• یکشنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 94112515875

نامه انجمن فیزیک ایران به نیچر در انتقاد از قانون ضد ایرانی

همکاری های علمی بین‌المللی ایران در شرایطی دشوارتر از دوران تحریم‌ها

همکاری های علمی بین‌المللی ایران در شرایطی دشوارتر از دوران تحریم‌ها

در پی وضع محدودیت‌های جدید مسافرتی به ایران با لغو امکان سفر بدون ویزا به آمریکا برای شهروندان 37 کشور خارجی که به ایران سفر داشته اند، انجمن فیزیک ایران در نامه ای به مجله نیچر از تصویب این قانون جدید ضد ایرانی که موانع تازه ای در مراودات و همکاری های علمی بین‌المللی ایران ایجاد می‌کند به شدت انتقاد کرد.

در پی وضع محدودیت‌های جدید مسافرتی به ایران با لغو امکان سفر بدون ویزا به آمریکا برای شهروندان 37 کشور خارجی که به ایران سفر داشته اند، انجمن فیزیک ایران در نامه ای به مجله نیچر از تصویب این قانون جدید ضد ایرانی که موانع تازه ای در مراودات و همکاری های علمی بین‌المللی ایران ایجاد می‌کند به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، براساس توافقی که بین آمریکا و ۳۷ کشور – اکثرا اروپایی – وجود دارد، شهروندان‌ این کشورها می‌توانند بدون اخذ ویزا به کشور دیگر مسافرت کنند اما دولت امریکا به تازگی با تصویب قانونی جدید، معافیت از دریافت ویزا برای سفر به این کشور را برای آن دسته از شهروندانِ خارجی که در طول پنج سال گذشته (از سال 2011 تاکنون) به ایران، سوریه، عراق یا سودان سفر کرده‌اند، لغو کرده است.

با وضع این قانون که به بهانه مقابله با تهدیدات تروریستی صورت گرفته، استادان و پژوهشگران داخلی و خارجی در صورت سفر به ایران باید تشریفات زمان بر و دشواری‌های کسب ویزای آمریکا را نیز به جان بخرند؛ امری که مطمئنا به کاهش هر چه بیشتر تبادلات علمی و فرهنگی ایران با بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان و حتی ایرانیان مقیم آن کشورها منجر خواهد شد.

در نامه انجمن فیزیک ایران که به امضای دکتر شاهین روحانی، رییس انجمن خطاب به سردبیر مجله نیچر نوشته شده با اشاره به موانع موجود در ارتباطات بین‌المللی به عنوان عاملی بازدارنده در مسیر پپیشرفت علمی کشورهای در حال توسعه آمده است: «به رغم رشد پرشتاب علمی طی 25 سال گذشته، ایران، شرایط واقعا دشواری از لحاظ ارتباطات بین‌المللی داشته است. یکی به این دلیل که ایران به عنوان کشوری مطرح بوده که

تنها برای یک بار مسافرت جذابیت دارد که طبعا چنین مسافرتی، خروجی علمی چندانی نخواهد داشت. عامل مهم دیگر، مساله تحریم‌ها بود که امید می رفت با امضای طرح جامع اقدام مشترک درباره برنامه اتمی ایران و لغو تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، این مشکل بر طرف شود ام افسوس که اقدام جدید ایالات متحده این تصور را کاملا دگرگون کرد.

واضح است که یک دانشمند اروپایی که به طور معمول برای کنفرانس‌های علمی سالانه مثل جلسات انجمن فیزیک امریکا به ایالات متحده سفر می کند علاقه ای به پرداخت هزینه شرکت در کنگره ای علمی در ایران که ایستادن در صف بلند درخواست ویزا برای آمریکاست نخواهد داشت.

از همین حالا با سیلی از اعلام لغو شرکت در کنفرانس‌های علمی ایران که برای چند ماه‌ آینده برنامه ریزی شده اند، مواجه شده ایم به طوری که وضعیت است در حال حاضر بدتر از دوره قبل از طرح جامع اقدام مشترک است.

به تازگی دپارتمان امنیت ملی آمریکا اعلام کرده که دسته بندی های خاصی از مسافرتها مانند دیپلماتیک، نظامی و تجاری را از شمول قانون جدید معاف کرده که جای شگفتی است که چطور سفرهای تجاری می تواند تایید شود اما سفرهای علمی که اهدافشان مشخص تر است مشمول معافیت نشده اند.

نکته ای که می خواستم در آخر بگویم اما کم اهمیت‏‌تر از بقیه نیست، این که همیشه فکر می کردم تنها در خاورمیانه است که قوانین عطف به ماسبق می شود اما حالا می بینیم ما تنها نیستیم. چهار سال پیش که یک همکار اروپایی به دعوت من به ایران آمد نه من و نه او هیچ وقت فکر نمی کردیم که به دلیل این سفر در آینده برای سفر به آمریکا با چنین مشکلاتی مواجه شود.»

به گزارش ایسنا با پیگیری مصوبه ضد ایرانی کنگره آمریکا از سوی انجمن نجوم ایران و تعدادی از منجمان خارجی، اتحادیه بین‌المللی نجوم هم دو ماه پیش و قبل از تصویب نهایی این قانون در بیانیه ای با اعلام حمایت از رفت و آمد دانشمندان خصوصا منجمان به ایران تاکید کرده بود:

«اتحادیه خود را متعهد به منشور جهانی بودن علم می‌داند که نیازمند آزاد بودن رفت و آمد، عضویت، اظهار نظر و ارتباط دانشمندان و مخالف تبعیض قومیتی، مذهبی، ملیت، زبان و عقاید سیاسی است.

اتحادیه در خصوص حمایت کامل خود از مسافرت های علمی در این مقطع زمانی به اعضا اطمینان می دهد تا آزادی در رفت و آمد دانشمندان کمتر تحت تاثیر این تصمیمات قرار گیرد.

با وجود اینکه اتحادیه بین المللی نجوم در پی تاثیر گذاری در تصمیمات سیاسی کشورها در خصوص مسایل امنیتی نیست اما نگران تاثیر این محدودیت ها در سهولت رفت و آمد اعضای خود است.

اتحادیه بین المللی نجوم از اعضای خود می خواهد تا برنامه حضور خود در رویدادهای بین المللی را حتی با وجود دشواری ها در اخذ ویزا تغییر ندهند و در این خصوص اهتمام ویژه ای در خصوص سمپوزیوم ها، گردهمایی های منطقه ای و مدرسه های بین‌المللی برای منجمان جوان در کشورهایی که تحت تاثیر این قوانین خواهد بود به عمل خواهد آمد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha