• دوشنبه / ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۴:۱۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95020603214
  • خبرنگار : 71516

لاوروف: مذاکرات ژنو ادامه دارد / امیدواریم قانون اساسی جدید سوریه تا اوت تدوین شود

لاوروف: مذاکرات ژنو ادامه دارد / امیدواریم قانون اساسی جدید سوریه تا اوت تدوین شود

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که مذاکرات ژنو به رغم عقب‌نشینی هیئت مخالفان مورد حمایت ریاض ادامه دارد.

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که مذاکرات ژنو به رغم عقب‌نشینی هیئت مخالفان مورد حمایت ریاض ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با همتای اتیوپیایی خود گفت: ما بر مواضعمان درباره مبارزه با تروریسم و مسائل بین المللی دیگر تأکید داریم.

وی گفت: ما نباید مثل هیئت مخالفان مورد حمایت ریاض درها را به روی حل و فصل سیاسی در سوریه ببندیم. مذاکرات ژنو به رغم عقب‌نشینی این هیئت همچنان ادامه دارد.

لاوروف گفت: پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا کاملا آشکارا تلاش می‌کنند تا از هماهنگی با نظامیان روس در سوریه شانه خالی کنند.

وی افزود: شورای امنیت، جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه را گروه تروریستی خواند و مخالفان مسلح باید از مناطق تحت سیطره این گروه عقب‌نشینی کنند.

لاوروف گفت: واشنگتن توافق ما را برای عقب نشینی مخالفان از حومه حلب جهت هدف قرار دادن النصره اجرا نکرد.

وزیر خارجه روسیه گفت: تمامی گروه‌های مسلحی که با داعش و جبهه النصره همکاری می کنند گروه‌هایی تروریستی هستند و امکان ندارد بخشی از توافق آتش‌بس در سوریه باشند، اگر یکی از هیات‌های مخالفان، ژنو را به صورت موقت ترک نمی‌کرد، وضعیت در مذاکرات بسیار بهتر می‌شد.

وی با بیان این که پیشرفت در مذاکرات می‌طلبد که هیچ طرف ذی ربطی مشارکت خود در مذاکرات را به حالت تعلیق درنیاورد، گفت: این ترکیه بود که تاثیری تعیین کننده در هیات مخالفان سوری مورد حمایت ریاض داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با بیان این که مسکو دوست دارد روند تدوین قانون اساسی جدید در سوریه تا قبل از اوت تدوین شود، گفت که شورای امنیت ضرب‌الاجل شش ماهه‌ای را برای تدوین قانون اساسی به عنوان یک زمان تقریبی تعیین کرده است.

وی در ادامه افزود: مسکو در حال حاضر اطلاعاتی پیرامون همکاری جبهه النصره با تشکیلاتی که از پیوستن خود به آتش بس خبر دادند جمع آوری می‌کند تا اسامی آنها را به شورای امنیت جهت بررسی دقیق در مورد فهرست تشکیلات تروریستی بدهد.

لاوروف با اشاره به این که طرح اخیر آمریکا پیرامون تقسیم سوریه به "مناطق نفوذ" تا حدودی یک موضع سطحی است گفت که مبارزه با تروریسم همچنان مساله مهم‌تر است. مسکو و واشنگتن بر مکانیزم نظارت بر آتش بس در سوریه توافق کرده‌اند. رهبری فرماندهی نظامی روسیه در حمیمیم تماس‌های مداومی با مسئولان نظامی آمریکا در اردن برقرار می‌کند که اجازه حل و فصل تمامی ماموریت‌ها در میدان نبرد بدون هیچ سیاسی کاری را می‌دهد.

وزیر خارجه روسیه خواهان اذعان واشنگتن به همکاری میان نظامیان روس و آمریکا در سوریه برای راضی نگه داشتن برخی از همپیمانان در منطقه شد و گفت، آمریکا می‌گوید که هماهنگی میان نظامیان ما وجود ندارد و تمامی تماس‌ها با نیروهای هوایی محدود به جلوگیری از وقوع حوادث می‌شود.شاید واشنگتن از همکاری با مسکو خجالت می‌کشد؛ هیچ پایه و اساسی برای خجالت وجود ندارد چراکه دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم با هم همکاری می‌کنند.

این وزیر روسی تصریح کرد که مسکو سوال‌های بسیاری در مورد شکست فعالیت ائتلاف بین المللی علیه جبهه النصره دریافت می‌کند و طرف روسی این سوال‌ها را در مقابل آمریکایی‌ها مطرح می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha