یک محقق و پژوهشگر اندیشههای امام موسی صدر گفت: امام موسی صدر با نفوذ شخصیتی که داشت، نماد و محور وحدت است و وحدت بین سران، مذاهب و ادیان، وحدت در جهان اسلام و وحدت حوزه و دانشگاه را همواره در اندیشههای خود داشت.
حجتالاسلام سیدحمید ابطحی در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: ما هیچ گونه خبری دربارهی این که امام موسی صدر به شهادت رسیده، نداریم و حتی خود سران لیبی مثل عبدالله السنوسی که رئیس امنیت دستگاه قذافی بود بعد از این که او را برای محاکمه از مراکش آوردند و چندین جلسه محاکمه شد اطلاعات کذبی داد مثل این که گفت یک شخصی در قبرستان طرابلس مدفون است که امام موسی صدر است ولی بعد از بررسیها مشخص شد که ایشان هیچ ربطی به امام موسی صدر ندارد و از طریق آزمایش دیانای دروغ بودن حرفهای او مشخص شد.
این محقق اندیشههای امام موسی صدر افزود: قذافی از طرف مادر اصالتا یهودی بود و از سمت پدر عرب بود و قذافی با سرویسهای جاسوسی موساد و اسراییل رابطه خوبی داشت. آقای صدر را پس از آخرین سخنرانی که در کشور لیبی داشت و از مهاجرین فلسطینی خواست از جنوب لبنان به مواطن خود برگردند دیگر کسی ندید. یکی از سخنان اصلی امام موسی صدر در مورد اسراییل این بود که همواره میفرمود: "اسراییل شر مطلق است." به دلیل همین صحبتها از طرف قذافی به طرابلس دعوت میشود و وقتی مقامات به استقبال ایشان میآیند و امام موسی صدر را به هتل میبرند تا 6 روز ایشان هیچ تماسی با خانواده خود نداشته در حالی که امام موسی صدر همواره خانواده برایش در اولویت بود و سابقه نداشت که تا این حد خانواده را بیخبر بگذارد. تمام این حرکتها نشان از این دارد که ناپدید شدن امام موسی صدر کاملا با برنامهریزی صورت گرفته است.
ابطحی ادامه داد: بنابراین میتوان بگوییم که اسراییل نقش قوی در ربوده شدن امام موسی صدر داشت و همچنین این احتمال وجود دارد که ایشان تحتالحفظ نیروی جاسوسی باشد حال یا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که دلیل محبوبیت امام موسی صدر چیست؟ تصریح کرد: آقای صدر یک روحانی برخاسته از حوزه قم و نجف بود که دارای درجه اجتهاد بود یعنی متخصص در فقه جواهری و در عین حال علاوه بر این که مجتهد بود یک شخصیت دانشگاهی نیز داشت و انسانی بود که با این همه تخصص علم و آگاهی و وسعت دیدی که خداوند به ایشان هدیه کرده بود نسبت به سرنوشت و حقیقت آینده تمام انسانها و تمام بشریت خود را مسئول میدانست و یک نگاه باز، ژرف و عمیقی نسبت به مسائل اطراف خود داشت.
این محقق و پژوهشگر اندیشههای امام موسی صدر یادآور شد: ایشان هم فقیه و هم صاحب آرا و تفکر فلسفی بودند. امام موسی صدر پس از این که با توصیههای آیتالله بروجردی وارد لبنان و جایگزین سید عبدالحسین شرفالدین که ایشان هم انسان بزرگی بود، شد، در عرصهی تحولات و اصلاحات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی لبنان اقدامات بسیار ارزشمندی را انجام دادند و همین کارهای ایشان از او یک شخصیت کاریزماتیک ساخت و به خاطر روحانی بودنش با مردم رابطه عمیقی برقرار میکرد.
ابطحی یادآور شد: آقای صدر مردم محروم و مستضعف لبنان که در آن روز فقر و تنگدستی زیادی داشتند را همواره مورد احترام قرار میداد و در جهت درمان آنها از نظر اقتصادی و فرهنگی کارهای ارزشمندی انجام داد. اولین یادگاری که ایشان از خود به جای گذاشت "حرکت المحرومین" نام گرفت و پس از آن جنبش امل را با کمک افراد و دوستانی همچون دکتر چمران به راه انداخت و خودش پایهگذار مجلس شیعیان لبنان شد و پس از آن با یمن رویکرد اصلاحی خویش را شروع کرد.
ابطحی گفت: امام موسی صدر درباره اصلاحات در جامعه میفرماید: "اصلاحات در جامعه باید از طبقات پایین و زیرین و محروم اتفاق بیفتد." بر خلاف برخی که میگویند اصلاحات باید از طبقه بالا آغاز شود. تمام هم و غم ایشان متوجه بخش پایین جامعه بود. دکتر چمران دربارهی شخصیت امام موسی صدر میفرماید: ایشان از شمال تا جنوب مسافرت میکرد و خودش میرفت به استقبال فقیران و مستضعفان لبنان. نه این که آنها بروند به استقبال امام موسی صدر. ایشان همواره سعی میکرد مشکلات مردم را حل کند و مدارسی را برای کودکان و یتیمان شیعیان لبنان دایر کرده بود.
وی در ادامه با اشاره به نقش امام موسی صدر و اندیشههای ایشان در رابطه با وحدت بین جهان اسلام عنوان کرد: آقای صدر با نفوذ شخصیتی که داشت سمبل و نماد و محور وحدت بود. ایشان در مورد وحدت چند دیدگاه دارد یکی وحدت بین سران مذاهب و ادیان، که امام صدر همواره در بین سران مذاهب رفت و آمد میکرد و همواره با اسقفها و کشیشها در کلیساهایشان دیدار میکرد و در کلیسا برای مسیحیان سخنرانی میکرد و مسیحیان را جذب اسلام واقعی میکرد. همینطور با مسیحیان ارتودکس و کاتولیک بحث و مناظره میکرد و نقاط اشتراک ادیان را محور قرار میداد. یکی از سران اسقفها در مورد امام موسی صدر میگفت: وقتی ما امام موسی صدر را میبینیم انگار که حضرت مسیح را دیدهایم و با او ارتباط گرفتهایم.
این محقق و پژوهشگر اندیشههای امام موسی صدر با بیان اینکه «تمام اندیشهها و ادیان و مذاهب امام موسی صدر را دوست داشتند» گفت: وحدت بعدی که مد نظر ایشان بود وحدت سیاسی است. که از نظر ایشان در جهان اسلام شیعه قرنها در رکود و عقب ماندگی است و باید یک قدرت ممتازی با محوریت شیعه شکل بگیرد. و از همین رو ایشان کارهای تشکیلاتی را در لبنان انجام دادند و با دولت لبنان وارد تعامل شدند. ایشان بر احزابی مثل 8 مارس و 16 مارس و همچنین با سایر طیفهای سیاسی لبنان که هر کدام میخواستند حزب خود را بر کرسی بنشانند نفوذ داشت و به عنوان یک رهبر شیعه اقتدار شیعیان را حفظ میکرد و همه را تحت الشعاع خود قرار میداد.
ابطحی ادامه داد: از جهت علمی هم ایشان با تحصیلات خود وحدت حوزه و دانشگاه را ایجاد کرده بود و همه را حول یک محور جمع میکرد. در جهانی که ما زندگی میکنیم و دشمنان دندان تیز کردند که اسلام هراسی به راه بیاندازند و اسلام وارونه و غیر واقعی را نشان بدهند آن هم با راه اندازی گروهکهایی مثل داعش و تکفیریها اندیشههای امام موسی صدر میتواند این تفکر را القاء کند که مسلمانان در پی ایجاد صلح و دوستی هستند.
وی گفت: اکنون در خاورمیانه و کشورهای منطقه شاهد به ثمررسیدن بیداری اسلامی هستیم و در تمام منطقه انقلاباتی رخ داده که هنوز به ثمر نرسیده ولی اگر انسانها به آن اصل دین یعنی فداکاری روی بیاورند مطمئنا ظلم دوامی نمیآورد. اگر اندیشههای امام موسی صدر رواج پیدا کند روح استکبار ستیزی در همگان دمیده میشد. ما باید هویت، فکر و شخصیت امام موسی صدر را نصبالعین خود قرار بدهیم.
انتهای پیام


نظرات