• سه‌شنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 94112717443
  • منبع : قوه قضاییه

رییس مرکز تحقیقات فقهی قوه قضاییه:

قانون شفاف برای رسیدن به وحدت رویه قضایی لازم است

قانون شفاف برای رسیدن به وحدت رویه قضایی لازم است

نشست تخصصی قضات محاکم کیفری دو با حضور 70 نفر از قضات محاکم کیفری سراسر کشور برگزار شد.

نشست تخصصی قضات محاکم کیفری دو با حضور 70 نفر از قضات محاکم کیفری سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین سلطانی رییس مرکز تحقیقات فقهی قوه قضاییه گفت: برای رسیدن به وحدت رویه قضایی، قانون باید از اجمال و تعارض دور باشد.

وی گفت: قانون باید به منزله فرهنگ دهخدا، مباحث ریز را هم تصریح کند تا قضات دچار اجمال و تعارض در قوانین نباشند و آرای مختلف در یک موضوع واحد صادر نشود.

وی گفت: قانون شفاف برای رسیدن به وحدت رویه قضایی لازم است و قانون باید از اجمال و تعارض بر حذر باشد.

سلطانی با اشاره به اینکه قضاوت به دقت فوق العاده ای نیاز دارد، گفت: لازمه قضاوت این است که قضات خود را از جهت علمی کاملاً مهیا و مسلح کنند تا بتوانند به درستی احقاق حق کنند.

وی به بازتاب مثبت نشست‌های علمی برای قضات اشاره کرد و افزود: ارائه مباحث کاربردی در نشست های علمی برای قضات بسیار مفید است و کمک شایانی به ارتقاء دانش همکاران قضایی می کند.

وی با تاکید بر لزوم افزایش ساعات و روزهای نشست های علمی گفت: برگزاری دوره‌های ضمن خدمت برای قضات در تهران و استان ها باید با ساعات بیشتر و طولانی تر و به صورت مستمر برگزار شود و مباحث مطرح شده در این نشست ها به صورت کامل و تفصیلی و با نگاه کاملاً کاربردی مورد بحث و بررسی قرار گیرد که این امر تاثیر زیادی در افزایش سطح علمی قضات خواهد داشت.

سلطانی ضمن تشکر از معاونت منابع انسانی قوه قضاییه، گفت: حجت الاسلام و المسلمین امینی در راس این معاونت، چهره علمی و پژوهشی هستند که دغدغه پژوهشی و آموزشی دستگاه قضایی را به خوبی درک می‌کنند و با برگزاری این نشست های علمی، گام مهمی در جهت افزایش دانش قضات و به تبع آن احقاق حق درست برمی دارند.

برگزاری نشست های علمی، گامی در جهت رسیدن به وحدت رویه قضایی است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: بدون افزایش سطح آگاهی‌های علمی قضات، شاهد وحدت رویه در محاکم قضایی نخواهیم بود.

آقایی‌نیا عضو هیات علمی دانشگاه تهران در حاشیه دوره آموزشی قضات محاکم کیفری با مثبت ارزیابی کردن دوره‌های آموزشی ضمن خدمت قضات گفت: افزایش سطح آگاهی های علمی قضات محاکم بسیار ضروری و گامی در جهت رسیدن به وحدت رویه قضایی است.

وی خاطرنشان کرد: اختلاف رویه در محاکم نشان دهنده برداشت‌های متفاوتی است که از قانون می شود که در برخی موارد پایه و اساس ندارد و این اختلاف تنها با آموزش صحیح، مستمر و عالی قضات برطرف خواهد شد.

آقایی نیا افزود: بزرگترین مصیبت نظام کیفری، تنوع آراء نسبت به موضوع واحد است که این امر ظلم و استبداد قضایی را به‌دنبال دارد.

وی فضل، عدالت، شجاعت و تقوا را از صفات برجسته قضات عنوان کرد و گفت: کار قاضی کار سخت و مهمی است و دقت و فرار از شیفتگی از ضرورت های انجام درست این کار است.

آقایی در خصوص برگزاری این نشست های علمی گفت: نفس برگزاری این دوره‌ها برای دستگاه قضایی حمایتی است.

وی افزود: برگزارکنندگان باید نسبت به موضوع نشست ها و صلاحیت اساتید با نگرش کامل و دقیق عمل کنند و مدت زمان نشست های علمی- آموزشی حداقل یک هفته باشد تا قضات نهایت استفاده را از مباحث داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha