• چهارشنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 94120503560
  • خبرنگار : 71411

/امضای یادداشت تفاهم همکاری میان ایران و عراق/

سراج: کشورهای غربی در رابطه با پولشویی فقط شعار می‌دهند

سراج: کشورهای غربی در رابطه با پولشویی فقط شعار می‌دهند

رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: کشورهای غربی در رابطه با مبارزه با پولشویی شعارهایی می‌دهند اما در عمل همکاری با کشورهای در حال توسعه ندارند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: کشورهای غربی در رابطه با مبارزه با پولشویی شعارهایی می‌دهند اما در عمل همکاری با کشورهای در حال توسعه ندارند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناصر سراج در مراسم امضای یادداشت تفاهم همکاری در زمینه بازرسی بین ایران و عراق، گفت: سازمان بازرسی کل کشور بر اساس اصل 174 قانون اساسی تشکیل شده و مسئولیت نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین را بر عهده دارد. ما وظیفه مبارزه با فساد را هم در شرح وظایف خود داریم که در این وظایف با کشور عراق مشابهت داریم و مشترک هستیم.

رییس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: در دیداری که با رئیس دستگاه بازرسی عراق داشتم تلاش کردیم تا کشور عراق را متقاعد کنیم به عضویت سازمان آمبودزمان آسیایی در بیاید. همانطور که 37 سال پیش پس از سرنگونی طاغوت بسیاری از اموال ایران توسط عده‌ای فراری از کشور خارج شده و امروز به همراه فراری‌ها در کشورهای خارجی است. در عراق نیز پس از سال 2003 این اتفاق رخ داد و میلیاردها میلیارد سرمایه عراق به کشورهای خارجی برده شد.

سراج گفت: تلاش داریم تا با کمک آمبودزمان آسیایی و همکاری‌های بین‌المللی کشورهارا نسبت به بازگرداندن آن افراد و اموال متقاعد کنیم و این موضوع را در برخی از جلسات نظیر مذاکرات روسیه پیگیری کردیم.

وی افزود: کشورهای غربی در رابطه با پولشویی شعارهایی می‌دهند اما در عمل همکاری با کشورهای در حال توسعه ندارند. امیدواریم در ژاپن و چین که ادامه جلسات مبارزه با فساد است بتوانیم افرادی که تابعیت مضاعف گرفته‌اند را به کشور بازگردانیم. عمده مطالب تفاهم‌نامه میان ایران و عراق درباره افرادی بود که پس از فرار موفق به اخذ تابعیت مضاعف شدند و همین مشکل مشترک ما و کشور عراق است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا از میزان اموال غارت شده اطلاعی دارید و آیا برای بازگرداندن افراد خانواده طاغوت هم تلاش خواهید کرد گفت: میزان و تقویم صحیح اموال در دست نیست اما به طور قطع میلیاردها دلار از سرمایه‌های ایران به خارج از کشور برده شده است که ما تلاش می‌کنیم تا آنجا که ممکن است بازگردانده شود.

سراج تصریح کرد: زمانی که اموال توسط خانواده طاغوت از کشور خارج شد ما وارد هشت سال جنگ تحمیلی شدیم و مسئولان ما نتوانستند در آن جبهه به دنبال اموال از دست رفته باشند؛ در واقع خیلی از ابرقدرت‌ها اجازه نخواهند داد که رابطه ما با کشورها حسنه شود اما ما کار خود را شروع کرده‌ایم و امیدواریم با همکاری کشور عراق اموالی که اوایل انقلاب به یغما رفته را به نحوی به کشور بازگردانیم.

رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: کشور عراق جزو آمبودزمان نیست و ما این درخواست را از آنها خواهیم داشت ولی در رابطه با مبارزه با فساد با مسئولین عراق مذاکره داشته‌ایم و امیدواریم بعد از امضای تفاهم‌نامه بتوانیم همکاری بیشتری داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، حسن نعمه یاسر الیاسری رئیس دستگاه بازرسی عراق در جلسه امضای تفاهم همکاری در زمینه بازسی و مبارزه با فساد، گفت: عراق پس از سال 2003 می‌خواهد با فساد مبارزه کند که امیدواریم ارتباط با ایران و انعقاد تفاهم‌نامه در این زمینه برای هم‌افزایی و مبارزه با فساد باشد.

وی تصریح کرد: ارتباط موثر با ایران برای استفاده از تجربیات این کشور در زمینه مبارزه با فساد یکی از اهداف اصلی این دیدار و امضای تفاهم‌نامه‌ها بوده است. فساد در دنیا در حال رشد است و باید برای از بین بردن آن در سطح دنیا اقداماتی را انجام داد.

رییس دستگاه بازرسی عراق خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با دستگاه‌ها و امکانات موجود با فساد مبارزه کنیم؛ در واقع کشور ایران تجربیات خوبی در این زمینه دارد و عراق 2003 نیز تجربه‌های جدیدی را بدست آورده است و امضای این تفاهم‌نامه باعث هم‌افزایی خواهد شد.

وی افزود: یکی از اهداف امضای تفاهم، استرداد اموال عمومی است که از کشور خارج شده؛ چرا که میلیاردها دینار از عراق خارج شده و ما سعی می‌کنیم که با امضای این تفاهم‌نامه اموال را به کشور بازگردانیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha