• جمعه / ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ / ۰۳:۰۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 94062012418
  • خبرنگار : 71473

کمپینی برای نخریدن و واکنش‌ اتاقی‌ها

کمپینی برای نخریدن و واکنش‌ اتاقی‌ها

یکی از موضوعاتی که طی روزهای گذشته در صحنه اقتصادی کشور محل بحث و طرح نظرات مختلف شد و از سویی افکار عمومی و جامعه نسبت به آن واکنش‌های زیادی داشتند، موضوع راه‌اندازی کمپینی برای نخریدن خودروهای داخلی و همچنین واکنش وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به آن بود.

یکی از موضوعاتی که طی روزهای گذشته در صحنه اقتصادی کشور محل بحث و طرح نظرات مختلف شد و از سویی افکار عمومی و جامعه نسبت به آن واکنش‌های زیادی داشتند، موضوع راه‌اندازی کمپینی برای نخریدن خودروهای داخلی و همچنین واکنش وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به آن بود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، طی سال‌های گذشته یکی از صنایع داخلی که تا حد زیادی مورد انتقاد مصرف‌کنندگان قرار گرفته صنعت خودروسازی بوده است. منتقدان خودروسازان داخلی معتقدند انحصاری که در سال‌های گذشته در تولید خودروی داخلی وجود داشته عملا باعث شده که کیفیت خودروهای داخلی روز به روز سیر نزولی داشته باشد. آنها بر این باورند که در سال‌های گذشته خودروهای داخلی فقط به لحاظ کمی افزایش تولید داشته‌اند و از جنبه ظاهری تغییر کرده‌اند، به همین دلیل قیمت خودروهای داخلی متناسب با کیفیت آنها نیست.

از طرف دیگر هم قیمت بالای خودروهای داخلی و جهش آن در چند سال اخیر زمینه نارضایتی بیشتر مصرف‌کنندگان را فراهم کرد؛ به ویژه وقتی که بعد از حصول توافق هسته‌ای صحبت‌هایی مبنی بر ارزان‌شدن خودروهای داخلی در محافل مختلف مطرح شد و به نوعی تصور ارزان شدن خودروهای داخلی را در بین مردم ایجاد کرد اما عملا چنین اتفاقی نیفتاد و وزیر صنعت تصریح کرد که خودروسازان، شورای رقابت و وزارت صنعت به دنبال کاهش قیمت خودرو نیستند.

نعمت‌زاده همچنین عنوان کرد که کاهش قیمت خودرو در صورتی محقق می‌شود که قیمت ارز کاهش یابد که دولت با ذکاوت و بدون دخالت در بازار، قیمت ارز را تثبیت کرده است.

به گفته وی اگر خودروسازان قیمت خودرو را افزایش ندهند در اصل یعنی قیمت را کاهش داده‌اند.

اما در روزهای گذشته راه‌اندازی کمپینی برای نخریدن خودروهای داخلی و واکنش وزیر صنعت به این کمپین، بازتاب گسترده‌ای در عرصه عمومی، به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی داشت و ناظران عرصه اقتصادی هم در قالب موافق یا مخالف نسبت به این کمپین واکنش‌های متفاوتی داشتند.

در این مدت بیشتر کسانی که با رویکرد و راه‌اندازی این کمپین مخالفت کردند بر این باورند که تحریم خودرهای داخلی نتیجه‌ای جز زیان تولید داخلی ندارد و عملا فضا را بیش از گذشته در اختیار واردکنندگان خودرو قرار می‌دهد که به واردات بی‌رویه خودرو دامن بزنند و کارخانه‌های خودروسازی داخلی را به تعطیلی بکشانند؛ اتفاقی که به گفته آنها لطمه جدی به اشتغال در کشور خواهد زد؛ لذا راه‌اندازی چنین کمپینی از منظر آنها نمی‌تواند توجیهی داشته باشد.

اتاقی‌ها نسبت به کمپین نخریدن خودرو داخلی چه واکنش‌هایی داشتند؟

یکی از بخش‌های اقتصادی کشور که نسبت به این موضوع فعالانه برخورد کرد، بخش خصوصی و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بود که نظرات مختلفی را نسبت به این کمپین و همچنین مسائل مربوط به خودروسازان داخلی مطرح کردند.

مجیدرضا حریری - نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین - معتقد است که خودروسازان داخلی چندین سال است به مردم زور گفته‌اند و از موضع انحصار، خودشان را به مردم تحمیل کرده‌اند. خودروسازان ما باید بتوانند خود را به‌روز کنند، در غیر این‌صورت هیچ ایرادی ندارد که شرکت‌های خودروسازی داخلی ورشکست شوند.

به اعتقاد این فعال اقتصادی، کمپین به‌وجودآمده علیه تولید داخلی نیست بلکه کمپینی علیه خودروسازان است، چراکه خودروسازان مردم را به صف کرده‌اند، پول‌های پیش از آنان گرفته‌اند، بدقولی کرده‌اند و خودروی بی‌کیفیت عرضه کرده‌اند. رفتار خودروساز با مردم سرانجام به جایی رسید که بغض فروخورده مردم علیه خودروساز‌ها تبدیل به ایجاد چنین کمپینی شد.

حریری همچنین اضافه می‌کند که خودرو ساز‌ داخلی باید بتواند خود را با شرایط بین‌المللی تطبیق دهد یا اینکه اشکالی ندارد که دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا هم ورشکست شوند.

اما محمدرضا نجفی‌منش - رئیس کمسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران و عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان - که از منتقدین کمپین نخریدن خودروی داخلی است، معتقد است که راه‌اندازی چنین کمپینی نمی‌تواند‌ به نفع اقتصاد ملی باشد.

او عنوان می‌کند: کمپینی که در مورد خودروی داخلی راه افتاده است دنبال این است که خودروی داخلی خریده نشود. باید دید اگر خودروی داخلی نخریم چه اتفاقی می‌افتد؟ شرکت‌های خودروسازی و خط تولید داخل تعطیل می‌شوند. آن زمان است که باید خودروی مورد نیازمان را وارد کنیم. آیا چنین اتفاقی به نفع اقتصاد ملی و اشتغال خواهد بود؟

رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی قیمت فعلی خودرو را منطقی می‌داند و معتقد است: به هیچ عنوان قیمت خودرو کاهش نخواهد داشت و حتی افزایش قیمت در بازار خودرو نیز پیش‌بینی می‌شود.

به گفته وی، خودروسازان داخلی در سال 1391 و 1392 بیش از 6000 میلیارد تومان زیان دادند و هنوز هم یکی از شرکت‌های خودروسازی با زیان، خودرو‌های خود را می فروشد، پس اصلا محلی برای کاهش قیمت خودرو وجود ندارد.

از سوی دیگر محمد لاهوتی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و رئیس کنفدراسیون صادرات، راه اندازی چنین کمپینی را واکنشی منطقی نسبت به عملکرد خودررو سازان داخلی می داند.

وی بر این باور است که با توجه به فرصتی که در سال‌های گذشته در اختیار خودروسازان قرار داشته و انحصار موجود در این بخش، عملا رضایت مصرف‌کنندگان جلب نشده است و این کمپین تنها راه برای مصرف‌کنندگان است تا نارضایتی خود را از شرایط خودروهای داخلی اعلام کنند.

رئیس کنفدراسیون صادرات همچنین معتقد است: در ظاهر خودروهای داخلی تغییراتی ایجاد شده و امکانات بیشتری پیدا کرده‌اند اما عملا کیفیت خودرو‌ها بالاتر نرفته و حتی در مواردی کیفیت افت کرده است.

به گفته وی اگر در هر زمینه و هر کالایی به خواست مشتری توجه نشود، قطعا با نخریدن و تحریم مواجه می‌شود.

حال باید دید راه‌اندازی چنین کمپینی برای نخریدن خودروهای داخلی چه تاثیری بر تولیدکنندگان داخلی خودرو می‌گذارد؟ آیا طرح چنین انتقاداتی از خودروسازان به فرصتی برای بهتر شدن کیفیت خودروهای داخلی منجر می‌شود یا اینکه با تحریم خودروهای داخلی از سوی مصرف‌کنندگان، خودروسازان با تهدید جدی برای تولیدات و عرضه محصولاتشان مواجه می‌شوند؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۰۵:۳۵

اينجانب از توليد داخلي که موجب تضييع حقوق مصرف کننده نشود حمايت مي کنم اما کساني که از آن دسته توليدکنندگان داخلي که ضررده، کم کيفيت و انحصاري هستند حمايت مي کنند منطق ندارند يا ذينفع هستند

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۰۸:۲۰

اگر قراره شرکتي با اين همه سابقه نتونه با شرکت هاي خارجي رقابت کنه همون بهتره که نباشه.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۰۸:۲۰

كدوم توليد داخل،،،موقعي كه ارز گرون ميشه ميگويند توليد داخل نيست،،،وقتي ارز ثابت ميشه ميگويند خودرو و توليد ملي،،،،

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۰۸:۵۳

اشتغال عده اي که مهمتر از جون اکثر مردم که نيست. کارگرايي که تو خودرو سازي کار ميکنن به اصطلاح فني کار هستن و ميتونن جذب کارخانه هاي ديگه اي بشن ولي براي جبران جون هم وطناي ديگه هم ميشه کاري کرد؟

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۰:۵۳

مديران صنعت خودرو سازى انقدر غرور دارند كه باز به توليد بى كيفيت خودرو ادامه دهند! ارز هم وقتى گرون ميشه، نميگن اين محصولات به قبل از گرونى ارز توليد شده بود. (البته همه ايرانى ها اينطورى هستند) وقتى كه ارز ارزون هم بشه، قيمت ها هيچ تفاوتى نخواهند كرد؛ چون ميگن ما تعداد زيادى قبل از ارزانى وارد كرديم - يا توليد كرديم! به اقتصاد هيچ لطمه اى وارد نميشود! اگر اينم در نظر بگيريم، پس اقتصاد خانواده ها رو هم در نظر بايد گرفت! چرا بايد براى توليد داخل، ما اينقدر پول پرداخت كنيم؟! اگر وضعيت به اين صورت است، كارخانه ها را تعطيل كنيد و همين ماشين هارو از خارج وارد كنيد كه هم قيمت ها پايين تر باشد و هم كيفيت داشته باشند.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۱:۱۷

واقعن چه اشکالي داره اين مجموعه تعطيل بشه؟ چرا مسايل رو اخلاقي و ملي نشون ميدين سريعن؟ اين رسالت اين خبرگزاري ست که به اسم دانشجويان است تا اين مساله رو واکاوي کنه...اتاق بازرگاني چيه؟ بياين با مردم گفت و گو کنين...هر روز يک گفت و گو با مردم کوچه و خيابون

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۱:۳۷

مگرخودروهاي داخلي ساخت داخل نيستند پس چه ربطي به قيمت دلار دارد

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۱:۵۳

خودروهاي مونتاژ داخل با مصرف بالاي سوخت و ايمني پايين که منجر به تصادفات جرحي و فوتي مي شوند و همچنين خرابي هاي مکرر که هزينه بر هستند بيشتر به ضرر منافع ملي هستند تا نفع.!!!

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۲:۲۰

با سلام بنده چند ماه قبل خودرو 405 صفر خريدم تا الان يه بار گيربکس عوض کردم يه بارم ديسک صفحه هنوزم گيربکسش مثل تراکتور صدا مي ده و هيچکس هم پاسخگو نيست

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۲:۳۳

در تجارت آزاد هميشه حق بامشتري است.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۳:۵۹

نه تنها کيفيت که بايد قيمتها هم مناسب بشه. چطور خودروسازهايي که ادعاي توليد خودروي ملي دارند گرون کردن ماشيناشون رو به نرخ ارز ربط ميدن

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۵:۱۵

اين صنعت تا کي مي خواهد با انحصار و رانت پول به جيب يه عده سرازير کنه. صنعتي که به اسم توليد خودرو مونتاژ مي کنه و با افت کيفيت با چند برابر قيمت به مردم مي فروشه چه ارزشي داره؟

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۹:۰۴

معتقد به حمايت از توليد ملي هستم. اميدوارم که اين اعلام نارضايتي گسترده فرصتي براي گشوده شدن فضاي کسب و کار در صنعت خودرو به روي توليد کنندگان دلسوز و استفاده از توان نخبگان علمي و صنعتي کشور بشه و فکر مردم را از رو آوردن به خودروهاي خارجي دور کنيم.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۰۲:۱۰

من يک سال هست که پژوه 206 اس دي خريدم، از روز اول ديسک و صفحه اش ايراد داشت. گفتم نبرم گارانتي تا يه چند تا عيب ديگه هم پيدا بشه اون وقت ببرم. 21 هزار تا کار کرده بود که بردم گفتن ديسک و صفحه تا 20 هزار تا شامل گارانتي مي شه و ان رو تعويض نکردن در صورتي که روز اول به ما گفتن که گارانتي شامل 40 هزار کيلومتر و يا 18 ماه از زمان خريد مي باشد به اميد اينکه خودروسازان رضايت مشتري برايشان از اولويتهاي مهم باشد

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۰۷:۴۲

خريد كالا و خودروهاي چيني بايد تحريم ميشد نه كالاي داخلي

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۱۰:۱۱

عزيزان خودروسازان از واژه ها و کلماتي استفاده مي کنند تا خودشون رو از اين باتلاق نجات دهند. خودروي ملي- بيکاري - اقتصاد داخلي-خريد خودروي چيني- برشکستگي قطعه سازان- خودروي داخلي که لاستيکش چيني و قطعاتشم چيني هست با خودرویي که کامل از چين وارد مي شه هيچ فرقي نداره.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۱۱:۱۴

کل انحصار خودرو واس اوناس. ماشيناي بي کيفيت و خطرناک واس ماس.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۲۲:۴۰

اگه از کارخونه هاي لواشک و قره قروت اينقدر حمايت شده بود الان ايران بهترين برند لواشک و قره قروت رو داشت!!!!!

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۱۲:۰۸

خودرو سازان سال هاي سال با مردم مانند "رعيت" رفتار کردند. دلايل: رفتار زننده در تمامي نمايندگيها(چه مديران چه منشي هاي خانم بسيار افاده اي و چه تعميرکاران!)، خدمات پس از فروش زير صفر، بدقولي هاي مکرر در تحويل ثبت نامي‌ها، مشکل داشتن اکثر ماشين‌هاي صفر، گراني‌گراني و گراني توليدات!

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۱۴:۲۴

ايسنا چرا نمياي با مردم حرف بزني ؟! هر روز يه خبرنگار رو بفرست با 10 نفر مصاحبه کنه ... پادکست صوتيش رو هم منتشر کنيد ، متنش رو هم بنويسيد

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۱۷:۲۶

اينها اينقدر با پولهاي مردم سرمايه جمع کردن که اگه سه سال هم هيچ خودرويي نفروشن باز هم براشون مهم نيست. سهام بانک دارن سهام راه اهن دارن و هزاران شرکت جانبي خريدن.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۲۱:۳۲

مديران شرکتهاي خودروساز ژاپني و کره اي بابت کوچکترين نقص فني توليداتشان عذرخواهي کرده و در پي جبران هستند اما مونتاژکاران داخلي همواره با مردم طلبکارانه برخورد کرده اند

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۳ ۰۹:۴۹

اگه يادتون باشه ايران تا همين چند سال پيش تلويزيون پارس گرونديک و موبايل صاايران توليد ميکرد. الان اونا کجا هستن؟ نابود شدن. امروز مردم گوشي اپل دستشون ميگيرن و تلويزيون 4k سوني تو خونشون دارن.اين يک قانون هست که هرکي توان رقابت در بازار رو نداره بايد جمع کنه بره! داستان خودروسازاي عزيز! هم همينه. اونا هم بايد برن. چون نميتونن با بزرگان رقابت کنن.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۳ ۱۲:۲۸

فکر کنم بعضی از این کارشناسا خودشون تو سايپا يا ايران خودرو سهام دارن ايسنا منتشر کن

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۱۰:۴۵

ايران خودرو و سايپا فقط به فکر سود از جيب مردم ميباشند