• شنبه / ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۷:۲۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 94121509851
  • خبرنگار : 71443

اورشلیم پست: ترکیه به دنبال روابط نزدیک‌تر با ایران است

اورشلیم پست: ترکیه به دنبال روابط نزدیک‌تر با ایران است

یک روزنامه صهیونیستی با اشاره به سفر نخست‌وزیر ترکیه به ایران نوشت: با وجود باقی ماندن اختلافات میان تهران و آنکارا بر سر سوریه، ترکیه به دنبال روابط نزدیک‌تر با ایران است.

یک روزنامه صهیونیستی با اشاره به سفر نخست‌وزیر ترکیه به ایران نوشت: با وجود باقی ماندن اختلافات میان تهران و آنکارا بر سر سوریه، ترکیه به دنبال روابط نزدیک‌تر با ایران است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه اورشلیم پست، اولین سفر نخست‌وزیر ترکیه به ایران در دو سال گذشته ممکن است کمکی به رفع اختلافات عمیق بر سر سوریه نکند، اما با توجه به لغو تحریم‌های ایران و دستاوردهای اصلاح‌طلبان در انتخابات اخیر ایران به افزایش روابط تجاری میان دو کشور کمک می‌کند و راه را برای یک توسعه اقتصادی هموار می‌کند.

ترکیه که یکی از قدرت‌های اقتصادی منطقه به‌شمار می‌آید، می‌تواند یکی از ذی‌نفعان در شرایطی باشد که حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران توانسته با دستاوردهای اصلاح‌طلبان جایگاه خود را تقویت کند و خواهان تقویت بخش خصوصی است و از سرمایه گذاران خارجی استقبال می‌کند.

تجارت و همکاری در بخش انرژی اصلی‌ترین موضوع در دستور کار سفر احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه به همراه وزیران انرژی و توسعه و دیگر مقامات بلندپایه و رهبران تجاری این کشور به ایران است اما اختلافات در خصوص سوریه نیز همچنان وجود دارد چرا که ایران از بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه حمایت و ترکیه از مخالفان که اغلب سنی هستند پشتیبانی کرده است.

یک مقام ارشد دولت ترکیه به اورشلیم پست گفت: ما در منقطه‌ای با مشکلات بسیار بزرگ و عمیق همراه با تحولاتی در خاورمیانه هستیم، بنابراین نباید انتظار داشت که دو کشور بر سر تمام مسائل با یکدیگر اتفاق نظر داشته باشند.

این مقام ترک که خواست فاش نشود افزود: ما انتظار نداریم که تمام اختلافات را در یک نشست حل کنیم اما اکنون لازم است که روابط‌مان را پیش ببریم، مسائل منطقه‌یی به ویژه سوریه و افزایش همکاری تجاری و اقتصادی اصلی‌ترین موضوع گفت‌وگوهاست.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، روابط تجاری ایران و ترکیه از 22 میلیارد دلار در سال 2012 به کم‌تر از نیمی از این مبلغ در سال گذشته رسیده است. وزیر انرژی ترکیه ماه گذشته به رویترز گفت که آنکارا قصد دارد سقف مبادلات تجاری میان دو کشور تا سال 2023 را به 30 میلیارد دلار برساند.

یک منبع در صنعت خودروی ترکیه که اخیرا چندین بار به ایران سفر کرده است نیز گفت که ایرانی‌ها به شدت برای همکاری‌های آینده آماده‌اند و این کشور فرصت‌هایی واقعی را عرضه می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha