• سه‌شنبه / ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 94121811715
  • خبرنگار : 71443

کربی: تکرار می‌کنم نشانه‌ای مبنی بر عدم پایبندی ایران به برجام وجود ندارد

کربی: تکرار می‌کنم نشانه‌ای مبنی بر عدم پایبندی ایران به برجام وجود ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تاکید بر این‌که آن‌چه درباره برجام اهمیت دارد، پایبندی ایران به تعهداتش است، گفت: نشانه‌ای دال بر این‌که تهران به اجرای تعهداتش ادامه نمی‌دهد وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تاکید بر این‌که آن‌چه درباره برجام اهمیت دارد، پایبندی ایران به تعهداتش است، گفت: نشانه‌ای دال بر این‌که تهران به اجرای تعهداتش ادامه نمی‌دهد وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز دوشنبه خود در پاسخ به سوالی درباره اظهارات یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که گفته است در گزارشاتش درباره ایران دیگر وارد جزئیاتی که پیش از توافق هسته‌ای می شدیم، نخواهیم شد و آیا وی مجاز به چنین کاری است و روند گزارش دهی آژانس از برنامه هسته‌ای ایران تغییر کرده است، گفت: ابتدا باید بگویم این وظیفه آژانس است که درباره ارزیابی خود از پایبندی ایران به تعهداتش در قالب برنامه جامع اقدام مشترک پاسخگو باشد و حق آن‌ها است که پاسخ بدهند. آن چیزی که برای ما اهمیت دارد پایبندی ایران است. بنابراین نمی‌خواهم وارد این بحث بشوم که آیا گزارش دهی پیش از این جزئی‌تر بوده یا اکنون چگونه است.

کربی تاکید کرد: آژانس باید در این باره پاسخگو باشد. اما مهم برای ما، پایبندی ایران به تعهداتی است که در برجام این کشور متعهد به انجام آن شده است و ما باید این پایبندی را شاهد باشیم. همچنان‌که که تکرار می‌کنم آژانس خود باید درباره گزارشاتش پاسخگو باشد باز هم تکرار می‌کنم که ما هیچ شواهدی که نشان دهد ایران به تعهدات خود بر اساس برجام عمل نمی‌کند، نداریم و این موضوع از هر چیز برای ما مهم‌تر است.

وی در پاسخ به سوال تکراری خبرنگار درباره اینکه آمانو گفته گزارش‌های آژانس در مقایسه با زمان پیش از توافق کمتر به جزئیات می‌پردازند، تصریح کرد: هیچ اطلاعی از این موضوع ندارم. باید از آژانس بپرسید. این آقای آمانو است که باید درباره جزئیات گزارشاتش توضیح دهد. تا جایی که من می‌دانم این گزارش هم محرمانه بوده و درباره محتوای آن سخنی در میان نیست. شما دارید از من می‌خواهید به میزان وارد شدن گزارش آژانس به موضوع ایران نمره بدهم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد: چیزی که برای ما اهمیت دارد این است که ایران به توافق پایبند می‌ماند و تا زمانی که این کشور به توافق پایبند است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این پایبندی را راستی‌آزمایی می‌کند دیگر بحثی باقی نخواهد ماند. نمی‌دانم شما درباره کدام جزئیات صحبت می‌کنید. شاید جزئیات اکنون در مقایسه با گذشته دیگر قابل دسترس نباشند اما وارد این بحث نمی‌شوم که آیا گزارش آژانس بیشتر به جزئیات پرداخته است یا کمتر. چیزی که می‌توانم به شما بگویم این است که آن چه برای ما اهمیت دارد اطمینان یافتن از پایبندی ایران به تعهدات طبق برجام است. هیچ نشانه ای هم وجود ندارد که این کشور به تعهداتش پایبند نبوده است.

کربی با تاکید بر این‌که آقای آمانو باید درباره جزئیات گزارش آژانس پاسخگو باشد، افزود: گزارش هر چه می‌خواهد باشد، اگر آمانو از جزئیات مورد نظرش راضی نباشد، ساز و کارهایی وجود دارد که این موضوع را مطرح کند. فرض کنیم که شما درست می‌گویید و گزارشات قرار است در مقایسه با گذشته کمتر به جزئیات بپردازند. این بدان معنی نیست که شیوه‌های راستی‌آزمایی که هم اکنون وجود دارد از شیوه‌هایی که پیش از این بوده کمتر وارد جزئیات می‌شوند. هنوز هم همان دسترسی بی‌سابقه را در زمینه اطلاعات و دانش برنامه هسته‌ای ایران در اختیار داریم؛ دسترسی به معادن، انبارها و سانتریفیوژها. چیزی تغییر نکرده است. هنوز هم بر اساس این توافق داریم هر روز 24 ساعت و هفت روز هفته بر برنامه هسته‌ای ایران نظارت می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری با همان مضمون، با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای کشورمان، گفت: به شما اطمینان می‌دهم که بر اساس توافق هسته‌ای ایران هیچ گاه به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند و باید این نکته را هم در نظر داشت که برخی از عناصر این توافق محرمانه است اما درباره چگونگی گزارش دهی آژانس، این اولین باری است که چنین مطلبی را می‌شنوم و می‌توانم در آینده پاسخ بدهم و تاکید می کنم بی سابقه‌ترین رژیم بازرسی و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد و این کشور تاکنون به همه تعهداتی که بر اساس این توافق باید انجام می‌داده، عمل کرده است.

جان کربی در پاسخ به سوالی درباره انتخابات اخیر ایران و این‌که آیا دولت آمریکا می‌خواهد موضع گیری کند یا نه، گفت: خیر، به نظر من باید به دولت تهران فرصت دهیم به جمع بندی برسد. نتیجه انتخابات هنوز جمع بندی نشده است. تا جایی که می‌دانم تا امروز دولت ایران موضعی رسمی در قبال نتایج انتخابات اتخاذ نکرده است، بنابراین ما هم پیش از هر گونه اظهار نظر، منتظر می مانیم ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره این‌که رئیس جمهور روحانی درخصوص نتیجه انتخابات صحبت کرده است، بیان کرد: سخنرانی روحانی را ندیده‌ام. تا امروز نه دولت آمریکا و نه دیگر کشورها درباره نتیجه انتخابات ایران موضع گیری نکرده‌اند. دولت ایران هم واکنش رسمی یا بیانیه‌ای درباره نتایج نداشته است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره یک گزارش روزنامه نیویورک تایمز که در آن ادعا شده است، واشنگتن پیش از حمله به عراق با تهران ارتباط برقرار کرده و خواستار استفاده از حریم هوایی این کشور شده است، گفت: این گزارش برگرفته از یک کتاب است و باید نویسنده کتاب را بیابید و از او درباره ادعاهایش بپرسید من اطلاعی در این باره ندارم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha