• سه‌شنبه / ۶ اسفند ۱۳۹۲ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 92120603526

سرپرست دفتر امور جنگلی سازمان جنگل‌ها خبر داد

نابودی 18میلیون درخت بلوط جنگل‌های زاگرس

نابودی 18میلیون درخت بلوط جنگل‌های زاگرس

سرپرست دفتر امور جنگلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از نابودی 18 میلیون اصله درخت بلوط بر اثر آفت زغالی بلوط در جنگل‌های زاگرس خبر داد.

سرپرست دفتر امور جنگلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از نابودی 18 میلیون اصله درخت بلوط بر اثر آفت زغالی بلوط در جنگل‌های زاگرس خبر داد.

کامران پورمقدم در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: این درخت‌ها که به کلی خشک شده‌اند، قابل احیا نبوده و تمرکز خود را بر روی احیای درختان زنده اما بیمار گذاشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیون و 130 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرسی کشور به آفت زغالی بلوط مبتلا شده‌اند، افزود: از آنجا که درخت مرده قابلیت انتشار بیماری را ندارد، قرار نیست کسی این درختان را قطع کند.

سرپرست دفتر امور جنگلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: اقدامات احیایی برای 300 هزار هکتار کانون بحرانی در این جنگل‌ها اجرا خواهد شد تا از ابتلای سایر درختان به این نوع بیماری جلوگیری کنیم.

به گفته پورمقدم عملیات احیایی و بهداشتی درختان بلوط شامل قطع درختان آلوده نیز می‌شود.

وی در خصوص تشکیل کارگروه ملی بررسی و احیای جنگل‌های زاگرسی،‌ اظهار کرد: در اولین جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست موضوع خشکیدگی جنگل‌های غرب کشور، مطرح و قرار شد کارگروه ویژه‌ای در این رابطه تشکیل شود که در خصوص عوامل ابتلای جنگل‌ها به این بیماری و راهکارهای مقابله و مهار آلودگی بررسی خواهد شد.

سرپرست دفتر امور جنگلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: در حال حاضر کارگروه‌هایی را در این رابطه در سازمان جنگل‌ها، تشکیل داده‌ایم و طرحی در این رابطه تهیه شده تا از گسترش سریع این بیماری جلوگیری شود.

به گفته پورمقدم از طریق این کارگروه‌ها با سازمان مدیریت بحران نیز برای مهار کانون‌های بحرانی همکاری داریم.

وی با بیان اینکه در جلسه بعدی شورای عالی محیط زیست موضوع تشکیل کارگروه‌ ملی جنگل‌های زاگرسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت، افزود: این کارگروه باید متشکل از وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور، معاونت راهبردی ریاست جمهوری، سازمان حفاظت محیط زیست باشد.

پورمقدم در خصوص تاثیر خشکسالی‌ها در سرعت بخشیدن به نابودی جنگل‌های بلوط، اظهار کرد: وقوع خشکسالی نمی‌تواند در طی یکی دو روز باعث خشک شدن جنگل‌ها شود،‌ چرا که در 10 تا 15 سال گذشته دچار خشکسالی بودیم که در کنار آن فشارهای زیادی نیز به جنگل‌ها وارد شد و آفت به وجود آمده به عنوان اثرات ثانویه آن به وجود آمده است.

سرپرست دفتر امور جنگلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تاکید کرد: برای جلوگیری از ادامه روند نابودی جنگل‌های بلوط و مدیریت صحیح جنگل‌ها هنگام خشکسالی و تغییر جمعیت اقلیمی، باید مدیریت اکوسیستم‌های جنگلی را به صورت یکپارچه و متناسب با تغییرات اقلیمی اعمال کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۱:۴۴

بايد به جاش درخت بكارند حتي بيشتر از 18 ميليون نبايد گذاشت بيابان شود خيلي خبر ناراحت كننده اي است