• یکشنبه / ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۷:۰۲
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 95020502563
  • منبع : نمایندگی گلستان

ثبت مجموعه سوارکاری گنبد کاووس در فهرست آثار ملی

ثبت مجموعه سوارکاری گنبد کاووس در فهرست آثار ملی

ایسنا/گلستان مجموعه سوارکاری گنبد کاووس به شماره 31449در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

مجموعه سوارکاری گنبد کاووس به شماره 31449در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گلستان، «کریمی»، مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری گلستان با اعلام این خبر گفت: این مکان ورزشی که به‌علت استقبال بیشمار دوستداران و طرفداران اسبداوانی در این منطقه ایجاد شده و در نوع خودش می‌تواند بزرگترین و بهترین در خاورمیانه باشد، به‌علت قدمت آن در اذهان مردم منطقه، خاطرات جمعی را یادآور می‌کند و اهمیت خاصی دارد.

کریمی با اشاره به این‌که این اثر در تاریخ 21/01/ 1395 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، افزود: از نظر ویژگی معماری نیز این بنا در منطقه خاص بوده و اولین بنای مجموعه سوارکاری در کل استان گلستان می‌باشد.

وی ادامه داد: نوع ساختار بنا مطابق اولین سازه‌های بتنی ورزشی است که پاسخگوی تمامی نیازهای مربوط به دوره ی خود بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری گلستان خاطر نشان کرد: این مجموعه دارای ۱۲۰ هکتار زمین کشاورزی، پارکینگ، فضای سبز، پیست اسبدوانی به مساحت تقریبی ۳۰ هکتار، سوئیت، ویلا، استبل (اصطبل) زمستانه و تابستانه، جایگاه مسابقات و استخر شناست و مسابقه‌های اسبدوانی در فصل‌های بهار و پاییز برگزار می‌شود که دوستداران ِ بسیاری را از گوشه و کنار کشور به خود جذب می‌کند.

کریمی اظهار کرد: مجتمع سوارکاری گنبدکاووس در سال ۱۳۴۰ با اهداف مسابقه‌های کورس اسب دوانی و تولید و پرورش اسب‌های نژاد ترکمن پایه‌گذاری شد و درسال ۱۳۵۲ این مکان ساخته شد و همواره مورد استفاده مسابقات اسبداونی در طول این سالها بوده است. پس از انقلاب مجموعه با تصویب شورای انقلاب به سازمان تربیت بدنی واگذار شد و اکنون به مدت سه سال است که مجتمع با همگی اموال منقول و غیر منقول به شرکت تجهیز و نگهداری اماکن ورزشی سازمان تربیت بدنی واگذار شده واز سوی دیگر فدراسیون سوارکاری مجموعه را برای مدت نامعلومی از شرکت تجهیز اجاره کرده است.

وی در ادامه گفت: بنای مورد ثبت از لحاظ معماری در منطقه شاخص است این بنا با سازه‌ای بتنی در ارتفاع حدود 13 متر با حجمی مکعب مستطیل احداث شده است. کشیدگی این حجم در جهت شمالی جنوبی است و میدان مسابقات نیز در جبهه شرقی آن قرار دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری گلستان همچنین افزود: بنا بصورت 3 طبقه است که در طبقه همکف دو بخش نیمه باز با کاربری فضای پیش‌بینی مسابقات دارد این دو فضای وسیع در دو طرف بخش اصلی و مرکزی بنا قرار دارد. بخش مرکزی بنا که به‌عنوان هسته اصلی کاربرد دارد در این طبقه بصورت کاملاً محصور با کاربری فضای اداری، فضای پیش‌بینی، اتاق چابکسواران، نمازخانه، آموزشی، رختکن و سایر سرویس‌های مربوط به چابکسواران است.

کریمی یادآور شد: مسابقه‌های اسبدوانی به جز گنبدکاووس در شهرهای تهران، مشهد، کردستان و بندر ترکمن نیز برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha