• سه‌شنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 94112013214

در واکنش به آزمایش هسته‌ای کره شمالی

کارشناسان آمریکایی می‌گویند استراتژی صبر به پایان رسید

کارشناسان آمریکایی می‌گویند استراتژی صبر به پایان رسید

به گزارش‌های رسانه‌ها در روز سه‌شنبه، پس از این که کره شمالی ششمین ماهواره یا موشک دوربردش را در روز شنبه پرتاب کرد، به نظر می‌رسد کارشناسان سیاست بین‌الملل آمریکایی همه امید خود را برای تغییر سیاست پیونگ‌یانگ از دست داده‌اند.

به گزارش‌های رسانه‌ها در روز سه‌شنبه، پس از این که کره شمالی ششمین ماهواره یا موشک دوربردش را در روز شنبه پرتاب کرد، به نظر می‌رسد کارشناسان سیاست بین‌الملل آمریکایی همه امید خود را برای تغییر سیاست پیونگ‌یانگ از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه تایمز کره، در این گزارش‌ها آمده است که دیدگاه رایج در میان این کارشناسان سیاست منطقه‌یی این است که واشنگتن باید بر کره شمالی که از تحریم‌ها عبور کرده همان فشار زیادی را وارد کند که بر ایران پیش از دست‌یابی به توافق با ایالات متحده برای رها کردن برنامه هسته‌ای وارد آورده بود.

آن‌ها از کابینه باراک اوباما می‌خواهند تا سیاست «استراتژی صبر» را کنار بگذارد و به سمت اقدامات مخرب‌تر و شجاعانه‌تر پیش برود و حتی پیشنهاد یک تغییر را دادند چیزی مانند تغییر رژیم که در کره شمالی ممکن است غیرقابل اجتناب باشد. این نشان می‌دهد که کارشناسان ایالات متحده چگونه به طور جدی به ترکیب جهنمی کلاهک‌های هسته‌ای و موشک‌های دور برد توجه دارند.

ریور ایوانس، جانشین پیشین معاون وزیر خارجه برای شرق آسیا در این باره گفت:‌ آزمایش اخیر هسته‌ای و پرتاب موشک به امکان بهبود روابط بین ایالات متحده و کره شمالی پایان داد.

با وجود افزایش تهدید‌ها از طرف تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های کره شمالی، دیگر جایی برای رویکردهای منفعلانه مانند «استراتژی صبر» وجود ندارد.

او ادامه داد: با توجه به توانایی پیونگ یانگ در افزایش ظرفیت موشکی و هسته‌ای‌اش نمی‌تواند احتمال این که واشنگتن به سمت تغییر رژیم کره شمالی پیش برود را رد کند.

ایوانس افزود:‌ برخی از کارشناسان در اینجا فکر می‌کنند تنها راه پایان دادن به برنامه هسته‌ای کره شمالی سرنگون کردن رژیمش است.

او که بر رویکرد دوگانه گفت‌وگو و فشار تاکید دارد اضافه کرد: این رویکردی خطرناک است اما اقدامات تحریک برانگیز کره شمالی و جست‌وجوی این کشور برای قدرت هسته‌ای فضا را برای همه گزینه‌های جایگزین دیگر بسته کرده است.

وی تصریح کرد: برخی از مقامات نظامی ایالات متحده فکر می‌کنند کره شمالی با کوچک‌سازی تسلیحات هسته‌ای قادر است تا به خاک ایالات متحده حمله کند. ایالات متحده و متحدانش باید تحریم‌های قوی جدید و بی‌سابقه‌ای را وضع کنند و هدف از این اقدامات این باشد که ثبات و بقای رژیم کره شمالی به مخاطره بیفتد.

ایوانس گفت: این متحدان نه تنها باید سامانه پدافند منطقه‌یی ارتفاع بالا (THAAD) را مستقر کنند بلکه باید رزمایش‌های نظامی مشترک ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی را تقویت و تحریم‌های اقتصادی، مالی و سیاسی را وضع کنند.

او اضافه کرد:‌ آن‌ها باید عرضه نفت به کره شمالی را مسدود سازند، دسترسی این کشور به سیستم مالی بین‌المللی را قطع کنند و تحریم ثانویه بانک‌ها، تجار و افرادی که با کره شمالی معامله می‌کنند را وضع کنند.

رابرت منینگ، عضو ارشد شورای آتلانتیک نیز در این رابطه گفت:‌ ایالات متحده کره جنوبی وژاپن لازم است تا اقدامات قوی‌تری را در جهت افزایش هزینه‌های شدید به توسعه موشکی و هسته‌ای کره شمالی اتخاذ کنند.

آلن رومبرگ، محقق مرکز استیمسون نیز گفت کره شمالی در حال حاضر از خطوط مهم عبور کرد، یا در مرز عبور است و کابینه اوباما انتخاب دیگری جز مواجه با آن از بعد دیگری را ندارد.

دیگر کارشناسان نیز بر ضرورت تحریم‌های شدید و موثر بر کره شمالی و تدارکات برای سقوط نهایی آن موافقت و بر نقش چین در این روند تاکید کردند.

ویکتور چا، تحلیل‌گر برجسته کره در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل با بیان نگرانی از شدت گرفتن تنش‌ها در شبه جزیره کره گفت: تحریم‌ها ممکن است مهم باشد اما ما در حال وارد شدن به مرحله‌ای خطرناک هستیم. انجام رزمایش‌های نظامی علیه کشورهای منطقه‌یی که آزمایش‌های هسته‌ای انجام می‌دهند،‌ بدون وجود کانالی برای گفت‌وگو به شدت احتمال دارد که به یک قضاوت نادرست منجر شود و احتمالا تنش‌ها را به سطح باور نکردنی افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha