• دوشنبه / ۳ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 94120301734
  • منبع : نمایندگی خوزستان

اما و اگرهای مشارکت مردم، در میزگرد "انتخابات و پساانتخابات" دانشگاه شهیدچمران

 اما و اگرهای مشارکت مردم، در میزگرد "انتخابات و پساانتخابات" دانشگاه شهیدچمران

ایسنا/خوزستان میزگرد "انتخابات و پساانتخابات" با حضور دکتر مسعود صفایی‌مقدم، دکتر مرتضی افقه و جهانمیر پیش‌بین از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده علوم این دانشگاه برگزار شد.

میزگرد "انتخابات و پساانتخابات" با حضور دکتر مسعود صفایی‌مقدم، دکتر مرتضی افقه و جهانمیر پیش‌بین از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده علوم این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خوزستان، دکتر جهانمیر پیش‌بین در این میزگرد که به همت انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، در پاسخ به این سؤال که "چرا باوجود رد صلاحیت‌ها که منجر به کاهش دامنه گزینش می‌شوند، باید در انتخابات شرکت کنیم"، اظهار کرد: با عدم شرکت در انتخابات وضعیت کشور بهبود نمی‌یابد‌؛ به‌طور مثال اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری به دلیل رد صلاحیت گزینه‌های موردنظر ما،‌ مشارکت نمی‌کردیم، با اطمینان می‌توانم بگویم شرایط کشور بهتر از آنچه که اکنون هست، نمی‌شد.

برای بهبود وضعیت کشور به حرکت تدریجی و آرام نیاز است، نه تندروی

وی افزود: اکنون علی‌رغم رد صلاحیت‌های متعددی که سبب کاهش دامنه گزینش شده است، تعداد کثیری از اساتید دانشگاه نامه‌ای تحت عنوان "همه باهم" را امضا‌ کرده‌اند. در سال 51 حتی اگر کسی انقلابی بود، نمی‌توانست حرفی از اصلاحات بزند. در این عصر شرایط نسبت به آن زمان بهتر شده است. راه بهبود وضعیت کشور دیگر تندروی نیست، بلکه به حرکت آرام و تدریجی نیاز است.

همچنین در این نشست دکتر سید مرتضی افقه عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: رأی ندادن‏‏‎، خود نوعی رأی دادن است. افراد متناسب با زمان و اتفاقاتی که روی می‌دهد، تصمیمات خود را در جهت بهبود مملکت اتخاذ می‌کنند و نتیجه‌ای که اکنون بسیاری از ما به آن رسیده‌ایم محصول تجارب چند دهه گذشته است.

وی بابیان این‌که در حال حاضر کار نامزدهای انتخاباتی به پایان رسیده و نقش مردم در تعیین سرنوشت نمایندگان و مجلس آینده مؤثر خواهد بود، گفت: با توجه به شرایط امروز به نظر می‌رسد که باید همه مردم به رأی دادن و مشارکت وسیع در انتخابات اقدام کنند چراکه نمود تصمیم امروز ما برای نسل‌های بعدی مشخص‌تر خواهد بود.

مهم‌ترین رسالت تشکل‌ها تبیین چرایی مشارکت در انتخابات است

همچنین در این نشست دکتر مسعود صفایی مقدم، رییس سابق دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار کرد: در حال حاضر چرایی علت رأی دادن به شکل گسترده‌ای در میان مردم مطرح است؛ مهم‌ترین رسالتی که تشکل‌ها دارند نیز پاسخ به همین سؤال است و اگر دلیلی برای مشارکت وجود داشته باشد باید به شکلی قابل‌فهم برای مردم توضیح داده شود.

وی با بیان این‌که انتخابات علاوه بر اثرات اجتماعی اثرات فردی نیز خواهد داشت، عنوان کرد: انسان‌ها موجوداتی انتخاب‌گر هستند و نمی‌توانند نسبت به مسائل موجود در پیرامون خود بی‌تفاوت باشند. انسان واقعی یک انسان جدی است و یکی از موضوعاتی که در دوران آموزش باید فراگرفته شود برخورد جدی با زندگی است. اگر انتخابی سطحی انجام شود، در واقع انتخاب نکرده‌ایم زیرا انتخاب باید دو خصلت جدیت و ضابطه‌مندی را داشته باشد.

در هیچ شرایطی مجاز نیستیم که انتخاب نکنیم

عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به سخنی از سقراط با این مضمون که "اگر برای زندگی کردن دلیلی نداشته باشیم، آن زندگی بی‌ارزش است"، گفت: شخصیت ما حاصل انتخاب‌های ماست و این انتخاب‌ها همیشه در چهارچوبی از محدودیت‌ها قرار دارد؛ با این‌حال ما در هیچ شرایطی مجاز نیستیم که انتخاب نکنیم.

صفایی‌مقدم ادامه داد: یکی از اهدافی که برخی مسئولان تا امروز داشته‌اند، دلسرد کردن مردم و رساندن آن‌ها به نقطه‌ای است که در انتخابات شرکت نکنند؛ بسیاری از رد صلاحیت‌ها نیز به این دلیل بوده که مردم از لحاظ روانی ناامید شوند.

انتخابات پرهزینه و ناکارا؛ بدون وجود احزاب

همچنین در این نشست دکتر پیش‌بین در پاسخ به این‌که "به نظر شما در عملکرد مجلس سابق، رأی مردم چه تأثیری در شکل‌گیری مجلس و فعالیت‌های آن داشته است"، اظهار کرد: کشوری که می‌خواهد به دموکراسی دست پیدا کند باید حزب داشته باشد و اگر حزب در کشوری وجود نداشته باشد، انتخابات آن کشور بسیار پرهزینه و ناکارا خواهد بود.

وی افزود: حاکمیت پس از سی‌وچند سال باید به این نتیجه رسیده باشد که احزاب باید آزادانه تشکیل شوند و افراد باید بتوانند بدون هیچ واهمه‌ای حرف خود را در میان بگذارند، در غیر این صورت باید در جهت بهبود این شرایط کوشید.

عضو سابق هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که اگر ضعف‌های موجود در یک نظام به حدی برسد که نیاز به اصلاحات ساختاری احساس شود باید یک جانشین قوی در آن نظام قرار داده شود، اظهار کرد: برای بالا بردن کارایی انتخابات نیاز به حزبی است که تنها در زمان انتخابات به سراغ مردم نرود.

با انحصار در صداوسیما نمی‌توان کارایی انتخابات را بالا برد

پیش‌بین ادامه داد: صداوسیما تریبون عده خاصی از مردم نیست و متعلق به همه ملت است. همان‌طور که اگر کسی به مقام ریاست‌جمهوری برسد، باید به مخالفان خود اجازه حرف‌زدن بدهد، چراکه با انحصار نمی‌توان کارایی انتخابات را بالا برد.

همچنین در ادامه این نشست دکتر افقه اظهار کرد: همان‌طور که ما از پادشاهان و رهبران گذشته ایران انتقاداتی داریم مبنی بر این‌که آن‌ها مسبب برخی اوضاع فعلی کشور شده‌اند بدون تردید آیندگان ما نیز درباره تصمیمات امروز ما نقد خواهند کرد.

تأثیرگذاری تصمیم‌گیری امروز ما در سرنوشت فردای آیندگان

وی افزود: باید با علم و آگاهی بر این‌که تک‌تک ما می‌توانیم بر سرنوشت عده دیگری در آینده تأثیرگذار باشیم در تصمیم‌گیری درست دقت کنیم؛ این‌ موضوع که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد حاصل کار مجلس آینده است و من و شما در شکل‌گیری آن تأثیرگذار هستیم.

طرح مسائل خلاف قانون در تبلیغات نامزدها یک معضل فرهنگی است

همچنین در این میزگرد دکتر صفایی‌مقدم، اظهار کرد: برای همگان جایگاه هردوی این مجالس در نظام سیاسی کشور روشن است اما چیزی که در این مملکت مشاهده می‌شود این است که هر نهادی آن‌گونه که قانون برای آن پیش‌بینی کرده، به نقش خود عمل نکرده و این یک معضل فرهنگی و تربیتی است. آن‌چنان‌که مشاهده می‌شود برخی نامزدهای انتخاباتی در راستای تبلیغات، مسائلی خلاف قانون و خارج از حیطه وظایف خود مطرح می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که نظام سیاسی ایران هنوز به حالت رشدیافته خود نرسیده و اصل تفکیک قوا صورت نگرفته است، عنوان کرد: در یکی از جلساتی که در راستای مراسم شصتمین سالگرد تأسیس دانشگاه و تنها با حضور رؤسای پیشین دانشگاه برگزار شده بود، دکتر دوایی اولین رئیس دانشگاه شهید چمران پس از انقلاب، این موضوع را مطرح کرد که جامعه امروز با بحران اخلاقی مواجه است؛ ایران هرگز در گذشته چنین وضعی نداشته و دروغ و حقه‌بازی در این جامعه هیچ‌گاه تا این حد به اوج خود نرسیده بود.

بحران اخلاقی در جامعه جدی اما ظرفیت اصلاحی بسیار بالا است

رییس سابق دانشگاه شهید چمران اهواز، اخلاق را از علم و فنّاوری مهم‌تر دانست و تصریح کرد: تمام بخش‌های جامعه مانند دانشگاه و حوزه علمیه با بحران اخلاقی مواجه هستند و اگر مجلس پاکی تشکیل ندهیم در آینده چیزی از این مملکت باقی نخواهد ماند. من از سویی اعتقاد به این دارم که خلأ موجود در جامعه بسیار جدی است و از سوی دیگر معتقدم ظرفیت اصلاحی جامعه بسیار بالاست.

همچنین دکتر پیشین در پاسخ به این سؤال که "نتیجه انتخابات و مجلس چه مقدار بر روی سیاست تأثیرگذار است"، اظهار کرد: قانون اساسی دو اختیار تدوین قوانین و ساختارهای نظام را برای مجلس در نظر گرفته است. معتقدم فساد در جامعه زیاد شده و صداقت‌ها لطمه خورده اما آگاهی مردم نیز افزایش یافته است.

موفقیت نظام با دامنه انتخاب آزادانه محقق می‌شود

وی ادامه داد: کوتاه کردن دامنه انتخاب برای مردم آسیب‌رسان است و اگر کسی بخواهد با هدف موفقیت نظام رأی بدهد باید دامنه انتخاب آزادانه داشته باشد، در غیر این صورت کارایی انتخابات بالا نمی‌رود. حاکمیت باید این را بفهمند که ما فرصت تجربه این سی‌وچند سال را دیگر نداریم.

همچنین دکتر افقه در این خصوص اظهار کرد: زمانی که دولت احمدی‌نژاد روی کار آمد، شرایط اقتصادی کشور در بهترین شکل خود بود؛ چنان‌که با توجه به میزان وابستگی اقتصاد کشور به نفت، قیمت نفت در آن زمان به بالاترین سطح خود در طول تاریخ کشور رسیده بود، همچنین در آن زمان آرامش در روابط بین‌الملل وجود داشت که رییس‌جمهور با بی‌تدبیری تمام آن را به تنش تبدیل کرد.

وی افزود: دولت احمدی‌نژاد حتی آرامش داخلی را نیز از بین برد و با بی‌تدبیری تیر خلاص را زمانی به اقتصاد کشور وارد کرد که طرحی به نام هدفمند کردن یارانه‌ها را به اجرا در آورد؛ اکنون پس از روی کار آمدن دولت روحانی فعالیت‌ها به‌درستی انجام شده و اولین اولویت رفع تحریم‌ها بوده است.

برای رفع بحران اقتصادی نیاز به انتخاب درست است

عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: اکنون برای رفع بحران اقتصادی نیاز به انتخاب درست احساس می‌شود. اقتصاد کشور در حال حاضر در حالت زیان قرار دارد و باید به دنبال حداقل کردن قیمت‌ها باشد؛ این مسیری است که مجلس جدید باید در راستای آن گام بردارد.

همچنین دکتر صفایی‌مقدم در این نشست اظهار کرد: می‌توان گفت حداقل تأثیری که مجلس می‌تواند داشته باشد کم‌شدن یا رفع مزاحمت‌ها برای دولت است. دولت روحانی مسیر خود را به‌ویژه در سیاست خارجی طی کرده است، درحالی‌که اصلاح امور داخلی کشور از اصلاح امور خارجی نیز دشوارتر بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha