• دوشنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۵:۲۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94110502915
  • خبرنگار : 71089

موگرینی در ترکیه: آغاز اجرای روند گذار سیاسی در سوریه بسیار مهم است

موگرینی در ترکیه: آغاز اجرای روند گذار سیاسی در سوریه بسیار مهم است

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به بحران سوریه گفت: آغاز اجرای روند گذار سیاسی در سوریه بسیار مهم است و این روند باید به همراه بهبود شرایط برای کمک رسانی‌های بشردوستانه زمینی انجام گیرد.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به بحران سوریه گفت: آغاز اجرای روند گذار سیاسی در سوریه بسیار مهم است و این روند باید به همراه بهبود شرایط برای کمک رسانی‌های بشردوستانه زمینی انجام گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه هابر ترک، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در سفر خود به ترکیه در نشست مطبوعاتی مشترک با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه و ولکان بوزکر، مذاکره کننده ترکیه با اتحادیه اروپا شرکت کرد.

موگرینی در این نشست خبری گفت: بمب‌گذاری‌های انجام شده در آنکارا و استانبول توسط داعش نشان داد که این گروه تروریستی دشمن مشترک ماست. مسئولیت‌های بزرگی برعهده حکومت ترکیه است که برای انجام آنها تلاش می‌کند. انتظار پیشرفت‌های مثبتی در منطقه هستیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه سه میلیارد یورو کمک اتحادیه اروپا برای امور پناهجویان چه زمانی به ترکیه داده می‌شود، گفت: مراحل اعطای این کمک مالی در حال انجام است اما این پول برای حکومت ترکیه نبوده بلکه برای پناهجویان و اجرای پروژه‌های مرتبط با‌ آنهاست. این کمک مالی پول تو جیبی برای ترکیه نیست.

در ادامه مولود چاووش اوغلو گفت: این کمک مالی برای ما نیست و هرگونه تاخیر در اعطای این کمک مالی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات مهمی در زندگی روزمره پناهجویان شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره علت تاخیر نشست سوریه گفت: مهم این است که این مذاکرات آغاز شده است، نکته اصلی در این باره این است که تنها راه حل سوریه، سیاسی است.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین گفت، تلاشها برای شامل کردن "گروه‌های تروریستی نظیر یگان‌های مدافع خلق کردهای سوریه" در دور جدید مذاکرات صلح این کشور در ژنو بسیار خطرناک بوده و به فرآیند سیاسی سوریه آسیب خواهد زد.

همچنین بوزکر با اشاره به دیدار سه جانبه میان طرفین گفت: در این دیدار ما درباره مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا گفت‌وگو کردیم.‌ همچنین در مذاکرات انجام شده اصلاحات سیاسی ترکیه مساله مبارزه ترکیه با تروریسم مورد توجه قرار گرفت. اکنون ترکیه با سه گروه تروریستی مبارزه می‌کند و این کار را در جهت دفاع از مردم خود انجام می‌دهد.

از سوی دیگر، قدری جمیل، دبیر شورای حزب اراده مردمی در سوریه عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی را مسئول تاخیر در برگزاری مذاکرات ژنو خواند.

وی امروز در کنفراسی خبری در مسکو گفت که این تاخیر به سطح جنایت علیه بشریت می‌رسد و این تاخیر باعث کشته شدن تعداد بیشتری از سوری‌ها می‌شود.

جمیل با بیان این که سرنوشت مردم سوریه ارتباطی با 150 شخصی که در ریاض جمع شدند، ندارد تاکید کرد که باید مخالفان داخلی در مذاکرات شرکت داده شوند.

وی از سازمان ملل نیز خواست که هرچه سریع‌تر زمان آغاز مذاکرات ژنو را اعلام کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha