• جمعه / ۱۱ مهر ۱۳۹۳ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 93071106586

کامرون: انگلیس دوست و شریک افغانستان خواهد بود

کامرون: انگلیس دوست و شریک افغانستان خواهد بود

نخست وزیر انگلیس به رئیس جمهوری جدید افغانستان اطمینان داد که انگلیس "شریکی قوی و دوستی خوب" برای افغانستان خواهد بود.

نخست وزیر انگلیس به رئیس جمهوری جدید افغانستان اطمینان داد که انگلیس "شریکی قوی و دوستی خوب" برای افغانستان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری بی. بی. سی، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس که امروز در سفری غیرمنتظره وارد افغانستان شد، در دیدار خود با اشرف غنی احمدزی، رییس جمهوری جدید افغانستان، اعلام کرد که نیروهای مسلح انگلیس "بهای بسیار گزافی" را برای حضور در افغانستان پرداخته‌اند.

کامرون افزود: نیروهای انگلیس "راهی طولانی" را برای به دست آوردن اهداف خود در افغانستان طی کرده‌اند. ما همگی یک هدف مشترک را دنبال می‌کنیم و آن ایجاد افغانستان با امنیت، ثبات و سعادت بیشتر است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های افغانستان طی سالهای اخیر گفت: مردم افغانستان لیاقت دولتی کارآمد و مشروع را دارند که آینده بهتری برای آنها و خانواده‌شان ایجاد کند.

کامرون در ادامه این کنفرانس خبری عنوان داشت: ما با کمک یکدیگر توانستیم افغانستانی امن‌ تر و انگلیسی امن تر ایجاد کنیم. البته دولت جدید وحدت ملی افغانستان با چالش‌های فراوانی روبروست، اما اشرف غنی رییس جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی افغانستان پیش از این توانمندی‌های رهبری را از خود نشان‌داده‌اند که برای ایجاد افغانستان بهتر لازم است.

وی هم‌چنین تاکید کرد که انگلیس از آکادمی افسری ملی افغانستان واقع در کابل حمایت خواهد کرد و تا سال 2017 سالانه 178 میلیون یورو برای "استمرار پیشرفت‌های اصلی" بدست آمده در افغانستان در خصوص خدمات عمومی مانند بهداشت و آموزش فراهم خواهند کرد.

کامرون هم‌چنین با ادای احترام به 453 سرباز زن و مرد انگلیسی که طی حضور خود در افغانستان کشته شدند و همچنین افرادی که مجروح شده بودند، تاکید کرد: این نیروهای مسلح بهای بسیار سنگینی را برای حضور ما در افغانستان پرداختند. آنها کار حیاتی را اینجا انجام دادند. ما باید افرادی را که بهای سنگینی را پرداخته‌اند و یا طی حضور خود در افغانستان مجروح شده‌اند، به خاطر آوریم.

نخست‌وزیر انگلیس در ادامه اعلام کرد که از زمان آغاز حمله نظامی غرب علیه افغانستان در سال 2001، این کشور دچار تغییراتی شده است که از جمله می‌توان به ایجاد ارتش و نیروهای پلیس که قادر به دفاع از کشور هستند، اشاره کرد.

وی افزود: من فکر می‌کنم که ما راه طولانی را رفته‌ایم تا به این هدف دست پیدا کنیم و من فکر می‌کنم این یک موفقیت بسیارواقعی است.

نخست وزیر انگلیس در ادامه اظهار داشت: که حضور این کشور در افغانستان عمدتا به منظور امنیت داخلی انگلیس انجام شده است و افزود این مسئله نیازمند حضور نیروی پلیس و ارتش افغانستان است که بتوانند از عهده امنیت این کشور برآیند و افغانستان را تبدیل به محلی ناامن برای القاعده کنند .

وی هم‌چنین با اشاره به حضور تروریست‌های داعش در عراق گفت: ما مبارزه‌ای را علیه تروریست‌های داعش آغاز کرده‌ایم که برای سالیان سال در آن دخیل خواهیم بود.

احمد زی نیز در این کنفرانس خبری تاکید کرد: سربازان انگلیسی طی حضور خود در افغانستان "شانه به شانه" افغان‌ها ایستاده بوده‌اند. وی از سربازان انگلیسی که طی حضور خود در افغانستان مجروح شده بودند و هم‌چنین خانواده سربازان انگلیسی کشته شده در کشورش تشکر کرد.

رئیس جمهوری افغانستان در ادامه گفت: حضور نیروهای انگلیس به این معناست که لندن مانند سایر نقاط جهان امن شده است. اما ما با تهدیدهای مشترکی مواجه هستیم.

وی افزود: وحدت سیاسی افغانستان که با تشکیل دولت جدید مستحکم شده است برای "حل مشکلات افغانستان ضروری است" و در حالی که سفری که پیش روی ماست سفری دشوار است، اما "ارزش هر فداکاری" را دارد.

رئیس جمهور افغانستان هم‌چنین با اشاره به سفر کامرون به افغانستان گفت که با امضا موافقت نامه امنیتی میان افغانستان، آمریکا و ناتو، عملیات رزمی این نیروها در افغانستان به پایان می‌رسد.

رئیس جمهوری افغانستان افزود که موافقتنامه امنیتی که این کشور با ناتو امضا کرد به این معنی است که کشورهای دوست افغانستان در آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی نقشی بزرگ خواهند داشت و نخست وزیر انگلیس نیز در این باره اطمینان داده است.

احمدزی گفت که حکومت وحدت ملی متعهد است که در امور اقتصادی، حکومتداری، امنیتی و عدلی و قضایی کشور اصلاحات لازم را انجام دهد که اقدام اول در این زمینه رسیدگی به موضوع "کابل بانک" است.

او گفت که تجارب گذشته نشان داد که کمک‌های بین‌المللی از طریق بودجه افغانستان موثرترین است؛ ولی افغانستان باید به معنی واقعی ظرفیت لازم برای جذب و استفاده از بودجه را ایجاد کند و برای این منظور، لازم است اصلاحات قابل قبولی را انجام دهد.

احمدزی تاکید کرد که صلح خواسته مردم افغانستان است و جان هرافغان باید قدر شود و روند صلح باید جدی دنبال شود و این یک مساله بین‌المللی است.

او با اشاره به حملات انتحاری در روزهای گذشته در کابل گفت که به وزارت کشور افغانستان دستور داده که تا انتصاب تمام فرماندهان پلیس را براساس آموزشهای فنی افراد در نظر گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۷-۱۱ ۱۷:۱۵

وقتي انگليس خودشو دوست يه کشور از جمله کشور مامعرفي ميکنه دلم ميخواد عق بزنم!