• سه‌شنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۲ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 92092618177
  • خبرنگار : 71460

گزارش روزنامه رومانیایی از 8 تیم ملی:

علی کریمی "مارادونای آسیا" است، بقیه را فراموش کنید!

علی کریمی "مارادونای آسیا" است، بقیه را فراموش کنید!

"در کودکی توپ را در خیابان‌های تهران به گردش در می‌آورد. گذشت زمان او را به "جادوگر فوتبال" ایران تبدیل کرد. کسی که بعدها به او لقب "مارادونای آسیا" را دادند." یک روزنامه رومانیایی در شروع گزارشی درباره علی کریمی اینگونه ستاره‌ی این سال‌های فوتبال ایران را معرفی کرده است.

"در کودکی توپ را در خیابان‌های تهران به گردش در می‌آورد. گذشت زمان او را به "جادوگر فوتبال" ایران تبدیل کرد. کسی که بعدها به او لقب "مارادونای آسیا" را دادند." یک روزنامه رومانیایی در شروع گزارشی درباره علی کریمی اینگونه ستاره‌ی این سال‌های فوتبال ایران را معرفی کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه رومانیایی کلیک در گزارشی به بررسی وضعیت علی کریمی پرداخت. در این گزارش آمده است: فراز و نشیب‌های علی کریمی شبیه فیلم‌های هالیوودی است. ایلی بیلاچی ، سرمربی سابق رومانیایی الاهلی که در اوایل 2000 با یکی از مستعدترین هافبک‌های آسیا کار می‌کرد، درباره او یک بار گفته بود "اگر او در رومانی به دنیا می‌آمد، اکنون کاپیتان تیم ملی رومانی بود."

زندگی فوتبالی علی کریمی فراز و نشیب‌های زیادی داشته. او به عنوان قهرمان فیلم‌ها معرفی شد و زمان دیگر اوضاع کاملا برای او فرق می‌کرد. کریمی به این معروف است که خیلی تمرین نمی‌کند، اما از استعداد زیادی برخوردار است. او ابتدا فوتسال را به فوتبال ترجیح داد و از تیم فوتسال فتح تهران دوران ورزشی خود را آغاز کرد. در اواخر دهه نود علی پروین، سرمربی وقت پرسپولیس- که پرطرفدارترین تیم کشور ایران محسوب می‌شود- در میان تماشاگران بازی فوتسال فتح و پرسپولیس حضور داشت و بازی علی کریمی را از نزدیک تماشا کرد. پروین تحت تاثیر شیوه بازی علی کریمی قرار گرفت؛ پسر بچه‌ای که گرفتن توپ از او غیر ممکن شده بود. علی پروین خیلی زود تصمیم گرفت تا این بازیکن را به پرسپولیس منتقل کند و پیراهن شماره "8" را به او بدهد. این تصمیم علی پروین باعث شد تا کسی به فوتبال ایران معرفی شود که بعدها او را "جادوگر" یا "مارادونای آسیا" نامیدند.

کریمی پس از درخشش در پرسپولیس به تیم ملی امید ایران دعوت شد. تکنیک بالای علی کریمی به دغدغه‌ اصلی تیم‌های مقابل تبدیل شده بود. آنها تنها برای متوقف کردن علی کریمی رو به خطا می آوردند. او در تورنمنت زیر 23 ساله‌ها در کشور ویتنام دیگر نتوانست خطاهای پی در پی روی خود را تحمل کند و کنترل خود را از دست داد و با مشت و لگد به بازیکن حریف و داور کوبید. این قضیه با مداخله هم تیمی‌های علی کریمی به خیر گذشت. کنفدراسیون فوتبال آسیا در واکنش به این حرکت علی کریمی را یک سال از تمام فعالیت‌های مربوط به فوتبال در رده‌های ملی و بین‌المللی محروم کرد و به نظر می‌رسید دوران فوتبال علی کریمی قبل از این که جا بیفتد به پایان رسیده است.

رسانه‌ها به علی کریمی که باعث شد یک فاجعه بین‌المللی برای ایران رخ دهد به شدت انتقاد کردند و او چند ماه بعد کاملا فراموش شد. این محرومیت علی کریمی چندی بعد کاسته شد تا او بتواند به میدان باز گردد. او این دفعه آرام‌تر شده بود و دیگر با داور جر و بحث نمی‌کرد.

در سال 2000 باشگاه آتلتیکو مادرید پیشنهاد پنج میلیونی را برای علی کریمی به این بازیکن ارائه داد، اما او تصمیم گرفت تا فوتبالش را در الاهلی امارات ادامه دهد که در عرض دو سال بتواند تمام آن پولی که آتلتیکو مادرید به او می‌خواست بدهد را به دست آورد. او از سال 2001 تا 2005 به محبوب‌ترین بازیکن الاهلی تبدیل شد.

او در نهایت تصمیم گرفت تا فوتبالش را در اروپا ادامه دهد. پس از بازی دوستانه ایران و آلمان ، فلیکس ماگات ، سرمربی وقت بایرن‌ مونیخ تصمیم گرفت تا علی کریمی را به باواریایی‌ها ببرد تا به رقیبی برای میشاییل بالاک تبدیل شود.

کریمی در بایرن‌ مونیخ توانست قهرمان بوندسلیگا و جام حذفی شود. او اکنون در تیم تراکتورسازی ایران توپ می‌زند. سرعت او اکنون در 35 سالگی کمی فرق کرده است ، اما پاس‌های او هم چنان مثل قبل دقیق است و هواداران هم چنان برای دیدن «جادوگر» در ایران به ورزشگاه‌ها می‌روند."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۹-۲۶ ۱۳:۴۸

با اينکه ازش دلخورم ولي دوست دارم به تيم ملي دعوت شه . کريمي از هزار سال ديگه هم تو تراکتور باشه هيچکس نميگه تراکتوريه و همه تا اسم کريمي مياد ياد پرسپوليس ميفتن پس تراکتوريا خيلي هم براش ذوق و شوق نکنن

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۲۶ ۱۳:۵۰

زنده باد ايسنا که مثل هميشه حواسش به داش علي هست.کي‌روش يادت باشه کريمي بايد باشه

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۲۶ ۱۳:۵۵

افتخار ورزش ايران... جهان پهلوان علي كريمي...هميشه توي قلب ملت ايراني

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۲۶ ۱۴:۱۵

علي کريمي مرده ه ه ه ه ه هه عاشقشم .. بزرگتر تيم ملي تو جام جهاني برزيل علي آقاست .

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۲۶ ۱۴:۴۴

عشق همه پرسپوليسيا همه ايرانيا علي آقا کريمي.. انشاالله مسافر برزيل باشه کيروش يادت باشه کريمي بايد باشه

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۲۶ ۱۴:۴۶

داش علي عشقه زندگيه هرجا باشه بايد عاشقي کرد ....

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۲۶ ۱۵:۰۳

اسطوره بين المللي فوتبال ايران علي کريمي هست

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۲۶ ۱۵:۰۳

کسي که بازيکناي ژاپن و کره جنوبي اونو الگوي فوتباليشون معرفي ميکنن، کسي که وقتي به کشورهاي آسيايي ميره به احترامش نه اثر انگشت ازش ميگيرن نه تفتيش بدنيش ميکنن

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۲۶ ۱۵:۰۴

خيلي حرفه که بازيکن ژاپن با وجود پارک جي سونگ تو کره ميگه الگوي فوتبالي من علي کريمي هست

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۲۶ ۱۵:۰۵

عجب مطلب جالبي.مرسي ايسنا.عاشقتم کريمي

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۲۶ ۱۵:۰۹

بدون هيچ شک و شبهه اي کريمي بهترين بازيکن تاريخ ايران هست، اينکه لقب بزرگترين بازيکن جهان (مارادونا) رو يدک بکشي گوياي همين مسئله هست لقبي که سايت کيکر براي اولين بار به کريمي تو سال 2004 بعد بازي آلمان بهش داد و ازش به عنوان مارادونا آسيا ياد کرد، بعدش خبرگزاري فرانسه و اينديپندنت و بليچر ريپورت و... و الانم اين سايت رومانيايي

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۲۶ ۱۵:۳۶

دم ايسنا گرم معلوم شد که با مرم رک و راست هستي

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۲۶ ۱۶:۰۰

اسطوره تراختور همينه

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۲۶ ۱۷:۳۶

علي اقاي کريمي واقعا از نظر تکنيکي الگوي همه در آسياست اما آيا در اخلاق هم الگوي همه است؟؟؟

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۲۷ ۰۹:۲۳

شما ميدوني اخلاق چيه ؟! همه علي کريمي رو به اسم جهان پهلوان ميشناسن بعد شما صحبت از الگوي اخلاق ميکنيد!!

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۲۶ ۱۷:۴۱

اها کيسه کش دزست بحرف در حدي نيستي که تو نظر هاي اين پست شرکت کني سرورتون پرسپوليس و پرسپوليسيه افتاد؟نبينمت ديگه اينجا

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۲۶ ۱۸:۰۷

علي کريمي بايد تو جام جهاني برزيل باشه، چون بدون شک تو اين سن هنوز که هنوزه بهترين بازيکن ايرانيه. تو آخرين بازي تراکتور هم با اون شاهکارش يه پنالتي براي تيمش گرفت، کارايي که جادوگر ميکنه رو هيچ بازيکن ايراني نميتونه انجام بده. بودن علي کريمي در تيم ملي هم باعث ميشه که سطح تيم ايران از لحاظ فني يه کلاس بالا بره و هم باعث ميشه روحيه تيم بالا باشه. بخصوص اينکه تو جام جهاني نياز به بازيکنايي داريم که وقتي از حريف گل مي خوريم بتونند با روحيه بالا و تلاش بيشترشون بازي رو برگردونند که اين از ويژگي هاي جادوگره.

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۲۶ ۱۹:۲۰

اين روزنامه ميتونه از فرهاد مجيدي هم که موفق شده يک بار بازيکن هفته امارات بشه نام ببره بنده خدا خيلي زحمت کشيده

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۲۶ ۲۱:۰۴

سلام دوستان خيلي برام جالبه که ايسنا اين مطلب رو چاپ کرده ناشر اين مطلب که البته در روزنامه ادوارول چاپ شده بنده هستم. اسم من رو مي تونيد در بالاي مقاله ببنيد. http://adevarul.ro/news/sport/video-povestea-jucatorului-ajuns-maradona-asia-lumea-fotbalului-n-a-mai-vrut-auda-el-1_52ab01c9c7b855ff56adcb45/index.html من سالهاست در روماني زندگي ميکنم و روزنامه نگار ورزشي هستم. هر وقت ميتونم درباره فوتباليست هاي ايراني مطلب مينويسم. سال ديگه هم در برزيل خواهم بود و اميدوارم شاهد موفقيت تيم ملي باشم. زندهباد ايران و ايراني امير کيارش بخارست روماني

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۲۷ ۰۷:۴۷

جناب آقاي کيارش ، با تشکر از شما بابت درج اين گونه مطالب ، فقط بايد در اين مطلب به اين موضوع اشاره مي کرديد که آقاي کريمي يک سال هم که فکر کنم بازيکن استيل آذين بود به عنوان بداخلاق ترين بازيکن ليگ ( از نظر اخراج و محروميت ) انتخاب شد . قابل توجه کساني که کريمي را با فرهاد مجيدي ( محبوب ترين بازيکن جهان در سال 2012 طبق نظر سنجي سايت فيفا ) مقايسه مي کنند.

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۲۷ ۰۹:۱۳

چهل سال طرفدارپرسپوليس بودم ولي بخاطرمرام وتکنيک علي کريمي امسال هوادار تراکتورشدم اميدوارم به تيم ملي دعوت شود چون تنها بازيکن بافکرايران است که ميتواند فوروادهاي ايران را درموقيعت گل قراردهد فوتبال ايران بدون علي مثل فوتبال بارساومادريدبدون مسي ورونالدو است

avatar
۱۳۹۲-۱۰-۲۲ ۲۲:۱۷

فوق العاده ست كريمي البته فوق العاده بود حيف شد، واقعن ميتونست در اولين سطح فوتبال دنيا هم خوش بدرخشه و ستاره باشه وقتي ماگات ميگه نگران نيستيم كه بالاك رو از دست داديم چون كريمي رو داريم بايد به ارزش فني اين بازيكن پي برد،در مورد اخلاق مارادونا هم اسطوره ي آرژانتين و شايد بهترين بازيكن تاريخ هست اما مشكلات و حاشيه هاي زيادي رو هميشه با خودش داشته و لطفا مجيدي رو با كريمي مقايسه نكنيد كه اصلن در حد كريمي نيست و تو ايران هم حرفي واسه گفتن نداره چه برسه در بايرن و جانشين بالاك!