• دوشنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 94110502827
  • خبرنگار : 71368

بودجه 95 شهرداری بر پایه فروش تراکم و استقراض

بودجه 95 شهرداری بر پایه فروش تراکم و استقراض

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران جزئیات عملکرد مالی 9 ماهه شهرداری تهران را تشریح کرد.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران جزئیات عملکرد مالی 9 ماهه شهرداری تهران را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رحمت الله حافظی ظهر امروز در نشست خبری که به منظور بررسی گزارش عملکرد 9 ماهه سال جاری شهرداری تهران در محل شورای شهر تهران تهران برگزار شد، با بیان اینکه در آذرماه سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال آتی در شورای شهر تهران تصویب و برای اجرا به شهرداری تهران ابلاغ شد افزود: انتظار داشتیم تا لایحه بودجه سال 95 در چارچوب این سیاست‌ها و الزامات بسته شود، اما در برخی بندها اینگونه نبوده است.

وی با بیان اینکه در راهبردها بندی وجود دارد که به مشارکت حداکثری شهروندان اشاره شده است گفت: با این حال انتظار داشتیم که در بودجه 95 راه‌های افزایش این مشارکت حداکثری لحاظ شود اما این گونه نشد و همچنین اصلاح نظام شهر با رویکرد منابع پایدار و توسعه نظام مدیریت برنامه ریزی شهری که جزو مطالبات شورا نیز بود تا حدودی مغفول مانده که مسئولان شهرداری باید برنامه‌های خود در این زمینه را به اجمال توضیح دهند.

حافظی با بیان اینکه در راهبردهای بودجه 95 تاکید شده بود که نباید ردیف بودجه‌ای بدون کد پروژه در نظر گرفته شود، گفت: اما در لایحه پیشنهادی بودجه 95 که توسط شهردار تهران هفته پیش ارائه شد تعداد ردیف‌هایی که کد پروژه در آن ذکر نشده است زیاد است.

وی در خصوص عملکرد مالی 9 ماهه شهرداری تهران نیز با بیان اینکه در سال 94 بودجه مصوب شهرداری 17 هزار و 219 میلیارد تومان بوده گفت: تا پایان آذرماه 10 هزار و 615 میلیارد تومان محقق شده است و این در حالی است که شهرداری برای سال 95، 18 هزار و 716 میلیارد تومان بودجه پیشنهاد کرده است و جای سوال است که وقتی منابع سال جاری محقق نشده چگونه شهرداری افزایش 1500 میلیارد تومانی بودجه برای سال 95 را در دستور کار خود قرار می‌دهد؟.

وی با بیان اینکه منابع در شهرداری تهران در سه حوزه درآمدها، دارایی‌های سرمایه‌ای و دارایی‌های مالی جمع می‌شوند و این در حالیست که شهرداری برای سال 95، 7423 میلیارد برای درآمدها، برای دارایی‌های سرمایه‌ای که شامل عوارض ساختمانی، تغییر کاربری، تراکم و ... می‌شود 10 هزار میلیارد تومان و برای دارایی‌های مالی 1292 میلیارد تومان پیشنهاد داده است.

وی با بیان اینکه در بودجه سال 94 درآمدهای مستمر 4 هزار و 917 میلیارد تومان بوده که بر اساس عملکرد 9 ماهه، شهرداری 2 هزار و 814 میلیارد تومان را محقق کرده گفت: درآمدهای مستمر نیز در حد انتظار محقق نشده است.

حافظی با بیان اینکه دارایی‌های مالی اعم از وام‌ها و وصول مطالبات 1292 میلیارد تومان تخمین زده شده است افزود: 700 میلیارد تومان وام و مابقی اصول مطالبات است یعنی در اصل از 18 هزار و 716 میلیارد تومانی که شهرداری برای سال 95 پیشنهاد کرده است، 11 هزار و 300 میلیارد تومان مبتنی بر تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، مالی و وام بوده است یعنی به عبارت ساده تر فروش تراکم، تغییر کاربری و استقراض محل عمده درآمدهای شهرداری است.

وی با بیان اینکه در فضای پساتحریم انتظار داریم که سرمایه گذاران خارجی نیز وارد شوند گفت: پیش بینی بودجه ارزی در جداول نیامده و حداقل تعیین قیمت ارز نیز در بودجه نیامده و این در حالیست که احتمال حضور خارجیان در پساتحریم وجود دارد و باید این نقص لایحه بودجه پیشنهادی سال 95 رفع شود.

حافظی با بیان اینکه هر سال عددی به عنوان مازاد درآمدهای همان سال مشخص و به سال بعد منتقل می‌شود ادامه داد: این مازاد به عنوان منابع سال جدید باید در بودجه ذکر شود که عددی بین 1600 تا 2300 میلیارد تومان است که این هم در بودجه سال 95 ذکر نشده است که در گزارش تفریغ بودجه نیز مورد ایراد حسابرس قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از لایحه بودجه سال 95 شهرداری مبنی بر اینکه وصول مطالبات را به عنوان منبع درآمد پیش بینی کرده است عنوان کرد: اگر بر اساس حسابرسی تعهدی این بودجه نگارش شده باشد وصول مطالبات نمی‌تواند به عنوان منبع در نظر گرفته شود.

حافظی با بیان اینکه در 9 ماهه، 750 میلیارد تومان از وصول مطالبات محقق شده است گفت: بر اساس بودجه پیشنهادی 95، شهرداری 952 میلیارد تومان وصول مطالبات را پیش بینی کرده است.

وی با بیان اینکه در بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در سال 94 شورای شهر 9025 میلیارد تومان مصوب کرده بود اما شهرداری تنها توانست 41 درصد آن یعنی 3747 میلیارد آن را محقق کند اظهار کرد: در بخش هزینه‌ها نیز شورای شهر 4766 میلیارد تومان مصوب کرده که شهرداری تنها 60.35 درصد یعنی 2876 میلیارد تومان را محقق کرده و این در حالی است که با گذشت 9 ماه از سال باید تحقق بودجه به 75 درصد می‌رسید.

حافظی در ادامه با بیان اینکه در حوزه تملک دارایی‌ها و در بخش ماموریت‌های اجتماعی – فرهنگی شورای شهر 1140 میلیارد تومان مصوب کرده که شهرداری تنها 555 میلیارد تومان را محقق کرده است، گفت: در حوزه حمل و نقل نیز 5048 میلیارد تومان در حوزه تملک دارایی‌ها مصوب کردیم که تنها 1533 میلیارد تومان آن محقق شد که چیزی حدود 30.8 درصد است و در بخش تملک خدمات شهری نیز با وجود آنکه 1763 میلیارد تومان در شورا مصوب کردیم 1063 میلیارد تومان محقق شده است که در حدود 60.28 درصد می‌شود، اما در حوزه شهرسازی و معماری برای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 271 میلیارد تومان مصوب شد که تنها 10 درصد آن یعنی 27 میلیارد تومان محقق شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه تحقق تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و در حوزه حمل و نقل و ترافیک برای توسعه ساماندهی مترو 2085 میلیارد تومان بودجه مصوب کردیم که تنها 277 میلیارد آن محقق شده است گفت: 13.3 درصد بودجه محقق شده و این در حالیست که شهردار تهران وقتی لایحه بودجه 94 را به شورا آورد عنوان کرد که توسعه مترو محور اصلی فعالیت‌های شهرداری است و جای سوال است که چرا 13 درصد از بودجه تملک مترو محقق شده است.

وی با بیان اینکه احداث مترو ردیف اختصاصی با 1850 میلیارد تومان در بودجه 94 داشته که تنها 262 میلیارد آن یعنی 14.7 درصد برای احداث 9 خط شهری محقق شده است، گفت: در حوزه توسعه و نوسازی اتوبوس نیز از 309 میلیارد تومان مصوب، 67 میلیارد تومان محقق شده است یعنی حدود 21.6 درصد از بودجه محقق شده است و حتی یکی از ردیف‌های بودجه توسعه انرژی‌های نو بوده که در سال جاری مورد اقبال شهرداری قرار نگرفته و از 91 میلیارد تومان مصوب شورا تنها 14.6 یعنی 13 میلیارد تومان محقق شده است.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر با بیان اینکه درحوزه احداث و توسعه ایستگاه‌ها و زیر ساخت‌های آتش نشانی 140 میلیارد تومان در شورای شهر بودجه مصوب شده که بر اساس گزارش 9 ماهه شهرداری تمامی این بودجه محقق و اختصاص داده شده است گفت:‌ اما روز گذشته از مسئولان آتش نشانی در خصوص صحت این ادعا سوال شد و آنها عنوان کردند که 18 میلیارد تومان بیشتر تخصیص داده نشده که با اصل گزارش 9 ماهه شهرداری مغایرت داشته که باید در خصوص مابقی گزارش‌های شهرداری نیز راستی آزمایی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در حوزه هزینه‌های جاری همچون حقوق و دستمزد در حوزه شرکت بهره برداری از مترو برای سال 94، 283 میلیارد تومان مصوب کردیم که بر اساس گزارشی که خود شهردار تهران هفته قبل به شورای شهر ارائه کرد 270 میلیارد تومان این بودجه تخصیص داده شده است و این نشان می‌دهد که در 9 ماهه، 95.4 درصد منابع خود را پرداخت کرده‌اند که باید پاسخ داده شود که چه اتفاقی در این حوزه افتاده است چرا که یا محاسبات دستمزد که ساده ترین مسئله حسابداری است دچار انحراف شده و یا این شرکت نیروی مازاد دارد که با پرداخت این دستمزدها دچار کسری شده و جای سوال است که در سه ماه آینده چگونه می‌تواند حقوق کارمندان خود را بدهد؟

همچنین جای سوال است در بخش هزینه مترو 95.4 درصد بودجه خود را صرف کرده اما در بخش تملک سرمایه‌ای تنها 13.3 درصد از بودجه‌اش محقق شده است.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر با بیان اینکه معاونت شهرسازی در حوزه عملکرد هزینه‌ها گزارشش صفر بوده گفت: عملکرد هزینه‌ای این معاونت در گزارش 9 ماهه صفر گزارش شده است.

وی با بیان اینکه در مجموع آنچه که پیش بینی شده بود که در بودجه سال 94، 30 درصد هزینه و 70 درصد تملک باشد محقق نشده است گفت: در بودجه 94 وزن بخش هزینه‌ای سنگین است و به جای آنکه 30 درصد به هزینه‌ها اختصاص یابد شاهد هستیم که در پایان 9 ماهه، 43.3 درصد از بودجه هزینه است. هرچند که ممکن است تا پایان سال اتفاقاتی رخ دهد که این موازنه اصلاح شود اما مطمئن هستیم که بودجه 17 هزار و 219 میلیار تومانی شهرداری محقق نمی‌شود چرا که بر اساس عملکرد 9 ماهه تنها 10 هزار و 615 میلیارد تومان محقق شده و در خوش بینانه ترین حالت این عدد به 15 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران برای سال آینده 18 هزار و 716 میلیارد تومان بودجه برای اداره شهر پیشنهاد داده است گفت: این در حالیست که بودجه سال 94 شهرداری در حوزه تملک سرمایه‌ای در خوشبینانه ترین حالت به 15 هزار میلیارد تومان می‌رسد و نباید بودجه سال 95 مبتنی بر عوارض تغییر کاربری، فروش تراکم مازاد و وام باشد چرا که این موارد ایجاد قرض و بار اضافی برای مدیران بعدی شهرداری می‌کند و این در حالیست که می‌شود بودجه سال 95 را به جای 18 هزار میلیارد با 15 یا 16 هزار میلیارد که معقول و منطقی نیز هست ببندیم بدون اینکه اختلالی به ارائه خدمات به مردم وارد کند.

وی در خصوص میزان فروش تراکم در شهرداری تهران در 9 ماهه گذشته نیز گفت: بر اساس گزارشی که خود شهرداری در اختیار اعضای شورا قرار داده عوارض در پروانه ساختمانی در زیربنا مصوب شورا 400 میلیارد تومان بوده که عملکرد شهرداری 88 میلیارد تومان بوده و در بخش عوارض بر پروانه ساختمانی شورا 500 میلیارد تومان مصوب کرده و عملکرد شهرداری 340 میلیارد تومان بوده و همچنین در حوزه عوارض بر پروانه ساختمانی غیر مجاز مصوب شورا 88 میلیارد تومان بوده که عملکرد شهرداری 35 میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه ممکن است در فضای پساتحریم گردش مالی در شهرداری رونق یابد گفت: اما باید بودجه فعلی را بر اساس واقعیت تنظیم کنیم و اگر اتفاقی در پساتحریم رخ داد می‌توانیم متمم بودجه بیاوریم اما آن چیزی که مهم است اینکه بایستی سقف ردیف‌های بودجه‌ای فروش تراکم مازاد و دریافت عوارض تغییر کاربری کاهش یابد و اعضای شورا با نظارت حداکثری مصر باشند که شهرداری پا را فراتر نگذارد.

شهرداری برای خرید باغات کن یک ریال نیز تخصیص نداده است

حافظی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چرا بودجه مازاد شهرداری در سنوات گذشته برای خرید باغات اختصاص داده نمی‌شود گفت: باید اعتقادی در خصوص خرید باغات در شهرداری وجود داشته باشد چرا که در تبصره 53 سال 94، 500 میلیارد تومان برای تملک باغات کن در اختیار شهرداری قرار گذاشته شد اما حتی یک ریال نیز تخصیص ندادند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری عنوان کرده که اولویت ما مترو است گفت: این در حالیست که تنها 13 درصد از بودجه تخصیص یافته است و باید نگرش مسئولان اصلاح شود.

وی در پاسخ به این سوالکه اگر از گزارش عملکرد شش ماهه راستی آزمایی و گزارشات خلاف واقع دیگری نیز کشف شد، شورا چه اقدامی انجام می‌دهد گفت: شکر خدا می‌کنیم و براساس شعری باید آسمان را دریافت!

وی با بیان اینکه این گزارش را شهرداری در اختیار ما قرار داده است، گفت: هر ساله باید شهرداری 30 کیلومتر مترو احداث می‌کرد اما تا کنون 18 کیلومتر احداث شده است.

وی با بیان اینکه گزارش شهرداری 1350 صفحه است و من واقعیت‌های این گزارش را استخراج و در اختیار افکار عمومی قرار داده‌ام گفت: مردم باید بدانند اتفاقی در حال رخ دادن است.

وی با بیان اینکه فردا تخصیص تنها 13 درصد از بودجه حمل و نقل ریلی را به عنوان تذکردر صحن علنی مطرح می‌کنم در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص سرانجام تذکرات قبلی‌اش از جمله 26 سوال از شهردار گفت: تذکر خود را در قالب 26 سوال مطرح کردم که روز گذشته امانی معاون شهردار عنوان کرد که پاسخ‌ها آماده است اما می‌خواهند در جلسه‌ای به صورت شفاهی نیز توضیحاتی را ارائه کنند که در صورت قانع شدن توضیحاتشان را می‌پذیریم و در غیر این صورت مسئله را با ریاست شورا در میان می‌گذاریم.

وی با بیان اینکه منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای شامل عوارض پروانه ساختمانی، مازاد تراکم و تغییر کاربری در بودجه 94 در شورای شهر 7973 میلیارد تومان بوده اما عملکرد شهرداری 5770 میلیارد تومان بوده گفت: چطور در بودجه 95 پیش بینی 10 هزار میلیارد تومان داشته‌اند.

وی با بیان اینکه در ردیف درآمدهای حاصل از تغییر کاربری در سال 94 شورا 3264 میلیارد تومان مصوب کرده و در عملکرد شهرداری 3233 میلیارد تومان محقق شده گفت: تمام پول‌ها را گرفته‌اند و 9 ماهه کار یکسال را انجام داده‌اند و در سال 95 نیز خواستار اختصاص 4833 میلیارد تومان شده‌اند.

وی با بیان اینکه کارشناسان بودجه شورا، بودجه پیشنهادی شهرداری تهران را در جلسات اضافه بند به بند بررسی می‌کنند گفت: پیشنهاد ما محدود کردن بودجه شهرداری و سقف تراکم فروشی است که پیشنهاد خود را با اعضای شورای شهر در میان می‌گذاریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha