• جمعه / ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 94122113676
  • خبرنگار : 71443

اوباما: عربستان باید خاورمیانه را با ایران قسمت کند

اوباما: عربستان باید خاورمیانه را با ایران قسمت کند

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: عربستان و ایران باید در خاورمیانه به یک راهکار موثر برای تقسیم همسایگی دست پیدا کنند.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: عربستان و ایران باید در خاورمیانه به یک راهکار موثر برای تقسیم همسایگی دست پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگوی تفصیلی با نشریه آتلانتیک با بیان این‌که عربستان به عنوان کشوری که نیمی از جمعیت خود را سرکوب می‌کند نمی‌تواند در دنیای مدرن زندگی کند‌، تاکید کرد عربستان باید خاورمیانه را با ایران قسمت کند.

این نشریه که گفت‌وگوی خود را با باراک اوباما به صورت یک مقاله تحت عنوان دکترین اوباما، منتشر کرده است، در بخشی از مقاله خود درباره روابط ایران و عربستان و خاورمیانه آورده است: صبوری رییس جمهور اوباما در مقابل عربستان سعودی چندان زیاد نبوده است. وی در نخستین تحلیل سیاست خارجی خود در سال 2002 در یک راهپیمایی ضد جنگ در شیکاگو خطاب به بوش گفت که آیا جنگ می خواهید؟ ابتدا مطمئن شوید که کشورهای به اصطلاح متحدمان در خاورمیانه، یعنی سعودی‌ها و مصری‌ها سرکوب مردم خودشان را متوقف می‌کنند.

اکنون این روزها نیز در کاخ سفید برخی اوقات شنیده می‌شود که مقامات شورای امنیت ملی دولت اوباما به گردشگران یاد آوری می‌کنند، اکثر هواپیمارباهای 11 سپتامبر سعودی بوده‌اند، نه ایرانی و خود اوباما نیز علیه زن ستیزی در عربستان موضع گیری می‌کند و در خفا می‌گوید: کشوری که نیمی از جمعیت خود را سرکوب می کند، نمی‌تواند در دنیای مدرن زندگی کند.

به نوشته نشریه آتلانتیک، ناراحتی اوباما از سعودی‌ها بیانگر تحلیل وی از سیاست و قدرت در خاورمیانه است. وقتی به اوباما گفته شد که در مقایسه با دیگر رؤسای جمهور آمریکا کمتر کنار عربستان در مناقشه‌اش با ایران قرار می‌گیرد، وی مخالفت نکرده و گفت: ایران از سال 1979 دشمن آمریکا بوده و تهدیدی واقعی برای اسرائیل و بسیاری از متحدان ما است. این کشور در همه نوع فعالیت مخرب دست دارد و نظر من هیچ‌وقت این نبوده است که ما باید متحدان سنتی خود را در برابر ایران رها کنیم.

وی در ادامه با ادعای این‌که رقابت میان سعودی‌ها و ایرانی‌ها کمک کرده است تا جنگ‌های نیابتی و هرج و مرج در سوریه، عراق و یمن ایجاد شود، گفت: سعودی‌ها باید خاورمیانه را با دشمنان ایرانی خود سهیم شوند. ما علاوه بر دشمنان، به دوستان خود نیز می‌گوییم که باید روش موثری برای سهیم شدن همسایگی بیابند و نوعی صلح سرد برقرار کنند.

اوباما افزود: این رویکرد که به دوستان خود بگوییم شما راست می‌گویید و ایران منبع همه مشکلات است و ما از شما حمایت می‌کنیم، اساساً به این معنا خواهد بود که این تنش‌های فرقه‌ای ادامه یابد و شرکای ما در خلیج فارس، یعنی دوستان سنتی‌مان نمی‌توانند به تنهایی شعله‌های آتش را خاموش کنند و پیروز شوند. همچنین بدین معناست که ما باید وارد میدان شویم و با استفاده از نیروی نظامی خود برای آن‌ها امتیاز بگیریم و این نه به نفع آمریکاست نه به نفع خاورمیانه.

رییس جمهوری آمریکا در بخشی دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا سعودی‌ها دوستان شما هستند، از دادن جواب صریح خودداری کرد، لبخند زد و گفت: این مسئله بسیار پیچیده است.

آتلانتیک در ادامه مقاله خود که در آن به تصمیمات سخت و دشوار اوباما درباره نقش آمریکا در جهان پرداخته است، نوشت: اوباما معتقد است که یکی از مخرب‌ترین نیروها در خاورمیانه، قبیله گری است، نیرویی که هیچ رئیس جمهوری قادر به خنثی کردن آن نیست. از نظر اوباما این مسئله عامل اصلی مشکلات خاورمیانه است.

این نشریه آمریکایی همچنین با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در ژوییه سال 2015 در وین میان این کشورها حاصل شد، نوشت: توافق هسته‌ای نشان داد که اوباما از خطر کردن نمی‌گریزد. هرچند برخی منتقدان می‌گفتند که تلاش اوباما برای رسیدن به توافق با ایران به این دلیل بوده است که وی رویایی برای بهبود روابط ایران-آمریکا دارد، اشتیاق اوباما برای توافق هسته‌ای به همان اندازه که بر مبنای بدبینی بود، بر اساس خوش‌بینی نیز بود.

به نوشته آتلانتیک، اوباما در برخورد با حکومت سوریه نیز که مورد حمایت ایران و سوریه قرار دارد، روی این شرط بندی کرد که هزینه اقدام مستقیم واشنگتن در سوریه بالاتر از هزینه بی عملی خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha