• دوشنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۲:۱۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 94112616784
  • خبرنگار : 71443

با اشاره به تحویل اس 300 به ایران در آینده نزدیک

یک مقام روس: دفاع حق ایران است/ ایران مایل به خرید اس 400 است

یک مقام روس: دفاع حق ایران است/ ایران مایل به خرید اس 400 است

یک مقام روس تاکید کرد: این حق ایران است که توان دفاعی خود را تقویت کند چراکه از سوی کشورهای زیادی مورد تهدید قرار دارد.

یک مقام روس تاکید کرد: این حق ایران است که توان دفاعی خود را تقویت کند چراکه از سوی کشورهای زیادی مورد تهدید قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، زمیر کابولف، نماینده ویژه ریاست‌جمهوری روسیه در افغانستان در گفت‌وگو با خبرگزاری ریانوستی از تحویل سامانه دفاعی موشکی اس 300 به ایران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تحویل سامانه اس 300 به ایران به زودی انجام می‌شود اما دو کشور هنوز مذاکراتی درباره احتمال انتقال اس 400 انجام نداده‌اند.

او افزود: ایرانی‌ها گفته‌اند که مایل به خرید آن‌ها (سامانه اس 400) هستند اما هیچ رایزنی در این باره صورت نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سردار حسین دهقان، وزیر دفاع ایران پیش از این گفته بود که تهران در صورت نیاز می‌تواند از مسکو سامانه دفاعی اس 400 بخرد.

نماینده ویژه ریاست‌جمهوری روسیه در افغانستان در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: مسکو درخصوص برنامه موشکی ایران موضعی توام با خودداری اختیار کرده و ساکت است چراکه برنامه موشکی ایران شامل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل نمی‌شود. بنابراین هرجا که چیزی در چارچوب قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برای اعمال محدودیت نگنجد، ما شکایتی نداریم.

وی تاکید کرد: این حق ایران است. آن‌ها در حال گسترش سلاح‌های تهاجمی نیستند و این در حالی است که از سوی کشورهای متعددی هدف تهدید قرار می‌گیرند. این حق ایرانی‌ها است که از خود دفاع کنند.

براساس این گزارش، رسانه‌ها در ماه ژانویه گزارش دادند که ایران در اواخر سال 2015 یک موشک زمین به زمین را آزمایش کرده است که احتمالا قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند.

به گزارش ایسنا، سردار دهقان در آبان‌ماه سال جاری ضمن اعلام آزمایش موفقیت‌آمیز موشک بالستیک عماد بر لزوم ادامه راهبرد وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران در توسعه و تکمیل توان موشکی نیروهای مسلح و افزایش توان بازدارندگی موثر ایران تاکید کرد.

کابولف در پاسخ به برخی ادعاها مبنی بر نقض قطعنامه‌های شورای امنیت درخصوص برنامه موشکی ایران، با رد این ادعاها گفت که ایران برای افزایش قدرت دفاعی و توان موشکی‌اش از هیچ‌کس اجازه نمی‌گیرد و برنامه‌های دفاعی خود را به ویژه در حوزه موشکی با قاطعیت دنبال می‌کند که موشک عماد یکی از مصادیق آن محسوب می‌شود.

این مقام روس در ادامه این گفت‌وگو به روابط تهران و ریاض اشاره کرد و گفت که مسکو خواهان برقراری آرامش در روابط میان ایران و عربستان و حل اختلافات میان دو کشور است به ویژه در زمانی که لازم است دو کشور در مسائلی مانند قیمت نفت با یکدیگر همکاری کنند.

کابولف تصریح کرد: ما خواهان صلح و توافق میان آن‌ها هستیم، به خصوص اکنون که لازم است برای حل مسائل مهم از جمله تست با یکدیگر همکاری کنیم.

او گفت که پیشنهاد مسکو برای میانجی‌گری میان ایران و عربستان به منظور آغاز گفت‌وگو میان این دو کشور از سوی تهران با پاسخ مثبت مواجه شده است.

نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه در افغانستان افزود: پیشنهاد ما هم‌چنان روی میز قرار دارد و ایرانی‌ها به آن ها پاسخ مثبت دادند اما سعودی‌ها برای پاسخ تعلل بیش‌تری کرده‌اند.

وی هم‌چنین گفت:‌عربستان سعودی تعلل بیش‌تری داشته اما این قابل توضیح است. آن‌ها مدت‌هاست که در تقابل با ایران قرار دارند و به نظر می‌آید که اکنون برای‌شان سخت است بخواهند این خصومت‌ها و ناراحتی‌ها را که جمع شده کنار بگذارند. این کار به زمان نیاز دارد.

کابولف در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با ریانووستی تاکید کرد که مسکو به ترکیه اجازه نمی‌دهد محصولاتش را از طریق ایران به روسیه صادر کند.

او در این باره گفت:‌ تهران در حال حاضر به گسترش همکاری دو جانبه و تصرف این بازار (محصولات خوراکی) می‌اندیشد اما مسأله این است که ترکیه تولیدات خود در بخش کشاورزی را از طریق ایران صادر می‌کند و ما گفته‌ایم که اجازه این کار را نخواهیم داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha