• یکشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 94052513823

پیوند سلامت و هنر در مرکز طبی کودکان

پیوند سلامت و هنر در مرکز طبی کودکان

رییس نخستین جشنواره بین‌المللی نقاشی کودکان بیمار گفت: به‌عنوان یک پزشک، هنر من تشخیص دادن و درمان کودکان بیمار است و شاید اعتماد به نفس دادن و خنداندن کودکان، کار من نباشد. به همین دلیل، هنر و سلامت به هم نزدیک می‌شوند تا در این راستا به هم کمک کنند.

رییس نخستین جشنواره بین‌المللی نقاشی کودکان بیمار گفت: به‌عنوان یک پزشک، هنر من تشخیص دادن و درمان کودکان بیمار است و شاید اعتماد به نفس دادن و خنداندن کودکان، کار من نباشد. به همین دلیل، هنر و سلامت به هم نزدیک می‌شوند تا در این راستا به هم کمک کنند.

گروه سلامت و هنر با هدف بهبود روند درمان و نیز سلامت روان کودکان بیمار، در جریان اجرای نخستین برنامه بین‌المللی خود قصد دارد تا جشنواره و نمایشگاه نقاشی کودکان بیمار را برگزار کند.

دکتر نیما رضایی - رییس نخستین جشنواره بین‌المللی نقاشی کودکان بیمار - در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا اظهار کرد: ابتدا قرار بود، نخستین جشنواره نقاشی کودکان بیمار در سطح ملی برگزار شود؛ اما به‌دلیل مرتبط بودن موضوع این نمایشگاه با مشکلات کشورهای دیگر، تصمیم گرفتیم آن را در سطح بین‌المللی برگزار کنیم.

سرپرست معاونت بین‌الملل دانشکده پزشکی ادامه داد: مراسم رسمی این جشنواره 16 مهرماه همزمان با روز جهانی کودک برگزار می‌شود و در مدت یک هفته، 200 اثر برتر در جایی شبیه موزه به‌نمایش گذاشته می‌شود. در روز جشنواره نیز به 10 اثر برتر هدایایی تعلق می‌گیرد.

وی گفت: اطلاع‌رسانی درباره این جشنواره ر داخل و خارج از کشور انجام شده و تا امروز بیش از 300 اثر گرفته‌ایم. حدود 50 اثر از 25 کشور مانند آمریکا، آلمان، لهستان، روسیه، پرتغال و ... به دست ما رسیده است. این کشورها به ما کمک می‌کنند که درباره برپایی این نمایشگاه در بیمارستان‌های دنیا اطلاع‌رسانی انجام شود.

مدیر برنامه آکادمی جهانی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: مهلت جمع‌آوری آثار تا یکم شهریور 1394 همزمان با روز پزشک است و ما انتظار داریم در هفته باقی‌مانده صدها اثر دیگر به دست ما برسد.

رضایی درباره داوری این جشنواره نیز توضیح داد: این آثار در دو مرحله داوری می‌شوند؛ در مرحله نخست، نشستی در داخل خواهیم داشت که آثار توسط نقاشان حرفه‌ای در زمینه کودک بررسی و حدود 200 اثر انتخاب خواهد شد. هر 200 اثر در کتاب ضمیمه جشنواره چاپ خواهد شد. در مرحله دوم، داوری مجازی توسط هنرمندان خارجی انجام و 10 اثر برتر انتخاب می‌شود.

رییس نخستین جشنواره بین‌المللی نقاشی کودکان بیمار بیان کرد: تمام تلاش جشنواره این است که هزینه اقامت و رفت‌وآمد کودکان برتر ساکن کشورهای دیگر را برای سفر به ایران همراه یکی از والدین‌شان تأمین کند.

وی ادامه داد: در این جشنواره به‌جز دانشگاه علوم پزشکی تهران، سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که از این نمایشگاه حمایت رسمی می‌کنند، چند نهاد از داخل و خارج کشور مانند بنیاد کودک و موسسه بین‌المللی بیماران نیز از ما حمایت می‌کنند.

سرپرست معاونت بین‌الملل دانشکده پزشکی اضافه کرد: موضوع این جشنواره «سلامت» است. به همین دلیل، آثار دریافت‌شده که ارتباطی با موضوع ندارند، حذف خواهند شد. البته تصور ما از دنیای کودک متفاوت است. مثلا اثری به دست ما رسید که در آن، چند نفر در حال حرکت و شادمانی بودند و در پایان، کودک توضیح داده بود که این شادمانی بعد مرخص شدن من از بیمارستان است. این نشان می‌دهد که محدود کردن حوزه سلامت در زمینه نقاشی کودکان، کار بسیار سختی است و ما باید حواس‌مان باشد که به‌دلیل تفاوت تعریف رسمی سلامت در نگاه ما و تعریف آن در نگاه کودک، اثری را به اشتباه حذف نکنیم.

به گزارش ایسنا، اردیبهشت‌ماه امسال تفاهم‌نامه‌ای بین رییس دانشکده پزشکی و رییس پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران با هدف همکاری در حوزه‌های سلامت و هنر امضا شد.

مرکز طبی کودکان در سال‌های گذشته، برنامه‌های مختلفی را برای کودکان برگزار کرده است که بیشتر آن‌ها نقش موثری بر سلامت روانی کودکان بیمار داشتند. از جمله برنامه‌های این مرکز می‌توان به جام جهانی کوچک، رنگین کمان امید و نمایشگاه اسباب‌بازی اشاره کرد.

برنامه «جام جهانی کوچک» خردادماه سال گذشته در سه مسابقه دقیقا قبل از مسابقات جام جهانی برگزار شد. در این برنامه، پیشکسوتان فوتبال کشور مانند عابدزاده، استیلی، درخشان، روشن و چند فوتبالیست دیگر همراه هیئت رییسه دانشگاه علوم پزشکی تهران حضور داشتند. به‌مناسبت سالگرد این برنامه، بیستم خرداد ماه امسال نیز از مستند «جام جهانی کوچک» رونمایی شد.

همچنین «رنگین کمان امید» با همکاری انجمن جهانی آبرنگ و شهرداری برگزار شد. این برنامه تحت عنوان بزرگ‌ترین کار گروهی آبرنگ با موضوع «تهران در مقاطع مختلف زمانی» با حضور کودکان بیمار در پارک «گفت‌وگو» برگزار شد.

«نمایشگاه اسباب‌بازی» نیز آخرین برنامه این مرکز بود که مردادماه امسال با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

برنامه بعدی این مرکز که در مرحله برنامه‌ریزی است، به روز جهانی صلح اختصاص خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha