• چهارشنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۰:۱۱
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 94112818236
  • منبع : مطبوعات

جعفری دولت‌آبادی عنوان کرد

مشکلات پرونده‌های بزرگ و ملی در دادستانی تهران

مشکلات پرونده‌های بزرگ و ملی در دادستانی تهران

دادستان عمومی و انقلاب تهران در نشستی با حضور رییس کل دادگستری استان تهران به بیان سیاست‌ها، اقدامات و طرح مشکلات موجود در دادستانی تهران پرداخت.

دادستان عمومی و انقلاب تهران در نشستی با حضور رییس کل دادگستری استان تهران به بیان سیاست‌ها، اقدامات و طرح مشکلات موجود در دادستانی تهران پرداخت.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر عباس جعفری دولت‌آبادی ضمن خیر مقدم به رییس کل دادگستری استان تهران، به شرح اقدامات دادسرای عمومی تهران طی ماه‌های اخیر پرداخت که به رغم مشکلات موجود اجرایی شده است.

تشکیل دادسرای جرایم پولی و بانکی

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به وسعت شهر تهران و اهمیت جرایم ارتکابی و پرونده‌های مطروحه در این حوزه قضایی وسیع، به سیاست دادسرای عمومی تهران در تشکیل نواحی تخصصی اشاره کرد و در این راستا از افتتاح رسمی دادسرای جرایم پولی و بانکی در اسفند ماه سال جاری خبر داد و بر نقش موثر دادسراهای تخصصی در رسیدگی به جرایم مرتبط با این دادسراها تاکید کرد.

مشکلات پرونده‌های بزرگ و ملی

دادستان عمومی و انقلاب تهران با اشاره به وضعیت شهر تهران در زمان انتصاب خود که هم زمان با اغتشاشات جریان فتنه 1388 بود و اعلام این که دادسرای شهید مقدس در این دوران شکل گرفت تا پرونده‌های متهمان و عوامل جریان فتنه و جرایم امنیتی در این دادسرا متمرکز شود، به دیگر پرونده‌های ملی و بزرگی که در دوره تصدی خود رسیدگی شده از جمله فساد سه هزار میلیارد تومانی، جرایم ارتکابی از سوی جریان انحراف، جرایم مرتبط با اخلال در بازار ارز و طلا، کلاهبرداری از سوی برخی شرکت‌های لیزینگ، پرونده بدهکار نفتی، فساد 12 هزار میلیارد تومانی و پرونده تعاونی اعتباری ثامن‌الحجج اشاره و اظهار کرد: مشکلات مرتبط با پرونده‌های مهم که برخی مختومه شده‌اند از جمله اداره اموال پرونده‌ فساد سه هزار میلیارد تومانی هنوز بر دادسرا مشهود است.

نظارت دادستان بر زندان‌ها

دادستان تهران اقدام دیگر این دادستانی را تشکیل پنج دایره نظارت بر زندان‌های تهران تحت اداره مستقیم دادستان اعلام کرد و گفت: فعالیت این دوایر نظارت، موجب حضور نمایندگان دادستان در کلیه‌ زندان‌ها شده و نظارت بر زندانیان را تسهیل کرده است.

جعفری دولت آبادی به تشکیل معاونت اجرای احکام در دادسرای تهران به ریاست یکی از معاونان اشاره کرد که با هدف نظارت بر وضعیت واحدهای اجرای احکام و الزام سرپرستان نواحی به نظارت دقیق‌تر و توجه بیشتر بر اجرای احکام به عمل آمده است.

وی همچنین به تشکیل شعب ویژه در اجرای احکام و تجمیع پرونده‌های محکومان زندانی در این شعب و تشکیل دفتر زندانیان در هر ناحیه از دادسرا اشاره کرد و این تدبیر را در راستای اشراف دادستان بر آمار روزانه‌ زندانیان به منظور نظارت بر وضعیت آنان دانست.

پیگیری پرونده‌های محکومان قتل عمد و مواد مخدر

وی در تشریح اقدامات به عمل آمده نسبت به محکومان به قصاص نفس و اعدام از بابت جرایم مرتبط مواد مخدر و روان‌گردان، به تشکیل دو دفتر پیگیری در این راستا اشاره کرد و گفت: این دو واحد پیگیری با هدف بازبینی پرونده‌ها و آراء صادره، تسریع در روند عفو و دیگر اقدامات مربوط به این دسته از محکومان راه‌اندازی شده است که در این بخش موفق به انطباق آمار دادسرا و زندان و همچنین به‌روز رسانی آن شده‌ایم.

ساختار جدید معاونت‌های دادستانی

دادستان عمومی و انقلاب تهران از راه‌اندازی معاونت نظارت و ارزیابی در دادسرای عمومی تهران که با تصویب ریاست قوه قضاییه ایجاد شده است، خبر داد.

جعفری دولت‌آبادی اقدام دیگر دادستانی تهران را تقویت ارتباط دادستان و معاونان از طریق برگزاری حداقل یک تا دو جلسه در هفته اعلام کرد و در این راستا به اقدامات معاونت آموزش دادسرا که با همکاری معاونت منابع انسانی قوه قضاییه به امر آموزش قضات و معاونان را در دست دارد، اشاره کرد و گفت: معاونین دادسرا بارها قوانین جدید شامل قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی را مطالعه و بازبینی کرده و ایرادهای آن را مورد بحث قرار داده‌اند که منتهی به ارائه پیشنهادهای اصلاحی گردیده است.

وی ایجاد معاونت‌های دفاع از کیفرخواست، ضابطین و پیشگیری از وقوع جرم را در همین راستا ارزیابی کرد.

انتقاد دادستان تهران از عدم ابلاغ برخی احکام دادگاه‌ها

دادستان عمومی و انقلاب تهران سپس به بیان مشکلات دادسرا از جنبه‌ ارتباط با محاکم پرداخت و از عدم ابلاغ برخی دادنامه‌ها به دادستان انتقاد کرد و گفت: دادستان باید از آرا مطلع شود تا حق خود بر اعتراض را اعمال کند.

منع اقدامات خنثی کننده دادگاه‌ها نسبت به دادسرا

جعفری دولت‌آبادی سپس از خنثی کردن برخی اقدامات دادسرا از سوی دادگاه‌ها گلایه کرد و گفت: بسیار پیش آمده که دادسرا در اجرای وظایف ذاتی خود یعنی حمایت از حقوق عامه و سلامت و بهداشت عمومی، برخی اماکن متخلف را پلمب کرده و دادگاه بلافاصله دستور رفع پلمب داده است.

وی با تایید اقدامات قانونی دادگاه‌ها بر رفع اثر از اقدامات دادسرا در مواردی که منطبق با قانون نباشد، در مقابل از وضعیتی گلایه کرد که متهم با توسل به شیوه‌های مختلف، موفق به خنثی نمودن اقدامات دادسرا از طریق محاکم شده است.

دادستان عمومی و انقلاب تهران بر ضرورت برخورد با متهمان تاکید کرد و از جلسات مفصلی که دادسرای عمومی تهران با ضابطان در موضوعات مهم مانند سرقت، پیشگیری از وقوع جرم، سلامت و بهداشت عمومی و زمین‌خواری برگزار نموده یاد کرد و نتیجه‌ این جلسات را چنین ارزیابی نمود: احساس می‌شود پیگیری­‌ها و مطالبات اجتماعی از مراجع ذی­صلاح موثر بوده است. از جمله از پلیس خواسته‌ایم تمامی محکومان سرقت در تهران که قریب به هفده هزار نفر می‌باشند، تا آخر سال جاری دستگیر شوند.

جعفری دولت آبادی در تبیین اقدامات دادستانی پیرامون آسیب‌های اجتماعی به برگزاری جلساتی میان دادسرا و شهرداری و پلیس و برخی دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و گفت: در خصوص زنان ویژه، کودکان خیابانی، معتادان متجاهر و کارتن خواب‌ها برنامه­‌های مفیدی در دستور اجرا قرار گرفته است، اگر چه برخی مشکلات در این زمینه هنوز پا بر جاست.

وی با گلایه از کمبود نیروی قضایی و اداری، از رییس کل دادگستری استان تهران خواست ضمن مقایسه‌ وضعیت دادسرا و دادگاه‌ها از جنبه‌ نیروی انسانی، در جهت تعدیل این وضعیت تدبیر نماید و در تبیین مشکل نیروی انسانی دادسرا، به بازنشستگی تعداد زیادی از کارمندان طی سال جاری اشاره کرد و پیرامون حذف کارمندان ناکارآمد گفت: حاضر به معرفی کارمندان ناکارآمد بدون نیاز به نیروی معوض به دادگستری استان هستیم.

دادستان عمومی و انقلاب تهران سپس به مشکل نیروی قضایی پرداخت و با اشاره به اینکه بیش از 300 قاضی دادسرا بین ده تا پانزده سال سابقه خدمتی دارند و شایسته‌ ارتقا بوده و درخواست انتقال به محاکم را کرده‌اند، خروج یک باره‌ این عده را آسیبی به دادسرای عمومی تهران و مردم دانست و ضمن اعلام آمادگی برای موافقت تدریجی با خروج این قضات، به منظور رفع مشکل، پیشنهاد انتصاب این قضات به سمت مستشاری دادگاه تجدیدنظر یا ریاست دادگاه بدوی و اعطای ماموریت هم زمان به دادسرای عمومی تهران را ارائه داد.

تشویق نیروی انسانی

جعفری دولت آبادی به مساله تشویق قضات و کارکنان اداری توجه کرد و با تاکید بر ضرورت تشویق همکاران به منظور تقویت انگیزه‌ خدمتی آنان، از رییس کل دادگستری استان خواست بودجه لازم را در این خصوص تامین کند.

وی همچنین کمبود امور رفاهی برای دادسرا شامل وام، خانه­‌های سازمانی و بهره‌وری را مورد اشاره قرار داد و ضمن این که اختصاص کارانه‌ ویژه برای رسیدگی به پرونده‌های مهم را خواستار شد، از اختصاص بهره‌وری به نواحی دادسرا بدون اطلاع دادستان انتقاد نمود و اظهار کرد: بهره‌وری دادسرا باید از طریق دادستان بین نواحی تقسیم شود تا امکان مدیریت دادستان بر نواحی فراهم شود.

ضرورت تغییر نگاه به دادسرای تهران

دادستان تهران با تاکید بر ضرورت نگاهی متفاوت به سازمان و ساختار دادسرا و انتقاد از مقایسه دادسرای عمومی تهران با دادسرای دیگر استان‌ها، در توجیه این ضرورت اظهار کرد: تهران شهر بسیار بزرگی است و هر ناحیه‌ دادسرا به اندازه یک استان پرونده دارد.

وی همچنین به تعداد قضات دادسرا اشاره کرد که بیشتر از شمار قضات بسیاری از استان‌ها است و بر این اساس مقایسه دادسرای عمومی تهران با دادسرای دیگر شهرستان را قیاس مع الفارق خواند و گفت: به ما حق دهید که بخواهیم نگاه‌ها به دادسرای عمومی تهران تغییر کند.

جعفری دولت آبادی پیشنهاد کرد: دادگستری استان اختیار برخی امور را به دادسرا تفویض نماید و بسط اختیارات دادسرا در برخی حوزه‌ها مانند امور مالی، پیشگیری از وقوع جرم و امور آموزشی را موثر خواند.

ضرورت پیش‌بینی مشاور در ساختار دادسرا

دادستان عمومی و انقلاب تهران در ادامه از ضرورت وجود مشاور برای دادستان به ویژه در حوزه های اقتصادی و فضای مجازی در ساختار دادسرا صحبت کرد و گفت: دادستان کلان شهری مانند تهران، باید از مسائل مطرح در تمام حوزه‌های کاری آگاه باشد.

انتقاد از واگذاری امر پیشگیری از وقوع جرم به دادگستری استان

جعفری دولت آبادی ضمن انتقاد از واگذاری موضوع پیشگیری از وقوع جرم به معاونتی در دادگستری‌های استان، اظهار کرد: اولاً اعتباری برای اقدامات دادسرا در راستای پیشگیری از وقوع جرم به دادسرای تهران اختصاص نیافته است و ثانیاً آثاری و نقشی از اقدامات از این معاونت استانی مشهود نمی‌باشد.

تامین حفاظت فیزیکی ساختمان‌های دادسرا و نوسازی تاسیسات و تجهیزات از دیگر مطالبات دادستان تهران بود که در تبیین ضرورت توجه دادگستری استان تهران به این مشکلات، اظهار کرد: شرف و اعتلای دادستانی بیش از آن است که دست نیاز به سوی برخی دستگاه‌های اجرایی دراز کند.

وی تاکید نمود که همواره از معاونان دادسرا خواسته که این کمبودها مانع از انجام وظیفه آن‌ها به نحو احسن نشود.

در ادامه این جلسه، معاونان دادسرا و سرپرستان نواحی آن به بیان مشکلات و کمبودهای موجود در ناحیه تحت تصدی خود پرداختند و متعاقباً رییس کل دادگستری استان تهران نیز با قبول بسیاری از مشکلات موجود، اظهارات را در چند محور ارائه نمود.

استقبال دادگستری از جلسات مشترک با دادسرا

غلامحسین اسماعیلی با استقبال از استمرار این جلسات اظهار کرد: این مشکلات و درد و دل‌ها برای اینجانب که نیروی دادسرایی هستیم، ملموس است و هدف این است که در رفع مشکلات گام برداشته و پیگیری مجدانه کنیم.

وی با اعلام تاکید بر ضرورت رعایت نظم و انضباط از سوی کارکنان و توجه خاص دادگستری استان بر سلامت کادر اداری و قضایی، با اعلام اینکه طی یکی دو سال اخیر گام‌هایی رو به جلو برداشته شده، تاکید کرد که باید پیشرفت‌های بیش‌تری داشته باشیم.

رییس کل دادگستری استان تهران قائل به افزایش آمار جرایم از جمله جرایم ارتکابی از سوی برخی قضات نبوده و رصد مطلوب جرایم و تعقیب بهتر مجرمان را موجب افزایش شمار پرونده‌ها دانست و گفت: به عنوان مثال در حوزه زمین‌خواری معتقدم موارد زمین‌خواری افزایش نیافته بلکه رصد این جرایم و تعقیب زمین‌خواران مطلوب‌تر شده است.

اسماعیلی همچنین از احداث ساختمان‌هایی برای دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران و مجتمع قضایی اطفال و نوجوانان خبر داد و با اشاره به در پیش رو بودن سفر رییس قوه قضاییه به دادگستری استان تهران، برای این سفر برکات زیادی را پیش‌بینی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha