• یکشنبه / ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۶:۴۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95020502538
  • خبرنگار : 71415

دور جدید تظاهرات مخالفان در پاکستان به رهبری عمران خان با درخواست استعفای نواز شریف

دور جدید تظاهرات مخالفان در پاکستان به رهبری عمران خان با درخواست استعفای نواز شریف

عمران خان سیاستمدار شناخته شده مخالفان دولت پاکستان قصد دارد امروز (یکشنبه) رهبری یک تجمع اعتراضی علیه دولت نواز شریف را به بهانه فاش شدن ارتباط اعضای خانواده وی با شرکت خارجی تاسیس شده در پناهگاه‌های مالیاتی در اسناد پاناما را به عهده بگیرد.

عمران خان سیاستمدار شناخته شده مخالفان دولت پاکستان قصد دارد امروز (یکشنبه) رهبری یک تجمع اعتراضی علیه دولت نواز شریف را به بهانه فاش شدن ارتباط اعضای خانواده وی با شرکت خارجی تاسیس شده در پناهگاه‌های مالیاتی در اسناد پاناما را به عهده بگیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، عمران خان، ستاره سابق تیم کریکت پاکستان که در سال 2014 نیز چندین ماه تظاهرات را در شهر اسلام آباد به بهانه وقوع تقلب در انتخابات رهبری کرد، تهدید کرده که دور جدیدی از تظاهرات را برای استعفای نواز شریف، نخست وزیر پاکستان برگزار خواهد کرد.

وی اخیرا اعلام کرد که نخست وزیر پاکستان اختیار اخلاقی را برای حکومت کردن از دست داده است.

دستیاران عمران خان تاکید دارند که دولت پاکستان به لرزه افتاده و زمان آن است که علیه این دولت اعتصاب شود. با این حال منتقدان وی می‌گویند که او ممکن است برای بار دوم اعتبار خود را با برگزاری تظاهرات زیر سوال ببرد.

شفقت محمود، یک مقام بلندپایه حزب عمران خان گفت: ما خواهان استعفای نخست وزیر براساس دلایل اخلاقی هستیم. اخیرا اسناد فاش شده موسسه حقوقی موساک فونسکا واقع در پاناما نشان دادند که پسران نواز شریف به نام‌های حسن و حسین و همچنین دختر وی مریم صاحب دست کم سه شرکت هولدینگ ثبت شده در پناهگاه مالیاتی ویرجین آیلنز هستند.

براساس افشاگری‌های کنسرسیوم بین‌المللی خبرنگاران تحقیقی که این اسناد را مطالعه کرده این شرکت‌ها دست کم 25 میلیون دارایی داشتند با این حال نواز شریف هرگونه ارتکاب خطا از سوی فرزندانش را رد کرده است و وی روز جمعه درخواست مخالفانش برای تشکیل یک کمیسیون تحقیقات از سوی پایگاه عالی پاکستان به منظور تحقیق درباره اتهامات علیه فرزندانش را پذیرفت و وعده داد اگر این کمیسیون هرگونه خطایی پیدا کند استعفا خواهد کرد.

مخالفان نواز شریف خانواده وی را متهم به استفاده از پناهگاه‌های مالیاتی برای پولشویی و دور زدن مالیات‌ها کرده‌اند.

حزب حاکم پاکستان تهدیدهای عمران خان برای دور جدید اعتراضات را رد کرده و گفته، تظاهرات سال 2014 باعث زیر سوال رفتن اعتبار عمران خان شد زیرا دادگاه انتخابات حکم داد که انتخابات پاکستان عادلانه و آزاد برگزار شده است.

ارتش پاکستان در دور قبلی اعتراضات تحت رهبری عمران خان به نواز شریف کمک کرد که از این چالش عبور کند و در ازای آن حوزه‌های سیاست خارجی و امنیتی پاکستان را تحت کنترل خود گرفت. انتظار می‌رود تظاهرات امروز تحت رهبری عمران خان ده‌ها هزار نفر را به یک پارک در شهر اسلام آباد بکشاند. اما او برای آنکه شانس واقعی سرنگون کردن نواز شریف را داشته باشد باید حمایت ارتشی‌ها را نیز جلب کند.

هنوز ارتش پاکستان درباره تهدید جدید اعتراضات عمران خان اظهارنظر نکرده اما راحیل شریف، رئیس ارتش پاکستان اخیرا با انتقاد از مساله فساد در این کشور گفت: در سراسر نظام پاکستان پاسخگویی برای همبستگی، یکپارچگی و موفقیت کشور ما ضروری است. عده کمی معتقد هستند که عمران خان حمایت ژنرال‌های ارتش را به خود جلب کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha