• شنبه / ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 94111006058
  • خبرنگار : 71542

ابتکار خبر داد

پیشنهاد ایران به سازمان ملل برای مهار کانون‌های گرد و غبار

پیشنهاد ایران به سازمان ملل برای مهار کانون‌های گرد و غبار

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست از پیشنهاد ایران به سازمان ملل برای تشکیل صندوق جهانی مهار کانون‌های گرد و غبارخبر داد.

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست از پیشنهاد ایران به سازمان ملل برای تشکیل صندوق جهانی مهار کانون‌های گرد و غبارخبر داد.

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، معصومه ابتکاردر حاشیه نشست هم‌اندیشی پایش آلودگی‌های محیط زیست در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه دوران پساتحریم شرایط مناسبی را برای سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی و همکاری با کشورهایی که تجربه خوبی در زمینه محیط زیست دارند فراهم کرده است، گفت: هفته گذشته تفاهم خوبی را با کشور چین امضا کردیم که موضوع صحبت بر سر کاهش گازهای گلخانه‌ای بود.

وی اظهار کرد: چین کمکی را در قالب تعهداتی که در توافق پاریس دارند انجام می‌دهد که این کمک‌ها شامل کمک‌های فنی برای محیط‌بان‌ها و مراکز مختلف سازمان محیط زیست به عنوان استفاده از انرژی‌های خورشیدی و کاهش آلایندگی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه پنجشنبه گذشته نیز تفاهم خوبی را با کشور فرانسه امضاء کردیم، افزود: این تفاهمنامه در زمینه‌های مختلف همکاری‌های فنی و علمی و با موضوع مهم کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاهش آلودگی هوا و آب و همکاری در ارتباط با دریاها است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد تونل انتقال آب سبزکوه چهارمحال و بختیاری، گفت: معاونت انسانی سازمان محیط زیست طی بازدید خود گزارشی را تهیه کرده‌اند و در حال حاضر بر اساس حکمی که سازمان محیط زیست دریافت کرده این طرح به طور کامل متوقف است. اعتقاد داریم این تونل صدمات جبران ناپذیری را به منابع آب استان وارد می‌کند و از این لحاظ این عملیات متوقف شده است.

ابتکاربا اشاره به اینکه در ارتباط با بحث خودرو سیاستگذاری که دولت دارد رعایت استانداردها و خودروهای هیبریدی و مطابق با استانداردهای روز دنیا است، افزود: خودروسازان داخلی هم اقدامات خوبی برای ارتقای کیفیت تولید انجام داده‌اند. همچنین توافقات خوبی در پاریس در ارتباط با موضوع خودروها انجام شد که امیدواریم خودروسازان داخلی هم تلاش خود را برای افزایش سطح استانداردها انجام دهند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد معادن شن و ماسه منطقه 18 نیز گفت: در کشور ما صدها و هزاران واحد صنعتی وجود دارد. جزئیات همه آنها را ریاست سازمان محیط زیست شخصا پیگیری نمی‌کند؛ بلکه اداره کل محیط زیست استان تهران و اداره محیط زیست شهر تهران در جریان جزئیات آن هستند و آن را پیگیری می‌کنند.

به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست، در زمان‌هایی که آلودگی در تهران افزایش می‌یابد یکی از اقدامات، توقف فعالیت معادن شن و ماسه است. متاسفانه در اطراف تهران در سال‌های گذشته تعداد زیادی از واحدها بدون نظارت و کنترل رشد کرده بودند. در این دوره تعدادی را به صورت دائمی تعطیل کردیم و تعدادی را هم به صورت موقت در مواقع افزایش آلودگی هوا تعطیل می‌کنیم.

وی ضمن تاکید بر ضرورت ساماندهی واحدهای شن و ماسه برای جلوگیری از آلودگی هوای تهران، گفت: این امر در دستور کار سازمان محیط زیست قرار دارد و گام‌های مهمی نیز برداشته شده و سازمان هنوز هم پیگیر آن است.

ابتکار در مورد موضوع گرد و غبار با اشاره به اینکه آنچه مربوط به داخل کشور است با جدیت دنبال می‌شود، اظهار کرد: طرح های عملیاتی مقابله با گرد و غبار در استان خوزستان و سایر استان‌ها تکمیل شده و دولت یازدهم در موضوع گرد و غبار گام‌های خوبی برداشته است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه بخشی از گرد و غبار کشور به خارج از ایران از جمله کشور عراق مربوط است، افزود: به خاطر مسائل امنیتی که در عراق برقرار است امکان ورود و همکاری دولت در زمینه تثبیت گرد و غبار و کنترل بر شرایط آنجا وجود ندارد.

وی افزود: اخیرا در بخش‌هایی از هورالعظیم آتش سوزی اتفاق افتاده بود که به وزارت خارجه پیشنهاد دادیم که اگر لازم است برای اطفای حریق از ایران نیرو اعزام شود، البته برای آن اجازه کشور عراق لازم است که هنوز نتیجه ای اعلام نشده است.

ابتکار با بیان اینکه در ارتباط با موضوع گرد و غبار به خاطر شرایط منطقه و ناامنی‌هایی که داعش و گروه‌های افراطی ایجاد کرده‌اند پیشنهاد دادیم که گرد و غبار به عنوان معضل جهانی در سطح بین‌المللی مطرح شود، گفت: در ماه گذشته در سازمان ملل قطعنامه‌ای به پیشنهاد ایران به تصویب رسید که در آن مقابله با گرد و غبار در دستور کار سازمان ملل قرار گرفته است. از دبیرکل سازمان ملل خواسته شده که در ارتباط با وضعیت گرد و غبار در کشورهای مختلف دنیا و تاثیر گرد و غبار یک کشور در کشور همسایه ارزیابی‌هایی صورت گیرد.

پیشنهاد ایران به سازمان ملل برای تشکیل صندوق جهانی مهار کانون‌های گرد و غبار

به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست، پیشنهاد سازمان محیط زیست این بوده که در این زمینه صندوق جهانی تشکیل شود و کشورهای مختلف در این زمینه همکاری کنند تا موضوع مهار کانون‌های گرد و غبار جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه در ایران دو مرکز سوخت زباله در منطقه چهار تهران و کهریزک داریم، گفت: به طور کلی با فناوری‌های سوخت زباله ناآشنا نیستیم. فعالیت این مراکز باید با استانداردهای جهانی تطابق داشته باشد و برق را برای این واحدها به قیمتی خریداری کنیم تا برای آنها صرفه اقتصادی داشته باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در بازدید روز پنجشنبه که از مرکز سوخت زباله در فرانسه اتفاق افتاد موضوع نوع پسماندهای ایران و سایر مباحث مربوطه مطرح شد که در حال حاضر زمینه برای سرمایه گذاری خارجی فراهم است. همچنین در داخل ایران فناوری‌های خوبی در زمینه مدیریت پسماند وجود دارد و اراده دولت بر این است که با مشارکت بخش خصوصی و با همکاری شهرداری بتوانیم مشکلات را حل کنیم چون از نظر قانون شهرداری مسئولیت اصلی را در این خصوص دارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه نشست هم‌اندیشی پایش آلودگی‌های محیط زیست امروز به علت اهمیت شبکه آزمایشگاه‌های معتمد کشور برگزار شده است، گفت: 300 آزمایشگاه معتمد وجود دارد که زیر نظر سازمان محیط زیست فعالیت می‌کند و این وظیفه به آنها برون سپاری شده است.

وی با بیان اینکه مشکلاتی را در زمینه پایش آزمایشگاه‌های معتمد در گذشته داشتیم، افزود: آیین‌نامه آزمایشگاه‌های معتمد بازنگری شده و امروز بحث‌های فنی بسیار دقیقی در مورد فرآیند آزمایشات و پایش‌ها انجام خواهد شد. آزمایشگاه‌های معتمد به نوعی نیروی سازمان محیط زیست هستند و بازوی این سازمان در پایش محسوب می‌شوند.

ابتکار با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست نیز 66 آزمایشگاه مجهز و تخصصی در سطح کشور دارد، گفت: این آزمایشگاه‌ها بر خروجی آب، هوا و خاک واحدها پایش مستمر انجام می‌دهند. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در برنامه ششم توسعه هیچ واحد صنعتی نمی‌تواند از پایش مستثنی باشد؛ بلکه همه واحدها باید خوداظهاری انجام دهند و این سیاستی است که در طول برنامه ششم انجام خواهد شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه توان‌افزایی آزمایشگاه‌های معتمد با آیین‌نامه جدید میسر خواهد شد، اظهار کرد: حفاظت از منابع آب زیرزمینی و رودخانه‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین در برنامه ششم پیش‌بینی شده که یک درصد عوارض آلایندگی از صنایع دریافت خواهد شد و به مصارف بهبود وضعیت محیط زیست خواهد رسید. بنابراین نشست امروز نشستی کاربردی برای توان‌افزایی آزمایشگاه‌های معتمد خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha