• چهارشنبه / ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ / ۰۳:۱۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 95011805711

نگاهی به روند واردات بنزین ایران

از سال‌های 30 میلیون لیتری تا توقف واردات

یکی از برنامه‌های وزارت نفت برای نیمه دوم سال جاری راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس است. پالایشگاهی که قرار است با فرآورده‌های نفتی خود ایران را از واردات بنزین خودکفا کند، اما ایران طی چه سال‌هایی بیشترین واردات بنزین را تجربه کرده است؟

یکی از برنامه‌های وزارت نفت برای نیمه دوم سال جاری راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس است. پالایشگاهی که قرار است با فرآورده‌های نفتی خود ایران را از واردات بنزین خودکفا کند، اما ایران طی چه سال‌هایی بیشترین واردات بنزین را تجربه کرده است؟

به گزارش خبرنگار ایسنا، آمارها حاکی از آن است که اگر چه گاه واردات بنزین در کشور به مرز 30 میلیون لیتر در روز نیز رسیده است، اما الان واردات این فرآورده نفتی پرمصرف در کشور با افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها و البته پتروشیمی‌های داخلی کاهش یافت.

آمارهای واردات فرآورده‌های نفتی از سال 1357 تاکنون نشان می‌دهد که اگرچه در سال‌های اول انقلاب کشور واردات بنزین نداشت، اما از سال 1361 واردات این فرآورده به شکل فزاینده‌ای آغاز شد.

طی سال‌های متمادی نوسانات زیادی در حجم واردات بنزین وجود داشت، اما از سال‌های 1370 به بعد روند واردات این محصول به طور تقریبی روندی صعودی را به خود گرفت تا جایی که در سال 1381 مرز 10 میلیون لیتر در روز را رد کرده و به ترتیب تا سال 1385 واردات آن به بیش از 15 میلیون لیتر در روز، 22.7 میلیون لیتر در روز، 24.8 میلیون لیتر در روز و در نهایت 27.5 میلیون لیتر در روز رسید.

حجم واردات بنزین در سال 1385 بیشترین حجم واردات این فرآورده نفتی به کشور بود به‌طوری که در سال‌های پس از آن نیز این رقم با این شدت تکرار نشد.

نوسان در واردات بنزین به کشور به دلیل حاشیه‌های مختلفی که از لزوم خودکفایی تا مباحثات در مورد کیفیت بنزین وارداتی و مقایسه‌ی آن با محصول داخلی به وجود آمده بود، در سال‌های بعد از آن به شدت دیده می‌شود.

در سال 1386 واردات بنزین به‌طور متوسط 19 میلیون لیتر در روز می‌شد که این رقم با روندی افزایشی در سال 1388 به 21 میلیون لیتر رسید، اما سال بعد از آن واردات بنزین به یکباره به نصف کاهش پیدا کرد و به‌طور متوسط به 10.3 میلیون لیتر در روز رسید.

این روند کاهشی در سال‌های بعد از آن نیز ادامه یافت به‌طوری که در سال 1390 حجم مصرف بنزین وارداتی به 6.3 میلیون لیتر و سپس در سال بعد از آن به 1.8 میلیون لیتر رسید.

اما در سال 1392 به دلیل تغییراتی که در موضوع مصرف ریفرمیت پتروشیمی‌ها به جای بنزین به وجود آمد بار دیگر حجم واردات این محصول افزایش یافته و به 3.5 میلیون لیتر در روز رسید. این میزان در سال 1393 نیز با افزایشی 1.2 میلیون لیتری مواجه شد.

اگرچه قرار بود پروژه ستاره خلیج فارس زودتر به نتیجه رسیده و سریع‌تر ایران را از بنزین وارداتی خودکفا کند و حتی گفته می‌شد قرار است کشور را به یکی از صادر‌کنندگان بنزین تبدیل کند، اما سال گذشته نیز این طرح به نتیجه نرسید.

حالا ستاره خلیج فارس از طرح‌های اولویت‌دار وزارت نفت برای سال جاری به حساب می‌آید و انتظار می‌رود آمارها در آینده نشان دهد که واردات بنزین به کشور پس از سال 1395 به صفر کاهش پیدا کرده باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha