• سه‌شنبه / ۱۰ تیر ۱۳۹۳ / ۱۴:۵۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 93041006177
  • خبرنگار : 71443

هافینگتن پست:

تصمیم‌گیری سخت ایران و آمریکا برای همکاری در عراق

تصمیم‌گیری سخت ایران و آمریکا برای همکاری در عراق

مقابله با دولت اسلامی عراق و شام هدف مشترک دو دشمن قدیمی، ‌یعنی ایران و آمریکا است اما به‌دلیل وجود شرایط خاص منطقه و تبعات چنین همکاری تصمیم گیری در مورد آن برای هر دو کشور بسیار سخت است.

مقابله با دولت اسلامی عراق و شام هدف مشترک دو دشمن قدیمی، ‌یعنی ایران و آمریکا است اما به‌دلیل وجود شرایط خاص منطقه و تبعات چنین همکاری تصمیم گیری در مورد آن برای هر دو کشور بسیار سخت است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، به نوشته روزنامه هافینگتن پست، از آن‌جایی که دولت اسلامی عراق و شام کنترل شهرهایی در شمال و غرب عراق را به دست آورده‌ است نگرانی‌های ایران و آمریکا نیز بیش‌تر شده است. اما هنوز به‌ نظر می‌آید دو کشور نمی‌توانند یک را ه برای همکاری در این زمینه پیدا کنند.

هافینگتن پست نوشت: مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند که ایران به دولت نوری مالکی کمک نظامی کرده است اما ایران بنابر آخرین اظهارات سخنگوی وزارت خارجه این کشور تاکنون در عراق حضور نظامی نداشته است.

برای ایران مهم است از جنگی که دولت اسلامی عراق و شام (داعش) آن را جنگ میان سنی و شیعه می‌خواند دوری کند، حتی اگر پیشروی‌های آن‌ها به دلیل امنیت تهران برای مقامات ایرانی مهم باشد.

از طرفی دیگر برای آمریکا نیز مهم است که داعش را پیش از آن که موفق به براندازی دولت مالکی شوند متوقف کند چون تهدیدات این گروه می‌تواند منطقه را به آتش بکشد.

با وجود انتظاراتی مبنی بر این که ایران و آمریکا در حاشیه دور اخیر مذاکرات ایران و گروه 1+5 در مورد بحران عراق گفت‌وگو کرده باشند، اما هیچ گزارش ویژه‌ای در مورد چنین دیداری ارائه نشد. مشخص است که هر دو طرف در مورد هرگونه احتمال همکاری در عراق با احتیاط عمل می‌کنند.

هم‌چنین همکاری آمریکا با ایران برای حل بحران عراق می‌تواند هم‌پیمانان منطقه‌یی این کشور را به دلیل این که ایران رقیب‌شان محسوب می‌شود عصبانی خواهد کرد.

علاوه بر این اگرچه ایران اعلام کرده در صورت خواست دولت عراق حاضر است به این کشور کمک کند، رهبر جمهوری اسلامی ایران احتمال هرگونه همکاری میان ایران و آمریکا را در این زمینه از بین برده است.

هافینگتن پست در پایان آورده است: به‌طور قطع ایران عاشق نوری مالکی نیست تا بخواهد برای حفظ وی در قدرت هر کاری را انجام دهد. عراق یک کشور با اکثریت شیعه است و تا زمانی که این کشور درگیر یک جنگ داخلی نشده است، داشتن یک هم‌پیمان برای ایران در عراق تضمین شده است و شاید تغییر نوری مالکی راه حل پایان این بحران باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha