• سه‌شنبه / ۴ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۶:۲۰
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 94120402959
  • خبرنگار : 71411

معاون حقوقی قوه قضائیه:

در آینده قوه قضاییه از نظر بودجه با مشکل مواجه می‌شود

در آینده قوه قضاییه از نظر بودجه با مشکل مواجه می‌شود

معاون حقوقی قوه قضائیه گفت: در آینده قوه قضاییه از نظر بودجه و امکانات با مشکل مواجه خواهد شد.

معاون حقوقی قوه قضائیه گفت: در آینده قوه قضاییه از نظر بودجه و امکانات با مشکل مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ذبیح‌الله خدائیان با حضور در همایش «تبین برنامه ششم اقتصادی» گفت: احکام قضایی و حقوقی در ماده 24 برنامه ارائه شده از سوی دولت عنوان شده است که بر اساس آن کلیه دعاوی مربوط به عدم اجرای مفاد اسناد رسمی باید در ثبت بررسی شود.

وی ادامه داد: به طور قطع این ماده در شورای نگهبان با مشکل مواجه می‌شود و شورای نگهبان به آن ایراد خواهد گرفت. ما در این خصوص در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس پیشنهادی را ارائه دادیم که تقریباً مورد موافقت قرار گرفته است.

وی با اشاره به موضوع زندان‌زدایی در برنامه دولت، گفت: نباید تکلیفی را بر دوش قوه قضائیه بگذاریم که توان انجام آن تکلیف وجود ندارد. وقتی می‌گوییم باید سالانه 10 درصد از جمعیت زندان‌ها کاسته شود این سئوال مطرح می‌شود که آیا قوه قضائیه در ارتکاب جرم و نوع آن دخیل است؟

معاون حقوقی قوه قضائیه ادامه داد: قوه قضائیه به پرونده افرادی که مرتکب جرم می‌شوند رسیدگی می‌کند و ممکن است این رسیدگی منجر به بازداشت شدن شخص شود.

وی با اشاره به موضوع جذب سالانه 500 قاضی در دستگاه قضایی، گفت: ما به دولت پیشنهاد دادیم به همراه هر قاضی سه کارمند نیز جذب شوند که مجموعاً هزار نفر می‌شوند که هنوز موافقت نکرده‌اند.

وی با اشاره به موضوع بودجه خاطرنشان کرد: قوه قضاییه پیشنهاد داد که در برنامه ششم توسعه بودجه قوه قضاییه معادل 3 درصد بودجه عمومی کشور باشد، اما کارگروه احکام حقوقی و قضایی برنامه ششم با پیشنهاد مذکور مخالفت کرده و پیشنهاد جدیدی را مطرح کرده است که بودجه سالانه قوه قضاییه معادل 5 درصد اعتبارات هزینه‌ای بودجه عمومی دولت باشد که قوه قضاییه با این پیشنهاد موافقت کرد، اما دولت در لایحه برنامه ششم آن را حذف کرده است.

خداییان افزود: از طرف دیگر در برنامه ششم اختصاص بودجه درآمد هزینه‌ای به دستگاه‌ها ممنوع شده و این موضوع باعث می‌شود که مجلس در مواردی که دولت بودجه پیشنهادی قوه قضاییه را کاهش می‌دهد، توان افزایش بودجه درآمد - هزینه‌ای قوه قضاییه را نداشته باشد؛ لذا در آینده این قوه از نظر بودجه و امکانات با مشکل مواجه خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha