• دوشنبه / ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 95020602875
  • منبع : نمایندگی ایلام

ابتکار یک معلم برای کشت گیاهان دارویی

ابتکار یک معلم برای کشت گیاهان دارویی

ایسنا/ایلام اگر معلم باشی و دلداده‌ی شغلت باوجود همه‌ی مشکلات می‌توانی در زمینه‌های مختلف فرهنگ‌سازی کنی، می‌توانی در سلامت جامعه‌ات نقش‌آفرین باشی و برنامه‌ها را نه نمادین بلکه به معنای واقعی اجرا کنی.

اگر معلم باشی و دلداده‌ی شغلت باوجود همه‌ی مشکلات می‌توانی در زمینه‌های مختلف فرهنگ‌سازی کنی، می‌توانی در سلامت جامعه‌ات نقش‌آفرین باشی و برنامه‌ها را نه نمادین بلکه به معنای واقعی اجرا کنی.

آموختن راه و رسم آموزگاری است، در دورانی که فضای مجازی حتی جای صحبت و هم‌نشینی با والدین را گرفته‌اند هستند معلمانی که می‌خواهند در سازندگی دانش‌آموزانشان نقش بیافرینند، این سازندگی در نقطه‌ای از ایران در روستای «سراب» از توابع دهستان «کارزان» در بخشی به همین نام در شهرستان تازه‌تاسیس سیروان خود را در قالب کشت گیاهان دارویی در محوطه‌ی مدرسه‌ی متوسطه‌ی اول «آیت‌الله خامنه‌ای» خود را نشان نشان داده است.

«ماشاالله مرشدی» - مدیر جوان این دبیرستان با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: در این دبیرستان حدود 28 نفر دانش‌آموز درس می‌خوانند به اقتضای محیط روستایی محوطه‌ی دبیرستان زیاد است همه‌اش در این فکر بودم که چگونه می‌توانم از این فضا استفاده کنم تا اینکه به صورت اتفاقی با فعالیت‌های جهاددانشگاهی در زمینه کشت گیاهان دارویی آشنا شدم و با گرفتن بذر به‌لیمو، مریم‌گلی، نعنا فلفلی، آویشن، گل همیشه‌بهار، کلم‌سنگی و زردک از مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی این نهاد، با کمک دانش آموزان مزرعه‌ای کوچک در حیاط مدرسه شکل گرفت.

این معلم ادامه داد: متاسفانه همه‌ی ما شاهد مصرف انواع داروها در زندگی روزمره به بهانه‌های مختلف حتی یک سرماخوردگی یا حساسیت‌های فصلی هستیم و یخچال‌های ما مملو از داروهایی است که جایگزین طبیعی دارند، بنابراین تصمیم گرفتم به عنوان یک معلم دانش‌آموزان را با گیاهان داروییی آشنا کنم و هنگامی که در جلسات با والدین دانش‌آموزان، پدران و مادرانی را می‌بینم که با عشق و علاقه به مزرعه‌ی کوچک ما نگاه می‌کنند به اهمیت کارم بیشتر پی می‌برم.

مرشدی گفت: هنگامی که دانش‌آموزان با علاقه‌ی زیاد در وجین کردن و آب دادن به این مزرعه کوچک به همدیگر کمک می‌کنند احساس می‌کنم این مهم‌ترین زنگ مدرسه است چون همکاری و کار دسته‌جمعی را در این مزرعه فرامی‌گیرند و امیدوار می‌شوم برخی از آنها به این مهارت‌ها رو بیاورند و چه بسا برخی علاقه‌های آنها را آشکار کند تا در متوسطه‌ی دوم بتوانند مسیر زندگی خود را مشخص کنند چون متاسفانه جای این موضوع در کتاب‌های درسی خالی است و اگر معلمان ما تنها به کتاب‌ها تکیه کنند مشکلات حل نخواهد شد.

این معلم ادامه داد: یکی دیگر از شیرین‌های این کار هنگامی است که محصولات این مزرعه‌ی کوچک را بسته‌بندی شده به والدین دانش‌آموزان هدیه می‌کنم، هدیه‌ای که امیدوارم جایگزین قرص و شربت‌هایی شود که گاه و بیگاه و به بهانه‌های مختلف به مصرف آنها عادت کرده‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۲-۰۷ ۱۶:۵۱

درود بيکران بر شرف همچين معلمان ريشه دار و بافرهنگي.

avatar
۱۳۹۵-۰۲-۰۷ ۱۷:۱۴

کار جالبي بود.اميدوارم بقيه هم از اين ابتکارها ب خرج بدن

avatar
۱۳۹۵-۰۲-۰۷ ۲۰:۵۷

بسيار عالي ،، کاري بسيار ارزشي که ميتونه رواج پيدا کنه و نقش مثبتي رو در سلامت جامعه داشته باشه ودر صورت استفاده از گياهان دارويي ميزان استفاده از داروهاي شيميايي کمتر و کمتر ميشه ...

avatar
۱۳۹۵-۰۲-۰۸ ۰۰:۰۶

ايول داداش واقعا مدير نمونه اي هستي تو قلب عمو سعيد جا داري ما مخلصيم

avatar
۱۳۹۵-۰۲-۰۸ ۰۸:۱۷

سلام درود بر عزم و اراده اين معلم عزيز و با وجدان که علاوه بر وظيفه اصلي تدريس علوم به شاگردان خود در واقع هم شگرد کارآفريني آموزش داده و هم با محصولات خود به جامعه خدمتي مضاعف مي کند .

avatar
۱۳۹۵-۰۲-۰۸ ۱۱:۵۰

سلام و دروود بر جناب مرشدي .باعث افتخار و سربلندي روستاي کارزان و شهرمان ايلام هستيد.به داشتن شما افتخار ميکنيم.دروود خدا بر شما و خداقوت

avatar
۱۳۹۵-۰۲-۰۸ ۱۶:۵۴

درود بر دايي عزيز و با اخلاقم. در شرايطي که فرهنگيان از کمترين حقوق و مزايا در بين تقريبا همه کارمندان برخوردار هستن، اينچنين احساس مسئوليت کردن و تلاش بي وقفه براي تعليم و تربيت نوجوانان محروم روستا نشان از اصالت و انسانيت شما و خانوادتان دارد. به اميد روزيکه توجه بيشتري به فرهنگيان که زيربناي جامعه سالم و پويا هستند بشه...

avatar
۱۳۹۵-۰۲-۱۳ ۱۲:۱۳

از معلم شايسته و فهيم ايلامي که علاوه بر آموزش و مديريت نگاهي عميق و آينده نگرانه به نسل جوان دارند صميمانه تشکر ميکنم و اميد است که راه و رسم ايشان براي ماها هم عموميت پيدا کند

avatar
۱۳۹۵-۰۲-۱۳ ۱۲:۲۷

با سلام چون جنگل سبز باشيد و برقرار اي معلم.

avatar
۱۳۹۵-۰۲-۱۵ ۱۶:۳۴

با سلام اين مدير جوان مدير بنده هستند و من خيلي ايشان را دوست دارم و هميشه با عشق به اين چنين مدرسه ميروم و خداوند ايشان را موفق گرداند