نویسی را رعایت نمی‌کنیم. نحو زبان، رسا نیست. آن چیزی که دشوار است، این است که مؤلفانی که کتاب‌های درسی را می‌نویسند، خودشان به زبان فارسی مسلط نیستند و فارسی‌نویس نیستند. ما کتاب ریاضی را بررسی کردیم. جمله‌های آن آن‌قدر نارساست که دانش‌آموز باید ذهن ریاضی‌اش را اول برای خواندن جمله به کار ببرد، بعد مسأله را حل کند. بحث درست‌نویسی در این مقاطع بسیار مهم است. جوانان ما به کار بردن برابرهای فارسی و درست نوشتن را چندان جدی نمی‌گیرند، حتا شک می‌کنند که چرا ما باید برابر فارسی را به کار ببریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha