• سه‌شنبه / ۴ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۲:۴۹
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 94120402705

سی ان بی سی نوشت

چرا توافق به سبک ایران برای کره شمالی کارایی ندارد ؟

چرا توافق به سبک ایران برای کره شمالی کارایی ندارد ؟

موفقیت توافق هسته‌ای با ایران در سال 2015 خوش‌بینی را در میان قدرت‌های جهان پرورانده است تا بحران کره شمالی را به طریقی مشابه حل کنند.

موفقیت توافق هسته‌ای با ایران در سال 2015 خوش‌بینی را در میان قدرت‌های جهان پرورانده است تا بحران کره شمالی را به طریقی مشابه حل کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری سی ان بی سی، اینکه مقامات رسمی جهانی بخواهند به بن بست کره شمالی خاتمه دهند، قابل درک است. ستیزه جویی این کشور منزوی منبع اصلی ناآرامی بوده است، پیونگ یانگ چهارمین آزمایش هسته‌ای خود را در ماه ژانویه انجام داد و بعد یک موشک دوربرد را در اویل ماه جاری پرتاب کرد. نه تنها چنین رخداد‌هایی پرخاشگری سیاست در درجه اول نظامی کیم جونگ اون رهبر کره شمالی را آشکار می‌سازد، بلکه آنها باعث نگرانی می‌شوند که ممکن است در نهایت کیم به هشدارهای چندین باره اش عمل کند و حمله‌ای را علیه ایالات متحده و دیگر دشمنانش ترتیب دهد.

مذاکرات چند جانبه با هدف خلع سلاح‌ هسته‌ای شبه جزیره کره معروف به گفت و گوهای شش کشور بین ایالات متحده، چین، ژاپن، روسیه، کره شمالی و کره جنوبی از سال 2009 متوقف شده است و از آن پس پیشرفت کمی در این گفت و گوها حاصل شده است. با این حال پیونگ یانگ با وجود تحریم‌های بین‌المللی سخت گیرانه در سال 2012 خود را کشوری هسته‌ای نامید .

این پایگاه خبری در ادامه مدعی شد: برنامه هسته‌ای ایران به یک اندازه برای جامعه بین‌المللی نگران کننده بوده است. سال گذشته، گروه معروف به 1+5 متشکل از ایالات متحده بریتانیا، روسیه، فرانسه، چین و اتحادیه اروپا با موافقت ایران در متوقف ساختن موقتی برنامه هسته‌ای اش در ازای لغو تحریم‌ها به یک پیروزی چشم گیر دست یافت.

بنابراین، اگر این کشورها در رابطه با ایران به موفقیت دست یافتند، چرا در کره شمالی موفقیت نشوند.

تان مینگ هویی محقق دانشگاه تکنولوژیک نانیانگ سنگاپور در این رابطه گفت: از سرگیری گفت و گوهای شش کشور به دلیل مخالفت شدید با هرگونه پیش شرط از سوی سهامداران، به شدت نامحتمل است.

وی اضافه کرد: ایالات متحده می‌خواهد کره شمالی به گفت و گوها باز گردد و پیش از لغو تحریم‌ها خلع سلاح هسته‌ای را انجام دهد و بعد یک معاهده صلح ممکن است بر روی میز قرار گیرد . پیونگ یانگ خواهان آن است که پیش از آنکه به گفت و گو ها بازگردد، نخست تحریم‌ها لغو و معاهده صلح مذاکره شود.

در اواخر هفته خبرهایی منتشر شد که واشنگتن در تلاشی برای ایجاد معاهده صلح تاکتیک‌هایش را تغییر داده بود. در اوایل ماه ژانویه، کابینه اوباما به جای آنکه از این کشور بخواهد پیش از آغاز گفت و گوها نخست زرادخانه هسته‌ای‌اش را کاهش دهد از کره شمالی خواست تا برنامه‌های تسلیحاتی بخشی از مباحث باشد. طبق گزارش‌های رسیده پیونگ یانگ این پیشنهاد را رد و سپس چند روز بعد بمب هیدروژن ادعایی خود را آزمایش کرد.

علاوه بر این شرایط برای ایران و کره شمالی متفاوت است.

تانگ مینگ هویی اشاره کرد که ایران از ذخایر کافی مواد شکاف پذیر برای تولید سلاح هسته‌ای برخوردار نبود اما پیونگ یانگ در حال حاضر زرادخانه‌ی مطمئنی در اختیار دارد که به آن به عنوان برگ برنده برای کسب حمایت و پشتوانه‌ می‌نگرد. کره شمالی کمتر به تجارت خارجی و دسترسی به سیستم مالی بین‌المللی وابسته است، در حالیکه ایران به صادرات انرژی وابسته است.

همچنین پیونگ یانگ از حمایت اقتصادی چین برخوردار است . در حالیکه ایران کاملا مجبور بود تا به تنهایی روی پای خود بایستد، پکن تنها متحده کره شمالی بزرگترین شریک تجاری و منبع غذایی اولیه به شمار می‌رود و موجب می‌شود که چین تنها کشوری باشد که در کره شمالی منزوی نفوذ دارد.

روابط ویژه‌اش با کره شمالی چین را به حامی این کشور در گفت و گوهای شش کشور بدل کرده است.

در پی پرتاب موشک در هفتم فوریه، وزارت خارجه چین خواستار گفت و گو بین کشورهای بین‌المللی برای تضمین ثبات منطقه‌ای شد.

آلاستیر نیوتن، تحلیل گر مسایل سیاسی در این رابطه گفت: اگر چه چین ممکن است از کره شمالی خشمگین باشد اما احتمالا در برابر تحریم‌های سخت‌تر مقاومت می‌کند و به ایالات متحده فشار می‌آورد تا گفت و گوهای به اصطلاح شش کشور را ادامه دهد.

با این حال خبرهای اخیر ممکن است تغییراتی را نشان دهد. رسانه‌های کره جنوبی روز دوشنبه گزارش دادند که چندین بانک چینی حسابهای متعلق به کره شمالی را مسدود کرده‌اند که به عنوان تحریم‌های اضافی تعبیر می‌شود.

وی اضافه کرد: ‌در هر صورت درخواست چین برای حل دیپلماتیک بعد از این که پیونگ یانگ درخواست واشنگتن را در ماه گذشته رد کرد، احتمالا به گوش ایالات متحده نخواهد رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha