• شنبه / ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 94112415275
  • خبرنگار : 71415

در کنفرانس امنیتی مونیخ؛

مدودف: وضعیت جهان دراماتیک است/روابط ناتو-روسیه به سطح جنگ سرد تنزل یافته است

مدودف: وضعیت جهان دراماتیک است/روابط ناتو-روسیه به سطح جنگ سرد تنزل یافته است

نخست وزیر روسیه در سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ هشدار داد وضعیت جهان بسیار دراماتیک شده و اروپا دیگر با اتحاد در مقابل تهدیدهای عصر جدید نمی‌ایستد.

نخست وزیر روسیه در سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ هشدار داد وضعیت جهان بسیار دراماتیک شده و اروپا دیگر با اتحاد در مقابل تهدیدهای عصر جدید نمی‌ایستد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه همچنین در این سخنرانی گفت: روابط میان اتحادیه اروپا و روسیه تیره شده است.

وی ادامه داد: نظام امنیتی اروپا دارای نواقص مربوط به خود است. آیا نیاز است که یک مساله دیگر به ما یادآور شود که درک کنیم تا چه حد نیازمند همکاری در حال حاضر به جای رویارویی هستیم؟

مدودف همچنین به همراه مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه در جریان پنجاه و دومین کنفرانس امنیتی مونیخ در مناظره‌ای شرکت کردند.

مدودف اظهار داشت: از سال 2007 تاکنون تحولات دراماتیک‌تر از چیزی بوده است که پیش بینی می‌شد و همچنین از بابت قطع گفت‌وگو میان غرب و روسیه باید اظهار تاسف کرد.

وی گفت: سیاست‌های ناتو در قبال روسیه همچنان مبهم و غیر دوستانه بوده است.

با این حال مدودف تاکید کرد: چالش‌ها و تهدیدهای واقعی در جهان کوچک ما وجود دارند که ما باید بر آنها تمرکز کنیم.

به گفته نخست وزیر روسیه روابط ناتو با روسیه به سطح یک جنگ سرد جدید تنزل یافته است.

وی گفت: وضعیت جهان دراماتیک است و اروپا دیگر از وحدت برخوردار نیست و روابط روسیه با اتحادیه اروپا تیره تر شده است و ما شاهد اتفاق افتادن یک فروپاشی در نتیجه مهاجرت هستیم.

مدودف همچنین خواهان مذاکرات امنیتی یورو-آتلانتیک شد و تصریح کرد که دیگر نظام کنترل تسلیحات دوجانبه بین‌المللی که مدت‌های زیادی اساس ایجاد اعتماد بود از بین رفته است.

وی ادامه داد که هیچ راهی برای حل و فصل بحران اوکراین بهتر از توافقات مینسک نیست اما اجرای آن تا حد زیادی به کی‌یف بستگی دارد.

وی درباره بحران سوریه نیز گفت: گفت‌وگوی سیاسی تنها راه حل این بحران است.

مدودف خاطرنشان کرد که تروریسم در حال تبدیل شدن به یک جنگ بین‌المللی است و مشکلی برای تمدن بشری است.

دیمیتری مدودف در عین حال بر لزوم حفظ یک دولت واحد در سوریه و جلوگیری از فروپاشی این دولت به دلیل اختلاف‌های مذهبی تاکید کرد.

وی همچنین درباره تاثیر بحران مهاجرت نه فقط بر اروپا بلکه بر روسیه نیز صبحت کرده و گفت: تروریست‌ها می‌توانند نفوذ خود در روسیه را افزایش دهند و غرب نیز قادر به همکاری نیست.

وی افزود: اکثریت بحران‌ها به یک باره در زمان حال حاضر ظهور نکردند و این روسیه نبوده که باعث بروز آنها شده است.

مدودف در ادامه به "خطر به اصطلاح دکترین مهار روسیه" اشاره کرده و گفت: این مساله در 20 سال آینده هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.

مدودف همچنین گفت که تحت یک خلافت جهانی از سوی تروریست‌ها هیچ مذاکره‌ای موضوعت نداشته و مناسب نخواهد بود. نخست وزیر روسیه اظهار کرد که کشورش گفت‌وگوی سیاسی در خصوص همه مسائل جهانی را ادامه خواهد داد.

وی افزود: البته ما به گفت‌وگوی سیاسی از جمله درباره مسائل اوکراین و دیگر مسائلی که ارتباط دائمی در خصوص آنها داریم ادامه خواهیم داد.

مدودف در ادامه انتقادهایش از ناتو سیاست‌ این ائتلاف در قبال روسیه را غیر دوستانه و غیرشفاف عنوان کرد و گفت: تقریبا هر روز ما از سوی ناتو به عنوان وحشتناک‌ترین تهدید علیه این ائتلاف و یا اروپا، آمریکا و دیگر کشورها یاد می‌شویم. اما اگرچه تهدیدهای واقعی در جهان کوچک ما وجود دارد من امیدوار هستم که شما درک کنید این تهدیدها کاملا متفاوت از چیزی هستند که بیان می‌شود.

مدودف گفت: تروریست‌ها از اختلاف میان روسیه با غرب سود برده و می‌توانند در این وضعیت قدرت خود را افزایش دهند.

وی ادامه داد: تروریسم چالشی برای کل تمدن است، ما نباید تروریست‌ها را به دوست، دشمن، افراط گر یا میانه‌رو تقسیم بندی کنیم.

نخست وزیر روسیه در ادامه اظهار کرد: روابط نظامی آمریکا، روسیه در میدان جنگ سوریه نقشی کلیدی برای اجرای قطعنامه مربوط به صلح در سوریه ایفا خواهد کرد.

مدودف در ادامه سخنرانی‌اش در کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار کرد: من تاکید می‌کنم حفظ روابط نظامی منظم میان آمریکا و روسیه در سوریه نقشی کلیدی ایفا خواهد کرد. این روابط باید منظم باشد و ما تنها به دنبال روابط پاره‌وقت و بر اساس موقعیت نیستیم بلکه تنها به دنبال روابط منظم با آمریکا هستیم. همچنین هرگونه پیش شرط برای آغاز مذاکرات میان دولت سوریه ومخالفان در راستای حل وفصل سیاسی بحران سوریه غیرقابل پذیرش است.

وی در ادامه هشدار داد که مساله خلافت مربوط به تروریست‌های داعش در جهان در حال خارج شدن از کنترل است. وی افزود: جهان همچنان در حال بحث درباره مسائل مشابهی بوده و این مساله ادامه پیدا خواهد کرد زیرا در یک به اصطلاح خلافت جهانی دیگر جای هیچ بحثی درباره مسائل وجود نخواهد داشت.

وی گفت: ما هنوز یاد نگرفتیم که جلوی چالش‌هایی که یک شبه به وجود نیامده‌اند و البته روسیه در خلق آنها نقشی نداشته را بگیریم به همین دلیل صرفا بر مقابله با تبعات تمرکز داریم نه دلایل اتفاقات. ما صرفا متمرکز بر مهار همسایگانمان به جای مبارزه با اهریمن واقعی هستیم. اخیرا در همین جا این موضوع مورد بحث قرار گرفت و حتی امروز نیز غرب به دنبال دکترین مهار علیه روسیه است. مشکل چنین رویکردی این است که ما با این منوال در 10 یا 20 سال آینده همچنان به بحث درباره موضوعات قدیمی ادامه خواهیم داد وفرض خواهیم کرد که عملا در حال بحث درباره هرچیزی هستیم.

با این حال مدودف اظهار امیدواری کرد، امکان اتحاد برای مقابله با تهدیدهای جهانی وجود داشته باشد.

وی درباره مساله اوکراین گفت که معتقد است اجرای توافقات مینسک صرفا بستگی به مقام‌های کی‌یف دارد.

وی تاکید کرد: توافق‌های مینسک باید از سوی همه طرفین پیگیری شوند. البته نه به این خاطر که ما می‌خواهیم انگشت اتهام را به سمت کسی بگیریم بلکه زمان چنین موضوعی فرا رسیده است. وضعیت اوکراین به رغم پیشرفت در زمینه برخی حوزه‌ها همچنان شکننده است.

مدودف همچنین اتهام زنی‌ها علیه روسیه مبنی بر اینکه اقدام به بمباران غیرنظامیان در سوریه کرده را رد کرد و گفت: چنین اتهاماتی واقعیت ندارد.

مدودف در کنفرانس امنیتی مونیخ لحظاتی بعد از آنکه مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه، روسیه را متهم به بمباران غیرنظامیان در سوریه کرد گفت: هیچ مدارکی دال بر اینکه ما غیرنظامیان سوری را بمباران می‌کنیم حتی با وجود اینکه همه ما را متهم به این کار می‌کنند وجود ندارد.

وی افزود: روسیه تلاش ندارد در سوریه به اهداف پنهانی دست پیدا کند. ما تنها تلاش می‌کنیم از منافع ملی خود محافظت کنیم و مسکو می‌خواهد جلوی رسیدن افراط گران به روسیه را بگیرد.

وی با کنایه به ناتو گفت: من فکر می‌کنم داعش باید از همکاران ما از جمله برخی رهبران غربی که همکاری خود با روسیه را کنار گذاشتند متشکر باشد.

وی به برخی حوادث نظیر بمب‌گذاری در هواپیمای مسافربری روسیه برفراز مصر و حملات تروریستی در پاریس، لندن، پاکستان، عراق و بسیاری از دیگر کشورها و همچنین اقدامات تروریستی نظیر سر بریدن به عنوان مدارک واضحی که نشان می‌دهند تروریسم بین المللی هیچ مرزی را نمی‌شناسد اشاره کرد.

نخست وزیر روسیه از همتایان غربی خود تقاضا کرد که تهدید به عملیات زمینی در سوریه نکنند و گفت: مسکو نهایت تلاش خود را انجام می‌دهد که راه را برای صلح پایدار در سوریه هموار کند.

وی هشدار داد که باید جلوی فروپاشی سوریه براساس اختلافات مذهبی را گرفت زیرا جهان دیگر تحمل یک لیبی، یمن یا افغانستان دیگر را ندارد و تبعات چنین سناریویی برای کل خاورمیانه ویرانگر خواهد بود.

وی افزود: تنها همکاری واقعی میان روسیه و آمریکا می‌تواند وضعیت سوریه را حل و فصل کند. من می‌خواهم تاکید کنم همکاری منظم میان روسیه و آمریکا برای وضعیت سوریه حیاتی است و صد درصد منظور من همکاری منظم و در هر روز است.

مدودف همچنین از توسعه ناتو و نفوذ اتحادیه اروپا در جمهوری‌های متعلق به شوروی سابق از زمان پایان جنگ سرد انتقاد کرد و گفت: سیاستمداران اروپایی تصور می‌کردند که تشکیل یک به اصطلاح کمربند از دوستان در سمت اروپا و در اطراف اتحادیه اروپا تضمین کننده امنیت خواهد بود اما نتیجه چنین رویکردی چیست؟ نتیجه آن نه یک کمربند دوستان بلکه یک کمربند جدا افتادگی است.

وی افزود: ایجاد اعتماد سخت است اما ما باید این مساله را شروع کنیم. مواضع ما با هم فرق دارد اما تفاوت آن از 40 سال پیش هنگامی که دیوار برلین در اروپا وجود داشت، بیشتر نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۱۱-۲۴ ۱۹:۳۶

يه چيزو فراموش کردي و اون اينکه تا 10 سال اينده ديگه فقط شما وامريکا تصميم گيرندگان تنها در دنيا نيستيد بلکه ديگران هم هستند ان دوران پايان يافت . ما داريم وارد عصر جديدي ميشويم