• یکشنبه / ۲۷ دی ۱۳۹۴ / ۱۶:۴۱
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 94102716160
  • منبع : نمایندگی فارس

رییس ستاد انتخابات استان اعلام کرد:

رد یا عدم احراز صلاحیت دو سوم داوطلبان مجلس از فارس

رد یا عدم احراز صلاحیت دو سوم داوطلبان مجلس از فارس

ایسنا/فارس با اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیئت نظارت در استان فارس که صبح روز یکشنبه 27 دیماه انجام شد، از کل 727 داوطلبی که برای انتخابات مجلس دهم در استان فارس ثبت‌نام کرده بودند، حدود 209 نفر تاکنون در صحنه رقابت باقی مانده‌اند.

با اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیئت نظارت در استان فارس که صبح روز یکشنبه 27 دیماه انجام شد، از کل 727 داوطلبی که برای انتخابات مجلس دهم در استان فارس ثبت‌نام کرده بودند، حدود 209 نفر تاکنون در صحنه رقابت باقی مانده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، حدود 6.5 درصد از کل داوطلبان از فیلتر هیئت‌های اجرایی استان فارس عبور نکردند و به گفته رییس ستاد انتخابات استان فارس فیلتر هیئت نظارت شورای نگهبان هم، 73 درصد را غربال کرد تا در کل، 79.5 درصد از داوطلبانی که ثبت‌نام کرده بودند، به دلیل احراز نشدن یا ردصلاحیت، امکان رقابت را تا این ساعت، نداشته باشند.

اگرچه با توجه به زمان قانونی اعتراض داوطلبان احراز صلاحیت نشده و با عنایت به تجارب سال‌ها و انتخابات‌های گذشته، صلاحیت برخی از این افراد احراز خواهد شد، اما گمانه‌زنی‌ها تعداد کل داوطلبانی که مجوز حضور در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی کسب خواهند کرد را کمتر از 200 نفر ارزیابی می‌کند.

به گزارش ایسنا، رئیس ستاد انتخابات استان فارس، یکشنبه 27 دی‌ماه در گفت‌وگو با خبرنگارانی که از ساعت 14 و 30 دقیقه بعداز ظهر روز 26 دیماه، پشت در یا تلفن او منتظر شنیدن نتایج بودند، از احراز و تایید صلاحیت حدود 27 درصد از کل داوطلبان از سوی هیئت نظارت شورای نگهبان خبر داده بود.

هادی پژوهش که آخرین بار ساعت 24 شامگاه 26 دیماه، به خبرنگاران در خصوص نهایی شدن نتایج بررسی صلاحیت‌ها توسط هیئت نظارت در استان فارس، پاسخ منفی داده بود، ساعت 10 صبح امروز، نتایج را در قالب چند عدد و رقم اعلام کرد.

گزارش ایسنا به استناد گمانه‌زنی‌ها، حاکی از آن است که اکثر چهره‌های شاخص خصوصا افراد منتسب به جناح سیاسی اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان در سراسر فارس، پشت فیلتر هیئت نظارت، با تابلو عدم احراز صلاحیت یا رد صلاحیت مواجه شدند.

براساس این گمانه‌زنی‌ها، از بین چهره‌های شاخص در شیراز، فرج‌الله رجبی، ابراهیم عزیزی، محمد مقیمی، محمدی کشکولی، علا‌الدین کراماتی، زهره حیدری و ... نام‌شان در میان 46 نفر تایید صلاحیت شده، دیده می‌شود و بقیه افراد امکان عبور از فیلتر شورای نگهبان را پیدا نکردند.

در میان نام‌های شاخصی که با مهر رد یا عدم احراز صلاحیت هیئت نظارت در فارس و شیراز مواجه شده‌اند، نادر مردانی، ماندنی‌پور، زهره عظیمی‌فر، بهرام پارسایی، مسعود سامی‌وند، محسن علوی، مصطفی زارعی و .... دیده می‌شود.

به گزارش ایسنا، سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس نیز امروز یکشنبه 27 دیماه در گفت‌وگو با برخی خبرنگاران، اعلام کرد 31 درصد از داوطلبان احراز صلاحیت شده‌اند.

احمد رنجبر که آمار ارائه شده از سوی او تا حدودی با آمار ارائه شده از سوی پژوهش تفاوت دارد، جمعیت زیاد داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی را زمینه‌ساز بروز مشکلاتی برای هیئت نظارت در فارس عنوان و اضافه کرده است: برخی از این افراد در محل زندگی‌شان هم شناخته شده نبودند.

رنجبر در نهایت گفته است: از 727 داوطلب نمایندگی مجلس دهم، 47 نفر انصراف دادند و نهایتا پس از اعلام نتیجه از سوی هیئت‌های اجرایی، صلاحیت 654 نفر توسط هیئت‌های نظارت استان بررسی و صلاحیت 31 درصد داوطلبان احراز شد.

رنجبر با بیان این‌که صلاحیت 25 درصد داوطلبان رد شده است، خاطرنشان کرد: صلاحیت 44 درصد داوطلبان از سوی هیئت نظارت فارس احراز نشده است.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان فارس با بیان این‌که تمام نمایندگان کنونی استان فارس در میان احراز صلاحیت شدگان هستند، یادآور شده است که صلاحیت 209 داوطلب انتخابات مجلس در حوزه‌های مختلف انتخابیه استان فارس تایید شده است.

رنجبر با یادآوری این‌که صلاحیت 172 نفر تایید نشده و 299 نفر نیز احراز صلاحیت نشده‌اند، گفت: در حوزه انتخابیه آباده، بوانات و خرم‌بید 11 نفر، اقلید 2 نفر، جهرم 3 نفر، داراب و زرین دشت 6 نفر، مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد 11 نفر، ممسنی و رستم 13 نفر، سپیدان 4 نفر، شیراز 74 نفر، فسا 6 نفر، فیروزآباد، قیروکارزین و فراشبند 7 نفر، لار، خنج و گراش 12 نفر، لامرد و مهر 3 نفر، نی ریز و استهبان 6 نفر، سروستان، کوار و خرامه 7 نفر و حوزه انتخابیه کازرون صلاحیت 7 نفر مورد تایید قرار نگرفته‌اند.

فرماندار و رئیس ستاد انتخابات شهرستان شیراز نیز در خصوص وضعیت داوطلبان این شهرستان گفت: از میان 285 داوطلب تایید صلاحیت شده توسط هیئت‌ اجرایی، صلاحیت 46 نفر توسط هیئت نظارت احراز شده است.

حیدر عالیشوندی یادآور شد: در شهرستان شیراز 150 داوطلب با مهر عدم احراز صلاحیت و 74 داوطلب با مهر ردصلاحیت از سوی هیئت نظارت مواجه شده‌اند.

فرماندار شیراز با بیان این‌که 26 درصد از کل داوطلبان نمایندگی مجلس در شیراز رد صلاحیت شده‌اند، خاطرنشان کرد: براساس نتایج اعلام شده، صلاحیت 53 درصد از کل داوطلبان در این دوره احراز نشده است.

رئیس ستاد انتخابات شهرستان شیراز هم‌چنین با اشاره به این‌که هیئت اجرایی صلاحیت 50 داوطلب زن در این شهرستان را تایید کرده بود، گفت: تنها صلاحیت 2 داوطلب زن از سوی هیئت نظارت شهرستان شیراز تایید شده است.

عالیشوندی خاطرنشان کرد: 5 درصد از کل داوطلبان ثبت‌نام کرده در شیراز، از ادامه حضور انصراف داده بودند.

به گزارش ایسنا و براساس شنیده‌ها، در میان افراد رد صلاحیت شده و کسانی که صلاحیت آنان احراز نشده است، نام‌های آشنای زیادی وجود دارد که بسیاری از نماینده‌های ادوار گذشته مجلس، مسئولان کانون وکلای کشور و فارس، فرزندان برخی مسئولان تراز اول کشور و چهره‌های شاخص اجرایی و سیاسی و .... در میان آنها به چشم می‌خورد.

بی‌تردید برخی از این چهره‌ها در رایزنی‌های خود با شورای نگهبان، موفق به جلب نظر این شورا و دریافت مجوز حضور در انتخابات خواهند شد. اگرچه امیدها برای بسیاری از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و اعتدالگرا، چندان پررنگ نمی‌تواند باشد.

برخی صاحب‌نظران معتقد هستند که با توجه به تایید صلاحیت بیش از 40 درصد داوطلبان در کشور، رد صلاحیت بالغ بر 70 درصد داوطلبان در استان فارس، عدد بسیار بالایی است. از طرفی در قیاس‌های انجام شده، شاهد رد صلاحیت بسیاری از چهره‌های فعال اصلاح‌طلب در قیاس با چهره‌های شاخص اصولگرا در این دوره انتخابات در استان فارس هستیم.

یکی از نکاتی که مدنظر تحلیل‌گران قرار دارد، رد صلاحیت اکثر زنان داوطلب در این دوره انتخابات از سوی هیئت‌های نظارت بوده است، به‌طوری که تنها در شیراز بالغ بر 98 درصد زنان داوطلب با رد یا عدم احراز صلاحیت مواجه شده‌اند و هیچ یک از افراد تایید صلاحیت شده از چهره‌های شاخص محسوب نمی‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha