• سه‌شنبه / ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 94122515680
  • منبع : نمایندگی مازندران

گره‌های فراموشی بر تارک جاجیم آلاشت

گره‌های فراموشی بر تارک جاجیم آلاشت

ایسنا/مازندران تار را در پود وجودیی‌اش گره زد و زیبا‌ترین نقش‌ها با سرانگشتان زیبایش به وجود آمد، نقش و نگارهایی که هرکدام وجود خالق را فریاد می‌زند.

تار را در پود وجودیی‌اش گره زد و زیبا‌ترین نقش‌ها با سرانگشتان زیبایش به وجود آمد، نقش و نگارهایی که هرکدام وجود خالق را فریاد می‌زند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران؛ 25 سال است که زندگی وی با تار و پود گره خورده است تا بگوید هنر نزد ایرانیان است و بس! تا هنر اصیل مازندران را حفظ کند اما انگار این روزها با هر گره که نقش را بر تارک پود ماندگار می‌کند، رنگ فراموشی بیشتر از همیشه در این صنعت رخ‌ نشان می‌دهد.

جاجیم زیراندازی دست‌باف از پارچه کلفت است و آن را از نخ‌های رنگین و ظریف پشمی یا پنبه‌ای یا آمیزه‌ای از این دو می‌بافند.

جاجیم بافی درمازندران از گذشته‌های دور رونق داشته و این هنر در آلاشت از توابع شهرستان سوادکوه شهرت جهانی داشته است، اما در عصر صنعت و تکنولوژی این صنعت زیبا که جزء میراث مازندران محسوب می‌شود درحال فراموشی و از بین رفتن است.

نسرین علیزاده از هنرمندان جاجیم باف سوادکوهی که 25 سال است تار و پودها را با مهارت زیادی به هم گره می‌زند تا از آن نقش‌های زیبا خلق کند در گفت‌وگو با ایسنا در مورد این بی‌مهری‌ها گفت: جاجیم بافی از زمان‌های دور یکی از هنرهای بومی آلاشت بوده است و مردمان اینجا با این صنعت بیگانه نیستند، اما هرچه که از گذشته فاصله می‌گیریم این صنعت نیز کمرنگ‌تر از همیشه ادامه حیات می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر میزان عرضه و تقاضا کم شده است و کمتر می‌توان بازار فروش برای این نوع از محصولات پیدا کرد.

این هنرمند افزود: روزگاری آلاشت مهد صنعت جاجیم بوده و بانوان اینجا در بافت آن مهارت ویژه‌ای داشتند اما اکنون بسیاری از کارگاه‌های بافندگی به دلیل نبود بودجه تعطیل شده است و اکنون 3 یا 4 نفر به کار بافندگی درخانه مشغول هستند.

علیزاده خاطرنشان کرد: ساده بافی یا لت‌دار و متکازین از نمونه‌های معروف جاجیم‌های آلاشت است.

وی تصریح کرد: نقش‌های جاجیم به شکل راه راه و از هفت رنگ قرمز، قهوه‌ای، نارنجی، سبز، مشکی، سفید و آبی که بسیار زیبا، درخشان و زنده هستند به وجود می‌آید.

این مربی جاجیم بافی یادآور شد: جاجیم، هم از طریق تار و پود پشمی و هم با تار پنبه‌ای و پود پشمی بافته می‌شود و کاربردهایی مانند زیرانداز، پشتی، سجاده، پتو و رویه کرسی دارد.

علیزاده با اشاره به این‌که طرح‌های روی جاجیم بدون نقشه است و به صورت ذهنی ترسیم می‌شود، گفت: این صنعت می‌تواند به یکی از سوغات‌های مهم شهرستان سوادکوه تبدیل شود تا رونقی دوباره گیرد و چرخ دستگاه‌های بافندگی دوباره چرخش را آغاز کند.

وی افزود: فراهم کردن تسهیلاتی برای هنرمندان این صنعت برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، فراهم کردن بازارفروش، اهدای تسهیلات بانکی به هنرمندان این صنعت برای بازگشایی کارگاه‌های بافندگی، اهدای کارت مهارت و بیمه به هنروران و کارآموزان این صنعت می‌تواند احیاکننده این صنعت به فراموشی سپرده شده باشد.

با تلفیق میراث فرهنگی و صنایع دستی، صادرات جاجیم رونق خود را از دست داد

رضا دانش‌زاده رییس میراث فرهنگی و گردشگری سوادکوه نیز در گفت‌وگو با ایسنا جاجیم آلاشت را از مهم‌ترین صنایع دستی شهرستان سوادکوه دانست و بیان کرد: روزگاری این محصولات به کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، اندونزی، مالزی، فلیپین و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس صادر می‌شد اما با تلفیق میراث فرهنگی و صنایع دستی صادرات این صنایع رونق خود را از دست داد.

وی تصریح کرد: پس از ترکیب سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی بخش بازرگانی منتفی و ترویج آموزش هنرمندان صنایع دستی در شهرستان گسترش پیدا کرد.

دانش‌زاده گفت: تنها مشکل امروز این صنعت درحال فراموشی، نبود بازار فروش دائمی است، تا از این طریق هنرمندان این صنعت پشتیبانی برای تداوم فعالیت خود داشته باشند.

رییس میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان سوادکوه اظهار کرد: راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع دستی که جزو برنامه‌های مهم برای رشد این صنعت است در آینده‌ای نه چندان دور صورت می‌پذیرد که می‌تواند تا حدودی بحث بازاریابی برای فروش این محصولات را برطرف کند.

دانش‌زاده گفت: سوغات شاخص شهرستان سوادکوه در نوروز بازار امسال جاجیم‌های خوش رنگ و بافت زنان هنرمند سوادکوهی است که امیدواریم استقبال خوبی ازاین صنایع دستی شود.

وی درخصوص ارائه بیمه و کارت مهارت به هنروران صنایع دستی نیز خاطرنشان کرد: براساس دستورالعمل سازمانی هر هنروری که حداقل 2سال سابقه کاری داشته باشد، پس از طی آموزش‌های کامل و کسب مهارت‌های تجربی، آزمون عملی ویژه‌ای را باید پشت سر بگذارد که پس از کسب نمره قبولی در این آزمون کارت شناسایی یا همان کارت مهارت صادر می‌شود و این کارت یکی موارد مورد نیاز مهم بیمه هنرمندان صنایع دستی است و هر هنروری که این فرآیند را طی کند تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، جاذبه‌های مازندران تنها دریا و جنگل نیست، صنایع دستی بافته شده و ساخته شده با تار و پود مردمان این منطقه می‌تواند جاذبه‌ای درآمدزا برای مردمان مازندران باشد اگر اندکی توجه و برنامه‌ریزی در این زمینه صورت گیرد.

گزارش از: سارا ربیعی خبرنگار ایسنای مازندران

*عکس تزیینی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha