• شنبه / ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 93062916987
  • خبرنگار : 90089

چهاردولی در گفت وگو با ایسنا:

وارد کنندگان هواپیماهای از رده خارج مقصر هستند نه روسیه

وارد کنندگان هواپیماهای از رده خارج مقصر هستند نه روسیه

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس با اشاره به بدبینی ایرانیان به هواپیماهای توپولوف روسیه گفت: در این قضیه روسیه مقصر نیست؛ بلکه واردکنندگانی مقصرند که برای سودآوری بیشتر کمترین هزینه را با واردات هواپیماهای با عمر بالای روسی انجام دادند و خسارت‌های این کار خود را متوجه مردم بی‌نوا کردند.

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس با اشاره به بدبینی ایرانیان به هواپیماهای توپولوف روسیه گفت: در این قضیه روسیه مقصر نیست؛ بلکه واردکنندگانی مقصرند که برای سودآوری بیشتر کمترین هزینه را با واردات هواپیماهای با عمر بالای روسی انجام دادند و خسارت‌های این کار خود را متوجه مردم بی‌نوا کردند.

علی نعمت چهار دولی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: موفقیت در عرصه‌ی سیاست خارجی همچون بازی شطرنج نیازمند هوش، تدبیر و حرکت به موقع است. اکنون نیز باید بدانیم که با روسیه چگونه مراوده داشته باشیم تا در نهایت تبادلات سیاسی و اقتصادیمان موجب ضرر و زیان کشور نشود.

نماینده‌ی مردم ملایر افزود: اصول و ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران با بسیاری از کشورهای جهان متفاوت است اما درعین حال باید بتوانیم با همین کشورها تبادلات اقتصادی داشته باشیم. ایران و روسیه امروز وجه مشترکی به نام "غضب آمریکا و غرب " را با خود دارند. بنابراین باید بتوانیم بهره‌ی لازم از اختلافات روسیه و غرب را ببریم. در این موقع می‌توانیم البته بی‌مهری‌های گذشته روسی‌ها را جبران کنیم.

وی ادامه داد: در گسترش روابط اقتصادی‌مان با روسیه بهتر است قرارداد ترکمنچای را که کشتی‌رانی ایران در خزر را ممنوع کرده است بی‌اثر کنیم.

در رایزنی با سیاست‌مداران روسیه باید کاری کنیم تا اجازه کشتیرانی ایران در دریای خزر که اکنون بسیار محدود انجام می‌شود، آزادانه انجام شود و این مستلزم بلااثر کردن قرارداد ترکمنچای است که ده‌ها سال قبل توسط حاکمان ایران با روسیه به امضاء رسید.

وی خطاب به سیاستمداران کشورمان خواستار توجه جدی به نحوه‌ی مذاکره با سیاست‌مداران کهنه کار روسی شد و افزود: مذاکرات کنندگان ایرانی باید توجه داشته باشند با سیاست‌مداران کهنه کاری در عرصه‌های مختلف روسیه طرف هستند؛ بنابراین باید از موضع عزت‌مدارانه و در بازی برد برد با روسیه روبرو شوند. ایران و روسیه به ظرفیت‌ها و توانایی‌های یکدیگر در حوزه‌های اقتصادی نیازمندند. فقط باید حواسمان جمع باشد که وقتی امتیازی می دهیم در برابر امتیاز مناسبی دریافت کنیم.

به گفته‌ی این عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس اعتماد سازی برگ برنده ایران در توسعه روابط اقتصادی با روسیه است.

چهاردولی تصریح کرد: باید به روسیه نشان دهیم ایران به عنوان کشوری بزرگ و با فرهنگ و تعاملات و معادلات سیاسی منطقه‌ای و جهان را به خوبی می‌شناسد و توانایی توافقات اقتصادی از موضع برابر و عزت مدارانه را داراست.

نماینده مردم ملایر استفاده از ظرفیت روسیه برای به عضویت درآوردن ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای را پیشنهاد داد و افزود: نباید از نقطه ضعف با روسیه وارد مذاکره شویم. ایران امروز از توانایی‌های خوبی در عرصه‌های علمی و اقتصادی و کشاورزی برخوردار است که می‌تواند به عنوان داشته‌هایش در مذاکرات اقتصادی با روسیه مبنای قراردادهای اقتصادی قرار دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۶-۳۰ ۰۹:۴۹

بابا باز دمش گرم يکي اومد ذره‌اي از حق و حقوق ملت دفاع بکنه

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۳۰ ۱۲:۱۷

مقصر سقوط هوايماي ايران 140 و ديگر هواپيماهاي روسي و اوکرايني وزير راه و شهرسازي آقاي آخوندي و وزير سابق آقاي نيکزاد هستند که با آگاهي کامل از ايرادات بيشمار و اسقاطي بودن اين هواپيماها اجازه استفاده، کار و پرواز آنها را صادر کردند که اين نشان‌دهنده عدم تخصص آنهاست. بالاخره اين افراد تخصص مسکن دارند نه حمل و نقل. مجلس شوراي اسلامي با تصويب طرح تفکيک وزارت راه از وزارت شهرسازي هرچه سريعتر جلوي اتفاقات مشابه را بگيرد.