• سه‌شنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 94112717772

حمایت آمانو از منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه

حمایت آمانو از منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: اجرای توافق هسته‌ای ایران به خوبی در حال انجام است، اما نیاز داریم تا به سختی تلاش کنیم تا مطمئن شویم همه چیز به طور صحیحی انجام می‌شود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: اجرای توافق هسته‌ای ایران به خوبی در حال انجام است، اما نیاز داریم تا به سختی تلاش کنیم تا مطمئن شویم همه چیز به طور صحیحی انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کویت درباره‌ی توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 در ژوییه 2015 گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدامات مقدماتی ایران برای اجرای این توافق تا 18 ژانویه و روز اجرا را زیر نظر داشت.

آمانو افزود: مادر حال نظارت و راستی‌آزمایی تعهدات ایران در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای هستیم.

وی درباره‌ی ایمنی راکتور هسته‌ای نیروگاه بوشهر بیان کرد که درباره‌ی این مساله با دولت ایران و شورای همکاری خلیج فارس گفت‌وگو کرده است و این شورا نگرانی‌هایی را درباره‌ی ایمنی این راکتور ابراز داشته است.

آمانو اضافه کرد: من نگرانی کشورهای حوزه خلیج فارس درباره‌ی ایمنی بوشهر را جدی می‌گیرم. برای ایران بسیار ضروری و مهم است که ایمنی بوشهر را افزایش دهد. از همین روی ما آماده هستیم که با ایران برای تقویت ایمنی نیروگاه بوشهر همکاری کنیم.

توافق هسته‌ای ایران به دنبال مذاکرات طولانی بین تهران و جامعه بین‌لمللی سرانجام به نتیجه رسید. این توافق با کاهش تعداد سانتریفیوژها و ذخیره اورانیوم غنی‌سازی شده بالا، ظرفیت‌های هسته‌ای ایران را محدود می‌سازد. در ازای این محدودیت تحریم‌های اقتصادی رفع شد.

آمانو با اشاره به نگرانی از گسترش سلاح‌های هسته‌ای گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه حمایت می‌کند.

او درباره‌ی پرتاب موشک اخیر کره شمالی، از پیونگ یانگ خواست تا قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل که این کشور را از انجام آزمایش هسته‌ای یا پرتاب موشک باز می‌دارد، اجرا کند.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم‌چنین گفت: این آژانس می‌تواند تکنولوژی هسته‌ای را برای کویت و دیگر کشورهای خلیج فارس برای ارتقای روش‌های درمان بیماری‌ها، استفاده بهتر از منابع آبی و کمک به نظارت محیط زیست دریایی فراهم آورد.

آمانو در این مصاحبه یادآور شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای غرب آفریقا در تشخیص ویروس ابولا کمک کرد و در حال حاضر بر روی کشف ویروس زیکا در حال فعالیت است.

وی اضافه کرد:‌ما به کاهش جمعیت پشه‌هایی که ویروس زیکا را منتقل می‌کنند کمک می‌کنیم.

آمانو با بیان این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند به کشورهای منطقه‌ای در استفاده مناسب از انرژی هسته‌ای کمک کند، اضافه کرد: ما تمایل داریم تا برای ایجاد زندگی بهتر از طریق تکنولوژی هسته‌ای همکاری کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha