• جمعه / ۲۰ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۳:۲۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 95012006983
  • خبرنگار : 71429

سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران:

اقتصاد مقاومتی منطبق با منافع ملی است

اقتصاد مقاومتی منطبق با منافع ملی است

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اقتصاد مقاومتی یک اقتصادی ریاضتی نیست بلکه رشد پویا و مستمر اشتغال‌زا و منطبق با منافع ملی است.

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اقتصاد مقاومتی یک اقتصادی ریاضتی نیست بلکه رشد پویا و مستمر اشتغال‌زا و منطبق با منافع ملی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد جواد ایروانی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: بعد از تاسیس صندوق توسعه ملی که یکی از نقطه‌های طلایی در اقتصاد ایران بود، درآمدهای ناشی از نفت کنار گذاشته شد و نه به صورت یک بار مصرف بلکه به صورت وام برای سرمایه گذاری در کشور قرار گرفت. نهایتا در 5 سالگی این صندوق، ما رتبه 23 جهانی این صندوق را کسب کردیم که یک پشتوانه ارزشمند برای اقتصاد و تولید ما است.

وی با اشاره به اینکه ابلاغ سیاست‌های مقاومتی در دو سال گذشته، مساله‌ای بسیار مهم بود، گفت: در حوزه سیاسی ما مشارکت عظیم مردم را در هر انتخابات به ویژه در انتخابات قبل داشتیم و بیش از 61 درصد مردم برای انتخابات پارلمانی حضور یافتند که می‌توان گفت کشورهایی که صدها سال مدعی دموکراسی‌اند، چنین مشارکتی را نداشته‌اند و دشمنان را در حوزه سیاسی پشیمان کردیم.

ایروانی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی هم همین طور است، ادامه داد: یکی از معدودهای فرهنگ‌ها، اسلام و انقلاب اسلامی است که جلوی تک قطبی جهانی ایستاده و حرف دارد. در حوزه اقتصادی هم اقتصاد با پایداری انقلاب اسلامی رابطه بسیار قوی دارد.

وزیر پیشین اقتصاد و دارایی ادامه داد: استحکام مبانی اقتصادی از آن جهت اهمیت دارد که دشمنان را از کارهای ایذایی پشیمان می‌کند. راه‌هایی که ما را مقاوم می کند راه مقابله با این کارهای ایذایی است. اگر مهمات ما در یک صحنه نبرد کافی باشد دشمن به سادگی دست به جنگ نمی‌زند، اقتصاد هم به همین صورت است و برای تضمین اقتصاد ملی ما نیاز داریم که اقتصادمان مقاوم باشد.

سخنران پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران گفت: اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد ریاضتی نیست که در برخی کشورهای مواجه با مشکلاتی همچون موج بیکاری‌ها، کاهش آموزش و... استفاده می‌شود، بلکه اقتصاد مقاومتی رشد پویا و مستمر اشتغال زا به جای رشد اقتصاد نفتی ناپایدار است که به آینده نگاه دارد و منطبق با منافع ملی است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اینکه پس از برجام دیگر نیازی به اقتصاد مقاومتی نداریم درست نیست بلکه اتفاقا نیاز داریم زیرا در شرایطی که وفور ارزی می‌شود، ما ریخت و پاشمان زیاد می‌شود؛ بنابراین مدیریت نقدینگی منابع ارزی که ابتدای سال مقام معظم رهبری مورد توجه قرار دادند اهمیت بسیار می‌یابد.

وی افزود: مردمی کردن اقتصاد و در اختیار گذاشتن منابع و امکانات مالی و بستر سازی آن برای اقشار ضعیف و رشد طبقه متوسط بسیار مهم است زیرا با مردمی کردن، اقتصاد عملی می شود. همچنین دانش بنیان کردن اقتصاد اهمیت بسیاری دارد زیرا اقتصاد مقاومتی زمانی که به تولید توجه می‌کند مولفه دانش بنیانی را دارد؛ بنابراین دانش بنیانی کردن اقتصاد باعث می‌شود کیفیت بالا رود.

وزیر اسبق اقتصاد و دارایی با بیان اینکه شفافیت و سلامت اقتصادی و مبارزه با مفاسد، مشوق سرمایه گذاری و تولید است، گفت: مبارزه با فساد نمی‌تواند در بیان و گفتار باشد. در واقع 10 اقدام اساسی که مقام معظم رهبری مطرح کردند را باید بتوانیم عملیاتی کنیم. من به دست اندرکاران توصیه می‌کنم که به جای تعریف برنامه‌های ملی علی حده ، 24 بندی که در اقتصاد مقاومتی آمده است را در دستور کار قرار دهند.

ایروانی با بیان اینکه اصلاح عملکرد سیستم بانکی بسیار مهم است، گفت: علی القاعده بانک‌ها باید منابعی که به دست می‌آورند را به کار گیرند و آنچه سود می‌برند را توزیع کنند ولی اکنون بر عکس است. اگر بانک‌های کشور را اصلاح و آنها را تقویت کنیم کافی نیست، نقطه کلیدی این است که تسهیلات بانکی تولیدمحور شود.

وی با یادآوری اینکه سیاست‌های تجاری 10 گانه باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: اگر این سیاست‌ها، سیاست وارد محور است باید سیاست تسهیل‌گر صادرات و تولیدات ملی ما باشد. در دنیا پدیده حمایت‌گری نوین در تجارت راه افتاده و به این شکل است که به صورت غیرملموس محدودیت‌هایی را برای واردات می‌گذارند تا تولیدات ملی خودشان را رونق دهند.

وی با بیان اینکه ما باید برای صادرات محصولات خام عوارض بگذاریم، گفت: تسهیل در کسب و کار خرد و متوسط که مقام معظم رهبری تاکید کردند، بسیار مهم است. در دنیا کسب و کارهای خرد جایگاه بالایی دارد. ما در این حوزه ضابطه‌های دست و پاگیر داریم و 55 درصد کسب و کارهای خرد ما غیررسمی هستند. لذا باید تامین مالی خرد در بانک‌ها صورت گیرد؛ البته بعضی از بانک‌ها در بانکداری مقاومتی کارهای خوبی را انجام داده‌اند.

ایروانی ادامه داد: به عنوان مثال برای تامین روغن در کشور مشکل داریم اما دستگاه‌های مدرنی آمده که ماشین آلات‌اش 25 میلیون تومان بیشتر نیست، اما آیا یک نفر به تنهایی می تواند این کار را انجام دهد؟ اقتصادهایی که رشد سریع داشته‌اند این موضوع را تسهیل کرده‌اند و ما باید همان قدر که برای بنگاه‌های بزرگ ارزش قائلیم برای بنگاه‌های کوچک هم قائل شویم.

وی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق بسیار مهم است، گفت: مالیات بر ارزش افزوده روی شفاف کردن اقتصاد و درآمدها بسیار مهم است. برخی از نقش آفرینی‌ها در اقتصاد مقاومتی باید تغییر یابد و نقش مردم هم اصلاح الگوی مصرف است که بسیار اهمیت دارد. مردم می‌توانند منابع مالی خوشان را برای تولید ملی به کار گیرند و متناسب با ظرفیت منطقه خودشان سرمایه گذاری کنند و به دنبال سرمایه گذاری بی دردسر تضمین شده نباشند.

وی با اشاره به اینکه اندیشه و ظرفیت ما دانشمندان هسته‌ای ما هستند،گفت: فناوری هسته‌ای پیچیده‌ترین تکنولوژی دنیاست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تولیدکنندگان افق نگاهشان باید بلندمدت باشد و به استانداردهای برتر توجه کنند، گفت: باید برای اینکه برند شوند به خدمات پس از فروش توجه کنند. به عنوان مثال بیمارستان شهید هاشمی خدمات پس از فروش دارد. یعنی مریض که عمل می‌شود وقتی که منزل می رود ممکن است دچار عارضه بعد از عمل شود و می‌تواند دوباره به همان بیمارستان مراجعه کند؛ البته نقش توزیع کنندگان و فروشندگان هم مهم است.

ایروانی با بیان اینکه ما در شرایط تاریخی قرار داریم، گفت: تصویب احکام دایمی برنامه‌های 5 ساله کشور و برنامه ششم و بودجه سال 95 در مجلس و انطباق آن با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده یک نقطه مهم است که باید به آن توجه کرد. ان شاءلله عزیزان در مجلس به نظارت بر روی تحقق و اجرای قوانین وقت بگذارند زیرا کثرت قوانین پیچیدگی را ایجاد می‌کند. البته در قوه قضاییه هم کارهایی که به شفافیت می‌انجامد مثل طرح کاداستر و... انجام شده است. در مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز مهم است که قوه قضاییه با قضات پاکدامن و مشهوری که دارد با مفسدین برخورد کند.

وی افزود: تکنیکی که مفسدین دارند این است وقتی به بدنه اجرایی و جاهای مختلف برخورد می‌کنند می‌گویند که ما به بالا وصلیم در حالی که این طور نیست زیرا خودشان فاسدند. اتفاقات مبارزه با مفاسد همان مبارزه با کسانی است که وصل هستند و مورد نظر قوه قضاییه است و باید بی رحمانه و قاطعانه با مفاسد برخورد کند. این افراد عموما به هیچ جا وصل نیستند بلکه به پولشان وصل‌اند. این افراد برای همه چیز و حتی آدم‌ها قیمت می‌گذارند که باید به عنوان یک کراهت بزرگ در جامعه با آنها برخورد شود.

وی در پایان گفت: نقش نهادهای عمومی و انقلاب اسلامی در اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است و در حد وسع خود می‌توانند کارهای خوبی را انجام دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha