• چهارشنبه / ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95011806113
  • خبرنگار : 71443

تکذیب گزارشات احتمال دسترسی ایران به نظام مالی آمریکا از سوی کاخ سفید

تکذیب گزارشات احتمال دسترسی ایران به نظام مالی آمریکا از سوی کاخ سفید

سخنگوی کاخ سفید گمانه‌زنی‌ها در خصوص اعطای مجوز به ایران برای استفاده از نظام مالی آمریکا را رد کرد.

سخنگوی کاخ سفید گمانه‌زنی‌ها در خصوص اعطای مجوز به ایران برای استفاده از نظام مالی آمریکا را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در پاسخ به سوالی درباره احتمال ایجاد استفاده از دلار در مبادلات بانک‌ها و موسسات مالی اروپایی با ایران گفت: آنچه به طور مشخص می‌توانم بگویم این است که آمریکا تصمیمی برای برقرار کردن مجدد مجوز موسوم به مجوز تراکنش‌های دوربرگردان برای ایران ندارد. درست است که واشنگتن برخی قوانین خود را برای برقراری مجوز دوربرگردان به کوبا اصلاح کرده است اما ما قصد نداریم که این مجوزها را برای تراکنش‌های برخاسته از ایران فراهم کنیم.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی کاخ سفید، ارنست افزود: همچنین باید بگویم، گزارش‌ها درباره اینکه آمریکا در حال بررسی دادن مجوز دسترسی ایران به نظام مالی کشور است، نادرست هستند.آنچه مایل به انجام آن هستیم و حدود یک سال است که ‌آن را پیگیری می‌کنیم، این است که اطمینان یابیم آمریکا و جامعه بین‌الملل به تعهدات خود بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عمل کنند، چرا که ما تأکید کرده‌ایم ایران به تعهدات خود طبق برجام عمل کرده است. به عنوان مثال ایران، ذخیره اورانیوم و تعدا سانتریفیوژهایش را کاهش داده و گام‌های لازم برای تغییر راکتور آب سنگین خود را برداشته است.

وی ادامه داد: از آنجایی که ایران به تمام این تعهدات خود عمل کرده است، آمریکا و جامعه بین‌الملل ملزم هستند که فعالیت‌های تحریمی را که وعده داده بودند، ارائه کنند. این چیزی است که ما دنبال می‌کنیم اما قادر هستیم آن را، بدون برقرار کردن مجدد مجوز تراکنش‌های دوربرگردان یا فراهم کردن دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا انجام دهیم.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره اظهارات برخی نمایندگان کنگره مبنی بر اینکه دولت باراک اوباما آنها را در ارتباط با توافق هسته‌ای‌اش با ایران فریب داده است، گفت: من فکر نمی‌کنم هیچ شواهدی که این ادعاها را ثابت کند وجود داشته باشد. شما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که این نمایندگانی که از آنها حرف می‌زنید حتی به توافق رأی مثبت ندادند پس چطور می‌توانند بگویند درباره چیزی که حتی از آن حمایت نکرده‌اند، فریب خورده‌اند.

وی ادامه داد: آنچه درباره آن اطمینان دارم، این است که وزارت امور خارجه در ارتباطش با کنگره در خصوص توافق هسته‌ای، شفافیت کامل داشته است و نمایندگان به طور مستمر در جریان آن قرار گرفته و بارها از جزئیات ‌آن مطلع شده‌اند، حتی در زمانی که مذاکرات بر سر این توافق در جریان بود و بعلاوه پس از آنکه توافق به دست آمد.

ارنست با بیان اینکه توافق هسته‌ای شامل منافع امنیت ملی آمریکا است و امنیت متحدان این کشور در منطقه خاورمیانه از جمله نزدیک‌ترین دوستمان اسرائیل را تأمین می‌کند، افزود: رئیس جمهور به این دستاورد عرصه سیاست خارجی افتخار می‌کند. ما از اینکه توانسته‌ایم تأکید کنیم ایران به تعهداتش طبق توافق پایبند بوده است، خرسند هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha