• شنبه / ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95020401352
  • خبرنگار : 71496

آتش‌بس میان کردها و نیروهای دولتی سوریه در قامشلی

آتش‌بس میان کردها و نیروهای دولتی سوریه در قامشلی

پس از سه روز درگیری‌ میان کردها و نیروهای دولتی سوریه در شهر قامشلی استان حسکه، گفته می‌شود توافقنامه آتش‌بسی میان دو طرف امضا شده است.

پس از سه روز درگیری‌ میان کردها و نیروهای دولتی سوریه در شهر قامشلی استان حسکه، گفته می‌شود توافقنامه آتش‌بسی میان دو طرف امضا شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سایت‌های نزدیک به دولت دمشق از برگزاری نشست‌هایی با میاجیگری روسیه و ایران میان دو طرف خبر می‌دهند، یکی از مسئولان کرد نیز در گفتگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط با تایید وجود مذاکراتی برای کنترل بحران به وجود آمده تاکید کرد: هرگونه آتش بس میان دو طرف هرگز بر اساس بازگشت نیروهای دولتی به مناطقی که در چند روز قبل از دست داده‌اند، منعقد نخواهد شد بلکه این توفق بر اساس باقی ماندن کردها در مناطق تحت کنترلشان خواهد بود.

شهر قامشلی و استان حسکه به طور مشترک توسط دولت سوریه و کردها اداره می‌شود به طوری که نیروهای وابسته به دمشق کنترل بخشی از مناطق مرزی این شهر با ترکیه، فرودگاه غیرنظامی آن، زندان مرکزی و ساختمان‌های دولتی را در دست دارند و مابقی شهر در کنترل نیروهای کرد است.

یک ماه پیش درگیری‌های محدودی در شهر قامشلی میان دوطرف رخ داد و از اواسط هفته گذشته با توقیف و مصادره یک خودروی زرهی وابسته به حزب اتحاد دموکرات کردها توسط نیروهای دفاع ملی وابسته به دولت دمشق، درگیری‌ها میان دو طرف بار دیگر بالا گرفت.

پس از سه روز درگیری‌های بسیار شدید میان نیروهای دولت سوریه و کردها و کشته و زخمی شدن ده‌ها تن، دولت دمشق با نیروهای کرد در قامشلی،‌ توافقنامه آتش بسی را به امضا رساندند.

سلیمان یوسف، یکی از فعالان شهر القامشلی از تجمع‌هایی که منجر به ایجاد اختلاف میان دو طرف شد، سخن گفت و اظهار داشت: از زمانی که کردها دولت خودگردان تشکیل داده‌اند و پس از آن اعلام تشکیل دولتی فدرال کردند، حساسیت‌ها از سوی دیگر گروه‌ها و به خصوص اعراب و سریانی‌ها آغاز شده است. همچنین اصرار حزب دموکرات کرد بر اعمال قدرت و اقدامات نیروهای امنیتی کردها و از سوی دیگر شیوه دولت دمشق در کنترل بحران سوریه، همگی منجر به وخامت اوضاع و آغاز عملیات آدم ربایی از سوی همه طرف‌ها در یک ماه گذشته شد.

یوسف تاکید کرد، درگیری در قامشلی یک درگیری عربی- کردی و یا کردی- آشوری- سریانی نیست یلکه درگیری و اختلاف میان جناح‌های سیاسی است که هر کدام سیاست‌ها و اهداف خاص و بعضا متناقض با یکدیگر را دنبال می‌کنند. البته یادآوری این نکته ضروری است که درگیری‌های قامشلی به معنای فروپاشی ائتلاف دمشق با کردها نیست زیرا ائتلاف آنها فراتر از استان حسکه است.

در این میان شبکه خبری "الدرر الشامیه" سوریه از مهاجرت نزدیک به چهار هزار خانواده از روز چهارشنبه گذشته از قامشلی خبر داد. محمد عبدی، یکی از اعضای کمیته منطقه‌ای حزب دموکرات کردها نیز نسبت به افزایش مهاجران هشدار داد.

در حالی که برخی منابع از کنترل نیروهای وابسته به دمشق بر ایست العویجه در ورودی جنوبی شهر خبر می‌دهند، کردها کنترل زندان مرکزی علایا در نزدیکی محله المسمی را به شکل کامل به دست گرفته‌اند.

فرماندهی کل "شورای امنیت منطقه‌ای کردستان سوریه" (آسایش) عصر روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای پایبندی خود به آتش بس را اعلام کرد. در این بیانیه آمده است: با مداخله چهره‌های برجسته منطقه و شیوخ عشایر و درخواست آنها برای اعطای فرصتی جهت رسیدگی به مسایل و نیز با قبول درخواست‌ها برای توقف درگیری‌ها، فرماندهی کل با آتش بس موافقت و پایبندی خود به این توافق را از 22 آوریل 2016 اعلام می‌کند.

در بیانیه مذکور به دمشق نسبت به "سوء استفاده از آتش بس" هشدار داده و تاکید شده، نیروهای آسایش و یگان‌های مدافع خلق کرد مقابله به مثل خواهند کرد و پاسخ آنها از حملات چند روز قبل سخت‌تر خواهد بود.

کردها می‌گویند در درگیری‌های قامشلی سه تن از نیروهای یگان‌های مدافع خلق، هفت تن از نیروهای آسایش و 17 غیرنظامی کشته شده‌اند. 31 نیروی دولتی سوریه نیز از پای درآمده‌اند.

بنا به گفته کردها 102 تن از نیروهای دولتی نیز به اسارت گرفته شده‌اند و زندانیانی که در بازداشت‌گاه‌های دولت دمشق به ویژه زندان مرکزی بودند، آزاد شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha