• سه‌شنبه / ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95011705340
  • خبرنگار : 30057

معاون سازمان انرژی اتمی خبر داد

عرضه 12 دستاورد جدید در روز فناوری هسته‌ای

عرضه 12 دستاورد جدید در روز فناوری هسته‌ای

معاون سازمان انرژی اتمی از طراحی و ساخت دستگاه اولتراسانتریفیوژ برای بخش بالادستی صنعت نفت خبر داد و گفت: این دستگاه برای استفاده در عملیات حفاری مورد استفاده قرار می‌گیرد که در فاز اول اجرای تفاهم‌نامه امضاء شده، 10 دستگاه به پژوهشگاه صنعت نفت عرضه خواهد شد.

معاون سازمان انرژی اتمی از طراحی و ساخت دستگاه اولتراسانتریفیوژ برای بخش بالادستی صنعت نفت خبر داد و گفت: این دستگاه برای استفاده در عملیات حفاری مورد استفاده قرار می‌گیرد که در فاز اول اجرای تفاهم‌نامه امضاء شده، 10 دستگاه به پژوهشگاه صنعت نفت عرضه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، علی‌اصغر زارعان در نشست امضای تفاهم‌نامه با پژوهشگاه صنعت نفت، امضای این تفاهم‌نامه را در راستای رفع نیازهای پژوهشی، تحقیقاتی و تجهیزاتی ذکر کرد و افزود: امروز با توجه به این که در آستانه روز فناوری هسته‌ای هستیم، تفاهم‌نامه‌ای میان این سازمان با پژوهشگاه صنعت نفت و شرکتهای وابسته به سازمان انرژی اتمی منعقد می‌شود.

وی این تفاهم‌نامه را شامل 11 اقدام عملیاتی دانست و خاطرنشان کرد: این تفاهم‌نامه در راستای طراحی و ساخت دستگاه اولتراسانتریفیوژ است.

زارعان طراحی و ساخت این دستگاه را ناشی از دانش هسته‌ای سرریز شده سازمان انرژی اتمی ذکر کرد و افزود: با توجه به توفیقاتی که محققان صنعت هسته‌ای در طول این سالها به دست آورده‌اند درصدد برآمدیم تا سرریز این دانش‌ها را در سایر صنایع کاربردی کنیم.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به برخی از همکاری‌های این سازمان با سایر دستگاه‌ها توضیح‌ داد: در سال گذشته بر اساس سفارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام به طراحی و ساخت دستگاه توربولا برای تولید واکسن کردیم که در حال حاضر این دستگاه در انستیتو پاستور به منظور تولید واکسن کاربردی شده است.

زارعان با تاکید بر این که این دستگاه در قبل از انقلاب به کشور وارد می‌شده، اضافه کرد: در شرایط تحریم فروش آن به ایران ممنوع بوده است و ما بنا بر درخواست وزارت بهداشت اقدام به ساخت این دستگاه کردیم که نمونه ساخته شده عملکرد بهتری نسبت به نمونه‌ آمریکایی دارد.

زارعان طراحی و ساخت دستگاه زونا و اولتراسانتریفیوژ را از دیگر توفیقات سازمان انرژی اتمی ذکر کرد و ادامه داد: دانش فنی ساخت این دستگاه‌ها به صورت انحصاری در اختیار

کشورهای آمریکا و ژاپن است و بر اساس این توفیقات، ایران سومین کشور تولید کننده این دستگاه‌ها به شمار می‌رود.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به برگزاری روز فناوری هسته‌ای در کشور گفت: با توجه به مصادف شدن روز فناوری هسته‌ای در 20 فروردین ماه با روز جمعه، مراسم این روز در روز پنجشنبه، 19 فروردین برگزار خواهد شد که در این مراسم اقدام به رونمایی برخی از محصولات خواهد شد.

زارعان با اشاره به همکاری این سازمان با صنعت نفت یادآور شد: بنا به درخواست و سفارش پژوهشگاه صنعت نفت درصدد ساخت دستگاه اولتراسانتریفیوژ برای بخش‌های بالادستی صنعت نفت خواهیم بود.

وی با تاکید بر این که این دستگاه نمونه‌ای از سانتریفیوژ ارائه شده به وزارت بهداشت است، اظهار کرد: دستگاهی که برای وزارت بهداشت عرضه شد، با دمای پایینی مورد استفاده قرار گرفت؛ ولی آنچه که قرار است در پژوهشگاه صنعت نفت به بهره برداری برسد، نیاز به دمای بالاتری دارد که با اعمال تغییراتی در آن در مدت 120 روز کاری پس از امضای این تفاهم‌نامه اقدام به ساخت آن خواهیم کرد.

زارعان با اشاره به جزئیاتی از این تفاهم‌نامه افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه در مرحله اول 10 دستگاه اولتراسانتریفیوژ تولید خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به همکاری این سازمان با وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با اقداماتی که این سازمان با این وزارتخانه انجام داده است، توانستیم حرکت این وزارتخانه را 20 سال به جلو ببریم که این امر ناشی از دانش سرریز شده موجود در سازمان انرژی اتمی است.

زارعان در ادامه یادآور شد: در مراسم روز فناوری هسته‌ای، 12 محصول خاص و ویژه عرضه می‌شود که چهار مورد آن رونمایی می‌شود.

به گفته وی دو دستگاه از این چهار دستگاه مربوط به حوزه بهداشت و دو دستگاه در خصوص تست سوخت غیر مخرب برای مجتمع سوخت راکتور اراک است.

زارعان با تاکید بر این که تلاش این سازمان در جهت تولید علوم اقتدارآفرین است، خاطرنشان کرد: امروز به صراحت اعلام می‌کنیم که حرکت علمی که در کشور شروع شده است، گام‌های موثری در جهت رفع نیازهای کشور است و در روزها و ماه‌های آینده نیز خبرهای نویدبخش دیگری را ارائه خواهیم کرد.

زارعان در خصوص دستگاه اولتراسانتریفیوژ و کاربردهای آن توضیح داد: سانتریفیوژ برای فرآیندهای جداسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این دستگاه در صنعت نفت برای جداسازی نفت و انجام عملیات حفاری مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر این که این دستگاه قادر است مواد مختلف همراه با نفت را با سرعت بالاتری جداسازی کند، یادآور شد: نتایج به دست آمده از این دستگاه کاربران را برای رساندن به منابع نفتی بیشتر هدایت خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha