• چهارشنبه / ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 94121208106
  • منبع : نمایندگی خراسان شمالی

بازار ارزانم آرزوست...!

بازار ارزانم آرزوست...!

ایسنا/خراسان شمالی گرچه کمتر از 18روز دیگر به شب عید مانده است و این روزها تکاپو و جنب و جوش عجیبی در بازار افتاده است و در این میان، گرانی و سودجویی عده‌ای، موجب نارضایتی بخش قابل توجهی از طبقه متوسط و ضعیف جامعه شده است.

گرچه کمتر از 18روز دیگر به شب عید مانده است و این روزها تکاپو و جنب و جوش عجیبی در بازار افتاده است و در این میان، گرانی و سودجویی عده‌ای، موجب نارضایتی بخش قابل توجهی از طبقه متوسط و ضعیف جامعه شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان‌شمالی، این روزها اگر قدمی در بازار بجنورد بزنی صحنه‌های زیادی را می‌شود دید؛ از تلاش‌ فروشندگان برای آب کردن تتمه اجناسشان گرفته تا صف همیشه شلوغ عابربانک‌ها و خیلی موارد دیگر…

اما اگر با نیتی غیر از خرید سرکی به بازار شهرمان بزنیم این صحنه‌ها تغییر می‌کند و البته اگر با هدف دیدن شور و شوق مردم برای خرید باشد صحنه‌ها کمی عاطفی‌تر هم می‌شود، یکی از این صحنه‌ها که کم هم نیست اشک‌های جاری کودکانی است که سرشان برای خرید عید بی‌کلاه مانده است و فریب وعده‌های از سر ناچاری پدرانشان را خورده‌اند، پدرانی که فکر نمی‌کردند گرانی این روزها این چنین عرق شرم را بر پیشانیشان در جلو فرزندانشان بنشاند.

در این شب‌ها بازار بجنورد مکانی می‌شود برای خرید عید مردم و همین مردم به جای اینکه غبار خستگی‌های یکساله را از دل و جان خسته خود بزدایند و این روزهای پایانی سال را با گشاده‌رویی به استقبال بهار بروند باید با افزایش قیمت دست و پنجه نرم کنند؛ افزایش قیمتی که نه تنها در بجنورد بلکه در بیشتر شهرهای استان شاهد آن هستیم و برخلاف وعده‌هایی که مسئولان برای نظارت بر بازار به مردم می‌دهند عملاً شاهد هستیم که افزایش قیمت در روزهای پایانی سال بیشتر برای مردم شاخ و شانه می‌کشد.

صداقتی یکی از شهرندان بجنوردی در گفت‌وگو با ایسنا منطقه خراسان‌شمالی، با اشاره به اینکه چند روز پبش در یکی از فروشگاه‌های بجنورد بلوزی را قیمت کرده که نرخ آن 130 هزار تومان بوده است، گفت: هم اکنون قیمت پوشاک در بیشتر فروشگاه‌های این شهر افزایش یافته است. مگر حقوق مردم این شهر چقدر است که فقط یکی از اعضای خانواده بتواند یک بلوز را با این قیمت خریداری کند. از سوی دیگر تعدادی از فروشگاه‌ها نیز برخی از کالاهای خود را حراج کرده‌اند که به عنوان مثال قیمت یک بلوز در یکی از این حراجی‌ها 70هزار تومان بوده است.

وی ادامه داد: قیمت پوشاک در این شهر بالاست و خانواده‌ها توان خرید اجناس با کیفیت و با دوام را ندارند و مجبور هستند اجناس مورد نیاز خود را از فروشگاه‌هایی خریداری کنند که قیمت‌های آن‌ها ارزان اما بی‌کیفیت است.

معصومی، یکی دیگر از شهروندان در ادامه اظهار کرد: قیمت کفش در این شهر از 100 هزار تومان فراتر رفته و امکان خرید برای ما وجود ندارد. برخی از فروشگاه‌ها نیز اجناس بی‌کیفیت خود را از تولیدی‌های مشهد و یا بازارهای آستارا آورده و آن‌ها را به جای اجناس باکیفیت تهران و با قیمت بالا به مردم عرضه می‌کنند. حتی برخی از فروشندگان اجناس خود را به جای کالاهای ترک جا می‌زنند و قیمت‌های نجومی را بر روی کیف، کفش و پوشاک می‌گذارند.

ایمانی یکی دیگر از شهروندان بجنوردی گفت: به خاطر بالا بودن قیمت اجناس عید نوروز در این شهر مجبور شده‌ام تا به سراغ اجناس حراجی شهر مشهد مراجعه کنیم اما به خوبی می‌دانیم که این نوع کالاها عمری بیشتر از دو، سه ماه ندارند.

وی تصریح کرد: مشکل فقط در پوشاک، کیف و کفش نیست. شنیده شده قیمت یک کیلوگرم آجیل درجه یک را باید با قیمت 74هزار تومان خریداری کنیم اما توان پرداخت 148 هزار تومان پول برای خرید دو کیلوگرم آجیل وجود ندارد و باید به سراغ آجیل‌های بی‌کیفیت و مانده فروشگاه‌ها برویم تا بتوانیم با قیمت ارزان تر خریداری کنیم.

مجتبی مهرآبادی، رئیس اداره اصناف سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه خراسان‌شمالی، با اشاره به اینکه افزایش قیمت در بجنورد علل مختلفی دارد، توضیح داد: بالا بودن اجاره بهای مغازه‌ها یکی از علت‌های اصلی افزایش قیمت کالا در این شهر است.

وی بیان کرد: فروشندگان می‌توانند با توجه به نوع صنف، کالاهای خود را با 10 تا 30 درصد سود به فروش برسانند، اما از سوی دیگر هر ماه باید 2 میلیون تومان اجاره بهای فروشگاه خود را بپردازند.

مهرآبادی با اشاره به اینکه از سوی دیگر مبادی ورودی کالا در استان متنوع است، گفت: بجنورد فقط توزیع کننده کالاهای شهرهای مشهد، تهران و آستاراست اما درجه‌بندی و برندهای این کالاها مشخص نیست. اگر این امر مشخص می‌شد مشکل گران فروشی این شهر نیز تا حدودی رفع می‌شد.

وی افزود: برنامه‌ریزی کشور بر این است تا به سوی ایجاد فروشگاه‌های بزرگ و فروشگاه‌های زنجیره‌ای با برندهای خاص برود که با رسیدن به این هدف به دلیل اینکه نظارت‌ها بر روی آن شبکه‌ها زیادتر می‌شود معضل گرانی نیز حل خواهد شد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که متاسفانه برخی فروشندگان، کالاهای بی‌کیفیت خود را به جای کالاهای باکیفیت تهران معرفی کرده و قیمت بالایی نیز اعلام می‌کنند، ادامه داد: این نوع موارد در برخی از فروشگاه‌ها مشاهده شده و این نوع مسائل به وجدان کاری فروشنده برمی‌گردد اما زمانی‌که بازار بجنورد رقابتی شود خود مردم، ناظران عالی بر روی قیمت‌ها خواهند بود.

مهرداد داود زاده، رئیس اداره نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه خراسان‌شمالی با اشاره به اینکه کمیته نظارت و تنظیم بازار کالاهای شب عید برعهده این سازمان گذاشته شده است، اظهار کرد: گشت زنی‌های مشترک با همکاری برخی سازمان‌های ذیربط همچون تعزیرات بر روی مکان‌هایی همچون واحدهای اقامتی، جایگاه‌های سوخت و مراکز اقامتی انجام شده و تذکرات لازم به آنها داده شده است.

وی افزود: از تاریخ 15اسفند، این گشت زنی‌ها تشدید خواهد شد و در صورت مشاهده هرگونه تخلفی از سوی این مکان‌ها، با شدت با آن برخورد خواهد شد. علاوه بر آن در حال حاضر صبح و بعد از ظهر، نیروهای بازرسی این سازمان و اتاق اصناف فعال شده و بر فروشگاه‌های سطح شهر نظارت‌های لازم را انجام می‌دهند تا جلوی بروز تخلفات احتمالی را بگیرند.

داود زاده با تاکید بر اینکه باید بحث گرانی را از گران فروشی جدا کنیم، اظهار کرد: هم اکنون گرانی در تمامی کشور وجود دارد و ما فقط می‌توانیم جلوی گرانفروشی فروشگاه‌ها را بگیریم.

این مقام مسئول تصریح کرد: گرانفروشی، عدم درج قیمت و عدم صدور فاکتور بیشترین تخلفاتی بوده که از سوی فروشگاه‌های استان در ایام خریدهای نوروزی اتفاق افتاده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۱۲-۱۲ ۱۴:۲۰

زنده باد برجام !!!!!