• یکشنبه / ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۰:۲۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 95011503606
  • خبرنگار : 71498

واردات آب، ایده دوری که شاید عملی شود!

واردات آب، ایده دوری که شاید عملی شود!

واردات آب؛ ایده‌ای که در سال‌های گذشته به دلیل تشدید بحران آبی روی میز بررسی قرار گرفت در شرایط فعلی بین اما و اگر ها باقی مانده و بعیید نیست که در روزهای نه چندان دور در حوزه آبی وابستگی پیدا کنیم.

واردات آب؛ ایده‌ای که در سال‌های گذشته به دلیل تشدید بحران آبی روی میز بررسی قرار گرفت در شرایط فعلی بین اما و اگر ها باقی مانده و بعیید نیست که در روزهای نه چندان دور در حوزه آبی وابستگی پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا،دو سال پیش بود که به دلیل تشدید تنش آبی، احتمال بررسی گزینه واردات آب از سوی مسولان مختلف مطرح شد و نهایتا وزیر نیروگفت که در حال بررسی واردات آب از کشورهای همسایه هستیم و بحث واردات آب از کشورهای همسایه شمالی در حال بررسی است.

این مساله در مذاکرات صورت گرفته با بن بست احتمالی مواجه شد و بر اساس آخرین گفته های رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا علی رغم مذاکرات صورت گرفته برای این موضوع تا کنون هیچ تصمیم جدی برای واردات آب از کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهای شمالی گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه موضوع واردات آب چند باری در سال های گذشته مطرح شده اما هر بار در حد طرح ایده بوده است، اظهار کرد: مطمئناً در بحثی مثل آب نمی‌توان برای کشور ایجاد وابستگی کرد لذا ما برای تأمین آب در استانهای مختلف برنامه‌هایی داریم که تلاش می‌کنیم با توجه به ظرفیت‌های هر منطقه بتوانیم ظرفیت تأمین آب را افزایش دهیم.

وی افزود: شیرین سازی آب دریا برای استفاده در استانهای ساحلی و بعضاً انتقال آب به استانهای مرکزی در دستور کار قرار دارد که در این زمینه تعدادی پروژه توسط بخش خصوصی اجرا شده و تعدادی نیز در مرحله مطالعه و امکان‌سنجی قرار دارد.

میدانی در پاسخ به اینکه در ابتدای سال گذشته مطرح شد که واردات آب از سه کشور مجاور در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است، گفت: این موضوع نیاز به مطالعات بسیار در بخشهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... دارد و هنوز زود است که بگوییم در این زمینه مطالعات ما تکمیل است و آماده‌ایم تصمیم گیری کنیم.

از سوی دیگر بسیاری از دست‌اندکاران آبی معتقدند که شرایط فعلی بحران آب ممکن است مارا ناچار به واردات آب کند و با توجه به هزینه‌های سنگین انتقال آب بهتر است برای این مساله تدبیر اساسی شود تاجایی‌که به گفته داریوش مختاری کارشناس حوزه آب، پروژه‌های انتقال آب به دلیل هزینه های زیاد نمی تواند همسو با تحقق اقتصاد مقاومتی باشد و با توجه به شرایط فعلی بعید نیست که در آینده نه چندان دور واردات آب در کشور صورت بگیرد.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی کشور در حوزه آبی، اظهار کرد: اگر برای این شرایط تدبیر اساسی لحاظ نشود واردات آب تنها راه نجات کشور از تشنگی خواهد بود لذا اگر هدف این است که به هیچ کشوری وابسته نباشیم مستلزم فکر و عمل است.

همچنین اگر نگاهی به اعداد و ارقام موجود شرایط آبی کشور بیندازیم واردات آب دور از ذهن نخواهد بود، در شرایط فعلی ایران بیش از ۸۰ درصد از آب تجدیدشونده خود را مصرف می‌کند و این در حالی است که اگر کشوری بالاتر از ۶۰ درصد آب تجدید شونده خود را مصرف کند در مرحله بحران آبی قرار قرار گرفته است!

همچنین در شرایط فعلی کل آب‌های استاتیک کشور حدود 500 میلیارد مترمکعب است که 300 میلیارد از این میزان آب شور و 200 میلیارد آن هم آب شیرین فراگرفته و در این زمان بیش از 140 میلیارد مترمکعب از میزان آب شیرین مصرف شده است؛ علاوه‌بر این نیز ایران رتبه‌ی نخست فرسایش خاک را در دنیا به خود اختصاص داده که کمبود آب، پوشش گیاهی و دام از عوامل فرسایش خاک محسوب می‌شود.

علاوه‌بر این 600 دریاچه زیرزمینی در سطح کشور در معرض خشک شدن قرار گرفته که این ها حاکی از قرمز شدن شرایط آبی کشور است ،شرایطی که باید هرچه زود تر ساماندهی شود در غیر این صورت نتایج ناگواری را به همراه خواهد داشت.

با توجه به شرایط فعلی کشور حل بحران آب تنها با تدبیر و عمل یک وزارتخانه تحقق نمی‌یابد و باید برای گذر از این موضوع شرایط کشور را هموار کرد در غیر این صورت واردات آب تنها راه نجات کشور از تشنگی خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha