• چهارشنبه / ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۵:۱۹
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 95011806288

ناامنی در اوراسیا امنیت هسته‌ای را تضعیف می‌کند

ناامنی در اوراسیا امنیت هسته‌ای را تضعیف می‌کند

کشورهای شرکت کننده در اجلاس اخیر امنیت هسته‌ای در واشنگتن هشدار دادند، تکرار درگیری مسلحانه بین نیروهای ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه محصور ناگورو – قره باغ به طور بالقوه می‌تواند پیامدهای جهانی به همراه داشته باشد.

کشورهای شرکت کننده در اجلاس اخیر امنیت هسته‌ای در واشنگتن هشدار دادند، تکرار درگیری مسلحانه بین نیروهای ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه محصور ناگورو – قره باغ به طور بالقوه می‌تواند پیامدهای جهانی به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از اوراسیا نت، در گزارش‌های پیشرفت ملی که توسط چندین دولت منطقه اوراسیا برای این اجلاس در تاریخ 31 مارس تا 1 آوریل تهیه شد به روشنی به یک نگرانی پرداخته شده بود مبنی بر این که تا چه اندازه مناقشات مرزی و قومی برای امنیت هسته‌ای جهان فرساینده است.

این شرایط آشفته که با چنین درگیری‌هایی همراه است می‌تواند کار را برای تروریست‌ها و گروه‌های جنایت‌کار آسان کند تا به مواد هسته‌ای یا رادیواکتیو دست یابند و به انتقال آن دست بزنند که متعاقبا این مواد می‌تواند در یک عملیات تروریستی مورد استفاده قرار گیرد.

هشدار دهنده‌ترین گزارش از سوی اوکراین مطرح شد که اعلام کرد:‌ تجاوز نظامی روسیه در شرق اوکراین و (الحاق غیرقانونی) کریمه تهدیدهای جدیدی را به سیستم ملی امنیت هسته‌ای و تشعشعات تحمیل می‌کند.

چنین تهدیدهایی شامل امکان خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای، از دست دادن کنترل محوطه‌های ذخیره زباله‌های هسته‌ای و کاهش امنیت مرزی و ثبات اجتماعی می‌شود.

مقامات اوکراینی با هشدار نسبت به این که این وضعیت ممکن است به عواقب وخیمی نه تنها برای اوکراین بلکه برای بسیاری از کشورهای اروپایی منجر شود، ایجاد نظارت بین‌المللی بر تاسیسات هسته‌ای، که می‌تواند در نتیجه اقدامات نظامی به آن خسارت وارد شود را خواستار شدند.

هم‌چنین در گزارش کشور آذربایجان آمده است که جنگ حل نشده قره باغ به این معناست که آذربایجان قادر نیست که در طول بخش‌های قابل توجه مرزهایش کنترل مرزی مناسبی را فراهم آورد.

اجلاس امنیت هسته‌ای، گستره‌ای جهانی داشت اما اوراسیا یکی از حوزه‌های مورد توجه در این اجلاس بود. هم‌چنین رییسان‌جمهور کشورهای ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، قزاقستان و اوکراین همگی در این اجلاس شرکت داشتند.

جنگ در قره باغ درست چند ساعت پس از دیدار جداگانه سرژ سارکیسیان، رییس‌جمهور ارمنستان والهام علی‌اف، رییس‌جمهور آذربایجان با جو بایدن، معاون رییس‌جمهور ایالات متحده در حاشیه اجلاس امنیت هسته‌ای جهانی بالا گرفت. جو بایدن با زبانی مشابه به هر دو رییس‌جمهور درباره‌ی ضرورت خویشتن‌داری هشدار داد.

با وجود این که نمایندگان کشور مولداوی در این اجلاس حضور نداشتند، اما گزارش‌هایی درباره‌ی قاچاقچیانی که گفته می‌شود با روس‌ها ارتباط دارند وجود داشت که سعی داشتند تا از خلاء دولتی و شکاف‌های دولتی مرتبط با منطقه جدایی‌طلبان ترنس نیستریا سوء استفاده کنند تا بتوانند مواد هسته‌ای را به سازمان‌های تروریستی بفروشند.

دولت روسیه کمک‌های فنی و مالی را برای جمهوری‌های کشورهای مستقل و اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای کمک به توجه به تهدیدهای امنیت هسته‌ای فراهم کرده است. با وجود تامین چنین کمک‌هایی مقامات روسی اجلاس واشنگتن را تحریم کردند و خواستار پایان دادن به این اجلاس‌ها شدند که هر دو سال یک بار از سال 2010 برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha