• سه‌شنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 93032010516
  • خبرنگار : 71263

هند بزرگ‌ترین صادرکننده برنج به ایران

واردات برنج باسماتی به کشور نصف شد

واردات برنج باسماتی به کشور نصف شد

ایران خرید برنج باسماتی هند در سه ماه گذشته را حدود 50 درصد کاهش داده و منجر به کاهش حدود 10 درصدی قیمت‌های داخلی این کشور در هفته‌های اخیر شده است.

ایران خرید برنج باسماتی هند در سه ماه گذشته را حدود 50 درصد کاهش داده و منجر به کاهش حدود 10 درصدی قیمت‌های داخلی این کشور در هفته‌های اخیر شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت خریداران ایرانی با کاهش خرید، به استانداردهای جدید در زمینه آلودگی شیمیایی و نارضایتی نسبت به کیفیت برنج تحویل داده شده اشاره کرده و اظهار کرده اند کیفیت برنج پایین‌تر از کیفیت ذکر شده در قراردادها بوده است.

به گفته معامله‌گران قیمت‌های صادرات هند هنوز کاهش نیافته اما روی دادن آن طولی نخواهد کشید.

هند و ایران دو سال قبل برای دور زدن تحریم‌های غربی یک سیستم تهاتر کالا ایجاد کردند و هند در قبال خرید نفت ایران، شماری کالا بویژه برنج، کنجاله سویا و اقلام دارویی به ایران می‌فروشد.

مصطفی پاکزاد، رییس هیات عامل شرکت بازرگانی ایرانی شرکت مشاوره پاکزاد که کسب و کارش شامل کالاها نیز می‌شود، اظهار کرد واردات برنج ایران از هند به دلیل افزایش سخت گیری نظارتی کاهش یافته است.

راجان ساندارسان، مدیر اجرایی انجمن صادرکنندگان برنج هند معتقد است احتمالا خریداران ایرانی به دنبال کمتر کردن قیمت‌ها هستند.

بر اساس این گزارش، هنوز معلوم نیست کاهش تحویل نفت از سوی ایران به هند بر تجارت برنج تاثیر می‌گذارد یا نه.

هند بزرگ‌ترین صادرکننده برنج به ایران است. طبق آمار دولتی هند، میزان فروش برنج باسماتی این کشور به ایران در سال مالی منتهی به مارس سال 2014 به 1.45 میلیون تن به ارزش 1.83 میلیارد دلار بالغ شد.

به گفته معامله‌گران هندی، هند تا فوریه حدود 130 هزار تن در ماه برنج به ایران صادر کرد اما فروش از آن زمان به 50 تا 60 هزار تن در ماه کاهش یافته است.

هند تنها برنج باسماتی مرغوب به ایران صادر می‌کند از این رو انتظار نمی‌رود کاهش صادرات آن تاثیر چندانی بر قیمت برنج کیفیت پایین‌تر عرضه شده از سوی صادرکنندگان بزرگ دیگر مانند تایلند یا ویتنام داشته باشد. برنج باسماتی پنج برابر برنج معمولی قیمت دارد.

قیمت‌های برنج در بازار داخلی هند در نتیجه ضعیف‌تر شدن تقاضای ایران در دو هفته گذشته کاهش پیدا کرده اند. قیمت پایه برنج باسماتی 1121 تنی حدود 1400 تا 1500 دلار در بیشتر اوقات امسال معامله شده است اما اکنون بعضی از خریداران خواستار تخفیف 50 تا 100 دلاری در هر تن شده اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha